Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 11:03
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Vi ändrar på det. Långsiktigt(10år)*
Upp till 3 år är det bankkonto som gäller, 5-7 år är kortsiktigt, 7-10 år normal, 10-100 år är långsiktigt. Jag skall aldrig sälja och hoppas mina barn som ärver aldrig säljer så hoppas på 100-900 år ☺️ Ungefär som ett äppelträd, tar några år för det att växa upp men sedan ger den frukt vart år, man sågar ju inte ner ett träd som ger frukt vart år
Citera
2017-05-24, 11:07
  #74
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kanske skall välja 3 fonder istället

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Eller Superfonden Sverige som har ännu fler bolag och även den kostar noll
Betonar återigen exempelvis . Tycker det är onödigt att äga tre fonder som alla agerar på samma marknad. Man väljer ut den som gått sämst senaste 6 månaderna och kör på den.
Oavsett är det dumt att sätta 50k i ca 12 bolag då exponering blir så liten i varje bolag. Bättre då att smacka i en fond och sen behålla lite "lek/träna" pengar.
Citera
2017-05-24, 11:11
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Betonar återigen exempelvis . Tycker det är onödigt att äga tre fonder som alla agerar på samma marknad. Man väljer ut den som gått sämst senaste 6 månaderna och kör på den.
Oavsett är det dumt att sätta 50k i ca 12 bolag då exponering blir så liten i varje bolag. Bättre då att smacka i en fond och sen behålla lite "lek/träna" pengar.
Självklart så köper man ju inte 3 olika fonder av samma typ?
Men en tillväxt, en global och en svensk är ju mer än nog
Citera
2017-05-24, 11:13
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Man väljer ut den som gått sämst senaste 6 månaderna och kör på den.
Den var ny? Alltså raka motsatsen mot att följa trenden? Egen patent på den eller 😅
Citera
2017-05-24, 11:18
  #77
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Den var ny? Alltså raka motsatsen mot att följa trenden? Egen patent på den eller 😅
Sysslar i princip ingenting med fonder men aktiehandel på större listorna kan ett väldigt smart sätt vara att köpa aktierna som gått "sämre" senaste tiden än att exempelvis kliva in på sandvik vid nuvarande pris.
Givetvis ska man inte köpa något som hägrar konkurs men bara haft lite torka.
Kanske skulle patenta den nu när du säger det
Citera
2017-05-24, 11:21
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Sysslar i princip ingenting med fonder men aktiehandel på större listorna kan ett väldigt smart sätt vara att köpa aktierna som gått "sämre" senaste tiden än att exempelvis kliva in på sandvik vid nuvarande pris.
Givetvis ska man inte köpa något som hägrar konkurs men bara haft lite torka.
Kanske skulle patenta den nu när du säger det
Har redan valt vilka bolag jag vill äga och tvivlet pris jag vill betala, så därför blebåv det en hög med hm när den gick under 220, blev en flock SHB när den gick ner till 91 för nåt halvår sedan och köpte även ett Stim med Deere när de var nere på 87 dollar, men som sagt köper bara bolag jag vill äga typ resten av livet
Citera
2017-05-24, 12:33
  #79
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har redan valt vilka bolag jag vill äga och tvivlet pris jag vill betala, så därför blebåv det en hög med hm när den gick under 220, blev en flock SHB när den gick ner till 91 för nåt halvår sedan och köpte även ett Stim med Deere när de var nere på 87 dollar, men som sagt köper bara bolag jag vill äga typ resten av livet
https://www.va.se/nyheter/2015/12/16...n-med-det-nya/ Intressant läsning.
Citat:
Av de 10 största företagen i Sverige 1911, det vill säga för drygt 100 år sedan, finns i dag bara ett kvar.
Citera
2017-05-24, 14:33
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
https://www.va.se/nyheter/2015/12/16...n-med-det-nya/ Intressant läsning.
Spela dum kan man ju oxå göra om man tycker det tillför nåt till diskussionen.
Men Volvo, skf, SHB, Investor och till och med unga hm är tillräckligt gamla för att passa mig, och detta bara i lilla Sverige, har ju en uppsjö insupa oxå..
Citera
2017-05-24, 16:16
  #81
Medlem
Hitta 7-12 du gillar och snitta in dig, handla mer i dippar osv. Viktiga är att börja
Citera
2017-05-25, 17:31
  #82
Medlem
Stockpicking är enligt min åsikt uteslutet om du inte har ambitionen att analysera och följa de bolagen du följer. Den enklaste typen av portfölj som är lämplig för dig är att investera i en världmarknadsindexfond och en svensk indexfond potentiellt komplettera med räntefond (Inte i nuvarande täntemiljö dock).

Det är lika bra att du börjar köpa direkt. Hur mycket tänker du spara varje månad? Ponera att du svarar 3000 sek. Då skulle jag rekommendera dig att köra in 5-6000 sek per månad i din portfölj så slipper du bry dig Hur börsen går. Det är bara köpa varje månad, i ur och skur. Så länge inte världen går under så kommer du tjäna pengar i ett långsiktigt perspektiv.

Edit: Om någon säger åt dig att du ska investera allt i x, där X är något bolag, råvara, kryptovaluta eller vad vet jag så vet du att denna personen är fel person att fråga om portföljförvaltning. Det kan mycket väl vara ett bra tips men allt som oftast är det inte det då personen ofta är en idiot.
__________________
Senast redigerad av Eatmyshorts 2017-05-25 kl. 17:35. Anledning: Tillägg
Citera
2017-05-26, 18:24
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Betonar återigen exempelvis . Tycker det är onödigt att äga tre fonder som alla agerar på samma marknad. Man väljer ut den som gått sämst senaste 6 månaderna och kör på den.
Oavsett är det dumt att sätta 50k i ca 12 bolag då exponering blir så liten i varje bolag. Bättre då att smacka i en fond och sen behålla lite "lek/träna" pengar.

Ska sommarjobba så jag har runt 100k där jag ska lägga i aktier. Skulle det fortfarande vara osmart att lägga dessa i 12 bolag? Varför skulle det vara dumt att sätta 50k i 12 bolag? Exponeringen blir liten men man får väl riskspridning, vilket är bra?

Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Stockpicking är enligt min åsikt uteslutet om du inte har ambitionen att analysera och följa de bolagen du följer. Den enklaste typen av portfölj som är lämplig för dig är att investera i en världmarknadsindexfond och en svensk indexfond potentiellt komplettera med räntefond (Inte i nuvarande täntemiljö dock).

Det är lika bra att du börjar köpa direkt. Hur mycket tänker du spara varje månad? Ponera att du svarar 3000 sek. Då skulle jag rekommendera dig att köra in 5-6000 sek per månad i din portfölj så slipper du bry dig Hur börsen går. Det är bara köpa varje månad, i ur och skur. Så länge inte världen går under så kommer du tjäna pengar i ett långsiktigt perspektiv.

Edit: Om någon säger åt dig att du ska investera allt i x, där X är något bolag, råvara, kryptovaluta eller vad vet jag så vet du att denna personen är fel person att fråga om portföljförvaltning. Det kan mycket väl vara ett bra tips men allt som oftast är det inte det då personen ofta är en idiot.

Har inte tänkt spara något varje månad. Det jag har just nu är en klumpsumma på 100k som ska köpas.
Citera
2017-05-26, 18:26
  #84
Medlem
Hur agerar ni i aktiemarknaden som sparar "långsiktigt" i 7-10år? väljer ni typ 10-20 aktier där ni behåller dom över alla dessa år? Eller byter ni då och då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback