Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-18, 21:34
  #1
Medlem
Ska för första gången börja med att köpa aktier och har därför börjat läsa på lite. Som ni har märkt går börsen väldigt bra och är på sin högsta nivå sedan finanskrisen. Därför är jag orolig att redan nu börja satsa på att köpa aktier. Är det värt att börja nu eller ska man vänta något år tills kraschen kommer för att sedan gå all in? Det är ju en del som spekulerar att man väntar på en krasch som kan komma när som helst.

Har jobbat ihop 50.000kr som jag vill köpa för. Jag har inte tid att djupanalysera aktier varje dag, samt att mina kunskaper är begränsade. Därför vill jag låta dom ligga och köpa från de stora bolagen som ABB, HM, Axfood etc och sprida min risk. Jag kommer behöver inte pengarna på kort sikt. Utan jag vill bara helt enkelt att det växer.

Min strategi är helt enkelt att vänta in en börskrasch och sedan köpa. När jag sedan tycker att jag har nått höga höjder efter 4-5 år så säljer jag dom, och väntar på nästa krasch för att sedan återinvestera.

Jag behöver som sagt inte pengarna på kort sikt, utan skulle kunna tänka mig att spara i 10 år eller något.

Så vad tycker ni. Tycker ni att det är en bra idé att vänta några månader/år med att köpa eller kan jag redan börja köpa lite nu?
__________________
Senast redigerad av fernandooT 2017-03-18 kl. 21:37.
Citera
2017-03-18, 21:57
  #2
Medlem
Sneks avatar
Vänta in en sättning i marknaden innan du köper in dig. Annars är mitt tips att köpa XACT Bear X2.
Citera
2017-03-18, 22:04
  #3
Medlem
Typiskt rookie misstag att vänta på en krasch. Ingen vet om och när något sånt inträffar och risken är att det aldrig blir så billigt som det är nu.
Citera
2017-03-18, 22:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Typiskt rookie misstag att vänta på en krasch. Ingen vet om och när något sånt inträffar och risken är att det aldrig blir så billigt som det är nu.

tycker du att det är billigt nu? T.ex. Axfood och de andra stora bolagen har ökat med 50% de senaste 3åren
Citera
2017-03-18, 22:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Vänta in en sättning i marknaden innan du köper in dig. Annars är mitt tips att köpa XACT Bear X2.

Vad menas med en sättning?
Citera
2017-03-18, 22:16
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Ska för första gången börja med att köpa aktier och har därför börjat läsa på lite. Som ni har märkt går börsen väldigt bra och är på sin högsta nivå sedan finanskrisen. Därför är jag orolig att redan nu börja satsa på att köpa aktier. Är det värt att börja nu eller ska man vänta något år tills kraschen kommer för att sedan gå all in? Det är ju en del som spekulerar att man väntar på en krasch som kan komma när som helst.

Har jobbat ihop 50.000kr som jag vill köpa för. Jag har inte tid att djupanalysera aktier varje dag, samt att mina kunskaper är begränsade. Därför vill jag låta dom ligga och köpa från de stora bolagen som ABB, HM, Axfood etc och sprida min risk. Jag kommer behöver inte pengarna på kort sikt. Utan jag vill bara helt enkelt att det växer.

Min strategi är helt enkelt att vänta in en börskrasch och sedan köpa. När jag sedan tycker att jag har nått höga höjder efter 4-5 år så säljer jag dom, och väntar på nästa krasch för att sedan återinvestera.

Jag behöver som sagt inte pengarna på kort sikt, utan skulle kunna tänka mig att spara i 10 år eller något.

Så vad tycker ni. Tycker ni att det är en bra idé att vänta några månader/år med att köpa eller kan jag redan börja köpa lite nu?
Ja du kan ju börja att köpa lite som du säger. Så du inte tar så stor risk. Fast det är klart köper du inget tar du ju ingen risk alls. Fast då vinner du ju inget. Men om du köper lite mer så vinner du mer. Om du inte förlorar alltså. Jag tror du kanske skall satsa på de aktier som de flesta tror kommer att gå bra. Fast det är klart då är ju redan börsnivån påverkad på ett positivt sätt och aktien blir kanske för dyr. Men om du sätter allt på ett sparkonto och börsen går ner så är du en vinnare. Ja eller inte en förlorare....Nä ingen vet. Börsen går väl upp mer än att ha pengarna på konto. Mitt tips: satsa långsiktigt och satsa på börsen. Sprid riskerna. hade inte satsat på industriaktier i svenska bolag med produktion i S
Citera
2017-03-18, 22:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja du kan ju börja att köpa lite som du säger. Så du inte tar så stor risk. Fast det är klart köper du inget tar du ju ingen risk alls. Fast då vinner du ju inget. Men om du köper lite mer så vinner du mer. Om du inte förlorar alltså. Jag tror du kanske skall satsa på de aktier som de flesta tror kommer att gå bra. Fast det är klart då är ju redan börsnivån påverkad på ett positivt sätt och aktien blir kanske för dyr. Men om du sätter allt på ett sparkonto och börsen går ner så är du en vinnare. Ja eller inte en förlorare....Nä ingen vet. Börsen går väl upp mer än att ha pengarna på konto. Mitt tips: satsa långsiktigt och satsa på börsen. Sprid riskerna. hade inte satsat på industriaktier i svenska bolag med produktion i S

Varför inte industriaktier i svenska bolag?
Citera
2017-03-18, 22:20
  #8
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Ska för första gången börja med att köpa aktier och har därför börjat läsa på lite. Som ni har märkt går börsen väldigt bra och är på sin högsta nivå sedan finanskrisen. Därför är jag orolig att redan nu börja satsa på att köpa aktier. Är det värt att börja nu eller ska man vänta något år tills kraschen kommer för att sedan gå all in? Det är ju en del som spekulerar att man väntar på en krasch som kan komma när som helst.

OMX var högre 2015. Om du menar USA-börsen så har du rätt.
Citera
2017-03-18, 22:29
  #9
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
OMX var högre 2015. Om du menar USA-börsen så har du rätt.
Men snacka inte historia. Då kan väl vem som helst vara bra.
Citera
2017-03-18, 22:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
tycker du att det är billigt nu? T.ex. Axfood och de andra stora bolagen har ökat med 50% de senaste 3åren

Jag svänger mig inte med begrepp som billigt och dyrt när det gäller börsen. Priset är satt utifrån rådande konsensus av vad bolagen är värda. Om man kan avgöra när ett bolag är felvärderat så är det bara att gratulera, de allra flesta gör den bedömningen ungefär lika bra som en tärning. Det vi vet är att historiskt har börsen alltid har haft en positiv avkastning framför sig oavsett när man köper in sig, bara man väntar tillräckligt länge.

Edit: Jag svängde visst mig med begrepp som billigt i mitt förra inlägg
Men du förstår poängen.
__________________
Senast redigerad av Dogmatix 2017-03-18 kl. 22:52.
Citera
2017-03-18, 22:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
OMX var högre 2015. Om du menar USA-börsen så har du rätt.

Du måste titta på total avkastning, SIXRX var inte högre 2015.
Citera
2017-03-18, 22:53
  #12
Medlem
Räkna med att det kommer att rasa så fort räntan börjar stiga.
Detta kommer att ske inom 2 år.

USA är också dåligt att investera i eftersom dollarn är så dyr. Vi är faktiskt i ett ganska dåligt läge just nu.

Min rekomendation är att spara kontinuerligt, köp för 2-5 tkr varje månad. Börja med en indexfond och sedan när den har kommit upp i typ 50 k så sadlar du om och investerar om pengarna i något bolag du tror på, eller i en bredare börshandlad indexfond, typ XACT OMXSB Utd. eller VOO på NYSE.

Warren buffet har rekat VOO många gånger.

Sen ökar du insättningen i takt med löneökningen. Tjänar man 40k i månaden och har en billig bostadsrätt kan man unna sig att spara 10k i månaden, och då har du din mille innom 5-10 år beroende på hur duktig placerare du är .
__________________
Senast redigerad av banankaka12 2017-03-18 kl. 22:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback