Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 13:19
  #1
Medlem
Shugus avatar
Hej,

Sökte men hittade ingen generell tråd om hållbarhet på nätaggregat.

Det är så att jag ska uppgradera min dator och jag har beställt nya delar förutom chassi och PSU.

Jag har i dagsläget en PSU på 1000 W så jag vet att den räcker till de delar jag beställt, men detta nätagg är snart 6 år gammalt.

PSU:n har suttit längst ned i datorn med god ventilation, har aldrig haft något problem med överhettning och det ser ut att vara i gott skick.

Bör jag köpa ett nytt nätaggregat?
Citera
2017-03-18, 18:21
  #2
Medlem
Nej.
Citera
2017-03-18, 19:23
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shugu
Bör jag köpa ett nytt nätaggregat?
Det beror helt på vilket fabrikat och modell det är på befintligt nätagg, men märker du inget fel med det sä kan du säkert köra vidare med det ett tag till.

Det är som regel inte antalet watt som tar slut, det är snikbilliga kinesiska kondensatorer som gör det, och det kan visa sig på alla möjliga konstiga sätt. Systemhäng, sporadiska omstarter, krascher vid belastning osv, det behöver inte nödvändigtvis vara så att nätagget säger upp sig med en smäll och röksignaler och bara dör. Det kan mycket väl funka, men skakigt.

Har man hög klass på nätagget, exemplevis med kvalitativa japanska eller europeiska kondingar så kan man förvänta sig betydligt bättre hållbarhet.

En dator med ETT grafikkort t.ex ett gtx 1070 eller 1080, behöver vanligen inte mer än ca.280-350w vid intensivt spelande, hela datorn alltså, så ett 550w nätagg kommer man väldigt långt med.
Citera
2017-03-18, 22:26
  #4
Medlem
Shugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det beror helt på vilket fabrikat och modell det är på befintligt nätagg, men märker du inget fel med det sä kan du säkert köra vidare med det ett tag till.

Det är som regel inte antalet watt som tar slut, det är snikbilliga kinesiska kondensatorer som gör det, och det kan visa sig på alla möjliga konstiga sätt. Systemhäng, sporadiska omstarter, krascher vid belastning osv, det behöver inte nödvändigtvis vara så att nätagget säger upp sig med en smäll och röksignaler och bara dör. Det kan mycket väl funka, men skakigt.

Har man hög klass på nätagget, exemplevis med kvalitativa japanska eller europeiska kondingar så kan man förvänta sig betydligt bättre hållbarhet.

En dator med ETT grafikkort t.ex ett gtx 1070 eller 1080, behöver vanligen inte mer än ca.280-350w vid intensivt spelande, hela datorn alltså, så ett 550w nätagg kommer man väldigt långt med.


Tack för svar!

Något sådant har jag inte märkt av så jag antar att det funkar som det ska då.

Mod får gärna stänga tråd.
Citera
2017-03-23, 11:28
  #5
Medlem
Shugus avatar
Bumpar denna tråden då jag stött på ett problem angående PSU:n i mitt bygge.

Det verkar inte som att den har någon 8-pin PWR connector till CPU:n som passar på mitt moderkort. Vad göra? Kan jag trycka in vissa pins från olika kablar som passar eller måste jag köpa en adapter?

EDIT: Räcker det att jag kopplar in 4 pins som passar?
__________________
Senast redigerad av Shugu 2017-03-23 kl. 11:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback