Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 18:44
  #13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Vilken värld lever du i? tror du att allafirmor bryr sig om vad som gäller enligt diverselagar? Vakna upp från din törnrosasömn.
Om han nu ändå ska köpa av auktoriserad firma är det ju värdelöst att anlita en förmedlingsfirma.

Vilken värld jag lever i?
Den frågan bör du ställa till dig själv istället..

Du menar alltså att bilhandlare och andra företag kan skita i att följa gällande lagar och regler?

Funkar inte riktigt så ser du, Tyskland är ingen bananrepublik.
Citera
2017-03-20, 20:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vilken värld jag lever i?
Den frågan bör du ställa till dig själv istället..

Du menar alltså att bilhandlare och andra företag kan skita i att följa gällande lagar och regler?

Funkar inte riktigt så ser du, Tyskland är ingen bananrepublik.
Men nu får du ge dig. Varför tror du att bilfirmor hamnar på svarta listan? Jo för att dom INTE följer gällande lagar. Problemet är att det inte blir några rättsliga konsekvenser eftersom det handlar om konsumentköplagen oftast. Blir det en tvist blir det en civilrättslig tvist, inte ens om en bilfirma säljer en mätarskruvad bil brukar dom åka dit för bedrägeri.
Citera
2017-03-21, 15:06
  #15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Vilken värld lever du i? tror du att allafirmor bryr sig om vad som gäller enligt diverselagar? Vakna upp från din törnrosasömn.
Om han nu ändå ska köpa av auktoriserad firma är det ju värdelöst att anlita en förmedlingsfirma.

Det är enklare att handla från en märkeshandlare som även hjälper till med export än att använda en förmedlingsfirma. Då fixar handlaren skyltar eller transport beroende på vilket alternativ man väljer.
Citera
2017-03-21, 16:00
  #16
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Kan ju handla om skruvade mätare? Att köpa en AMG i Tyskland låter djäkligt riskabelt, du vet ju inte om den är skruvad eller inte, eller krockad. Garantier som lämnas av suspekta firmor brukar inte vara värt pappret dom är skrivna på, så förlita dig inte på detta.

Det är inte säljaren i Tyskland som skruvar mätaren det är den "SVENSKA" köparen.
Finns ett klipp där en zigenare ska besiktiga en nyimporterad Passat och på oljestickan sitter en liten lapp med texten "19"k mil vilket besiktningsmannen noterade men valde att skriva det låga tillbakaskruvade miltalet som stod på mätaren.
Citera
2017-03-22, 13:59
  #17
Medlem
elektronikfreaks avatar
Åk ner själv och skippa alla företag som förmedlar tyskimport. Ska du köpa en nyare bil och litar både på bilförsäljaren och att bilen är i det skicket företaget utlovar så ordna med betalningen dvs banköverföringen innan du åker ner och be bilförsäljaren även fixa exportplåtar till bilen så är det bara för dig att åka ner och hämta bilen.
Tog själv hem många MB S-klasse och Porsche på 80- och 90-talet från Tyskland. Hade en kompis som var bilmek och som bodde i Tyskland (Tysklandsfödd) men som även hade bott i Sverige flera år eftersom hans pappa var svensk och han hjälpte mig leta upp "pärlor" i det stora landet.
Citera
2017-03-22, 14:13
  #18
Medlem
ormbitens avatar
Existerar det ens några svenska bilförmedlare som är ärliga??
Citera
2017-03-22, 16:05
  #19
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Åk ner själv och skippa alla företag som förmedlar tyskimport. Ska du köpa en nyare bil och litar både på bilförsäljaren och att bilen är i det skicket företaget utlovar så ordna med betalningen dvs banköverföringen innan du åker ner och be bilförsäljaren även fixa exportplåtar till bilen så är det bara för dig att åka ner och hämta bilen.
Tog själv hem många MB S-klasse och Porsche på 80- och 90-talet från Tyskland. Hade en kompis som var bilmek och som bodde i Tyskland (Tysklandsfödd) men som även hade bott i Sverige flera år eftersom hans pappa var svensk och han hjälpte mig leta upp "pärlor" i det stora landet.
De är ju just de, att leta upp pärlor.
Att sitta och titta på nätet gör ju bara att jag ser annonserna, sen kan ja ju inte åka ner bara för att titta på en bil. En förmedling har ju kontakterna och kan kanske enklare hjälpa mig att hitta just de ja letar efter.
Förstår att det inte är svårt med själva pappersbiten.
Känner man någon där nere är de ju en helt annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Existerar det ens några svenska bilförmedlare som är ärliga??
Dom 2 ja länkade bör vara de, kanske
Var just de ja ville kolla här om någon anlitat dom.
Googlar man så finns de i alla fall en del att läsa, om i alla fall en av dom (importbil.se) och de verkar ju mest positiva ord ifrån dom som använt sig av dom.
Citera
2017-03-22, 20:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vilken värld jag lever i?
Den frågan bör du ställa till dig själv istället..

Du menar alltså att bilhandlare och andra företag kan skita i att följa gällande lagar och regler?

Funkar inte riktigt så ser du, Tyskland är ingen bananrepublik.

Vad fick VW för straff,för sitt bedrägeri av den s.k rättsstaten?
Citera
2018-11-06, 09:25
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, men det var många år sedan, men det är ju verkligen lätt som en plätt nuförtiden.

Sen vet jag inte var du fått det ifrån att tyskarna skulle vara dåliga på engelska, det var nog för många år sedan, engelska läser man från årskurs 3. och i vissa delstater redan från årskurs 1.
Detta sedan mer än 20 år tillbaks.

Jag har varit en hel del i Berlin och Indier och Turkar pratar som regel riktigt bra engelska men tyskarna är ganska dåliga. Min erfarenhet är att nivån på engelska i te x Estland, Ungern och Tjeckien är högre än i Tyskland. Men visst är det sant att det har blivit bättre, jag kommer ihåg när jag var liten och min mamma som är ganska duktig fick översätta till hela familjen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback