Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-18, 16:12
  #1
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Jag satte nästan kaffet i vrångstrupen igår! Jag såg på nyheterna att det i Sverige hade marscherat ett flertal människor av alla olika sorters färger och bakgrunder i ett "St. Patrick's Day" tåg! Detta hade dessutom skett på ett flertal olika platser i världen:

http://www.expressen.se/nyheter/stoc...t-patricks-day

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5020718

Vad får dessa icke-irländska människor tro att de har rätt att appropriera denna kutlur som de inte har ett dugg med att göra? Vad får dessa människor att ta sig rätten att gå på pubar och supa sig fulla UTAN att problematisera den utbredda alkoholism som finns bland irländska män? Vad får folk att spöka ut sig som rika irländska troll utan att ta upp den problematik och fattigdom som historiskt funnits på Irland? Vad får folk att tro att de har rätt att fira St. Patrick trots att de knappt ens vet vem är var? Ofattbart!!! På på New Yorks gator ska vi inte tala om! Tusentals människor som INTE har påbrå till de irländska invandrarna, hur ska du kunna förstå den kamp som dessa människor fick föra under alla dessa århundraden? Vad ger dem rätten att förvandla detta till ett....ett...jippo????

Detta är tveklöst ett av de grövsta fallen av kulturell appropriering som finns i vårt samhälle idag och det värsta av allt är att det tillåts sprida sig! Jag är själv inte irländsk men jag blir grovt kränkt å alla irländares vägnar!! Hur kan vi tillåta detta fortgå i vårt land, i VÅR VÄRLD, år 2017???? Svara mig det???
Citera
2017-03-18, 16:16
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Fast på St Paddys är ju alla irländare.
Citera
2017-03-18, 16:20
  #3
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast på St Paddys är ju alla irländare.
Så du menar att på ett "Black Face" så är alla afro-amerikaner eller?
Citera
2017-03-18, 16:22
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Så du menar att på ett "Black Face" så är alla afro-amerikaner eller?
Jag visste inte att det fanns en dag då folk, negrer som icke-negrer utropa "today, everyone is black".
Citera
2017-03-18, 16:32
  #5
Medlem
valter-eggons avatar
Jag förstår ironin i ditt inlägg och det underliggande budskapet.

Jag håller faktiskt med dig! Men eftersom irländare inte är en utsatt minoritetsgrupp så kommer ingen att bry sig. Din analys är dock klockren.
Citera
2017-03-18, 16:34
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag förstår ironin i ditt inlägg och det underliggande budskapet.

Jag håller faktiskt med dig! Men eftersom irländare inte är en utsatt minoritetsgrupp så kommer ingen att bry sig. Din analys är dock klockren.
Kulturell appropriering är ju så klart trams vilket TS mycket riktigt visar på. Tycker dock att det var att halvtaskigt exempel.
Citera
2017-03-18, 16:43
  #7
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag visste inte att det fanns en dag då folk, negrer som icke-negrer utropa "today, everyone is black".

Det finns ju "black weeks" i USA. Kulturell apropriering är väldigt absurt. Det finns en video på YouTube där en negress tar till hangripligheter mot en vit kille som vågar ha rastaflätor. Ännu mer absurt blir det när man kollar lite fakta och det framkommer att det inte alls är negrer som har uppfunnit rastaflätor.
Citera
2017-03-18, 16:56
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det finns ju "black weeks" i USA. Kulturell apropriering är väldigt absurt. Det finns en video på YouTube där en negress tar till hangripligheter mot en vit kille som vågar ha rastaflätor. Ännu mer absurt blir det när man kollar lite fakta och det framkommer att det inte alls är negrer som har uppfunnit rastaflätor.
Dreadlocks är ju en frisyr som har funnits i stort sett över hela världen i flera tusen år. Tittar på moderna japaner, dom verkar ju älska när västerlänningar tar till sig delar av deras kultur. Man tar ju inte till sig delar av en kultur för att man hatar den kulturen och människorna som lever i den utan snarare tvärtom.
Citera
2017-03-18, 16:59
  #9
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dreadlocks är ju en frisyr som har funnits i stort sett över hela världen i flera tusen år. Tittar på moderna japaner, dom verkar ju älska när västerlänningar tar till sig delar av deras kultur. Man tar ju inte till sig delar av en kultur för att man hatar den kulturen och människorna som lever i den utan snarare tvärtom.

Jag vet. Negressen i filmen påstod dock att den vite killen hade "stulit" "hennes" kultur genom att ha rastaflätor. Det var t.o.m. ännu mer absurt än vad svenska feminister brukar prestera.
Citera
2017-03-18, 17:04
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag vet. Negressen i filmen påstod dock att den vite killen hade "stulit" "hennes" kultur genom att ha rastaflätor. Det var t.o.m. ännu mer absurt än vad svenska feminister brukar prestera.
Ja, det är ju helt jävla bisarrt. Själv blir jag ju alltid lite glad när jag stöter på utlänningar som är intresserad av vikingar eller våra asgudar eller vad det nu kan vara.
Citera
2017-03-18, 21:39
  #11
Medlem
Frawjons avatar
SFSU 2016 - Campus employee assaults white student for "cultural appropriation"

Cory Goldstein responds to viral dreadlocks video: UPDATED

Det helt otroliga är ju att offret ska behöva förklara sig. Förresten tycker jag att hon ser ut lite som att hon inte tror på sin egen bullshit utan bara vill ha en ursäkt att jävlas.
Citera
2017-04-29, 10:44
  #12
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
SFSU 2016 - Campus employee assaults white student for "cultural appropriation"

Cory Goldstein responds to viral dreadlocks video: UPDATED

Det helt otroliga är ju att offret ska behöva förklara sig. Förresten tycker jag att hon ser ut lite som att hon inte tror på sin egen bullshit utan bara vill ha en ursäkt att jävlas.
Jo, fast det visar ju att kulturell appropriering är ett problem i och med att enbart vissa fall uppmärksammas!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback