Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 11:53
  #1
Medlem
Hej kära flashbackare!

Jag och min käreste planerar att dra till The Truth North och resa och arbeta under ett år. Vi åker båda på Working Holiday/Work and Travel Visum (dessa är redan fixade) och planen är att dra över Atlanten och börja vår resa i Kanada i Augusti.
Kravet för att komma in i landet ekonomiskt är att vi båda har minst 16500 kr samt kan uppvisa att vi har råd med flyget hem.
Så frågan jag ställer är inte hur mycket vi måste ha för att komma in i landet utan vad ni skulle rekommendera att vi ska ha med oss för att kunna resa runt och arbeta i landet i ett år. Första veckan kommer vi befinna oss i Toronto eftersom det är den staden jag kan och besökt mycket innan och då bo på hostel och bara känna in läget lite.
Vi tänker sedan börja med att bo och arbeta på en bondgård som jag haft kontakt med där vi i utbyte mot arbete på gården får gratis logi, gratis mat och skjuts in till närmaste samhälle en gång i veckan. Vi tänkte stanna där i cirka 2-3 månader och sedan dra vidare.

Sedan får vi helt enkelt se vart vi far men vi vill utforska både städer och natur och samtidigt jobba mestadels av tiden.

Hittills har vi tillsammans 60 000 kr. Bör vi ha med oss mer? Mindre? Vet att man måste deklarera om man har över 100 000 kr med sig men vad jag uppfattat gäller det kontanter i första hand.

Båda är naturmänniskor som vill leva simpelt men samtidigt upptäcka vad Kanadensiska stadslivet har att erbjuda.
Citera
2017-08-08, 16:14
  #2
Medlem
ReiseReises avatar
Alltså hostels i Kanada är relativt dyra. Minst 30 dollar per natt och då är det ändå ganska billigt. Är du i nationalparker så går det mot 50 dollar per natt.

Jag har aldrig varit något fan av Woofing (jobba för gratis boende). Det finns tusentals lediga jobb i kanada som skriker efter personal, framförallt i nationalparkerna, eller uppe i de norra territoriumen. Kan garantera att du får jobb snabbt om du åker upp till Dawson City eller Yellowknife osv, eller om du åker till en nationalpark i tex Alberta så behöver varenda hotel eller skidbana personal i alla sektorer. Båda dessa områden har skitvacker natur (Banff/Jasper anses vara bland de vackraste platserna i hela Nordamerika) så det skulle säkert passa er.

Ett tips är att fixa ett hostel kort som ger er rabatt både på hostels, samt många turist attraktioner i kanada, och främst en rejäl rabatt på Greyhound bussarna. Fast är ni två så kanske det är lägligt att köpa en bil ihop.

Mat i Kanada är väldigt billigt, men som sagt så är boende, transport och bara turist aktiviteter ganska så dyrt. Ni gör nog säkert av minst 1.000 dollar per månad.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2822258

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback