Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-18, 23:55
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vet inte vart man ska placera detta men är ganska säker på att det är ett brott att kasta apelsiner på folk. Förutom att kasta apelsiner på folk ska detta gäng 12 åringar även ha anlagt bränder i skogen och kastat snöbollar och ägg på fönster. Allt detta händer i liljeholmen, närmare bestämt på liljeholmskajen. Och då man ännu inte hittat dem skyldiga känns detta ganska aktuellt. Detta kan man alltså läsa i dagens lokala tidning "liljeholmen/älvsjö". Någon boende där som kan ge mer information? Enligt artikeln är det "lokala" förmågor från någon skola i närheten som "busar" lite. Svenskar? Invandrarungar?

Det mest anmärkningsvärda är dock ändå fältassistenten som går till "försvar" för ungarna. så här säger hon.



För att komma till rätta med problemet så menar fältassistenten sen att man måste hitta på fler aktiviteter för ungarna så att dem inte har tråkigt och måste kasta apelsiner på folk.

Att diskutera.
1. Vilka är det som ligger bakom detta? Någon boende i området som kan upplysa? Svenskar/invandrare?
2. Är det ett vanligt beteende från 12 åringar att kasta apelsiner på folk när man har tråkigt? Brukade ni göra det?
3. Är det rätt väg att gå med fler aktiviteter för ungarna eller ska vi ta till med hårdare tag mot dessa avskum?


Aktiviteter?, ja en aktivitet vore att de vuxna la småmongona över knät och smiskade dem.
Citera
2017-03-19, 00:02
  #50
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille


Att tolv åringar kastar apelsiner på folk måste ses som ett allvarligt hot. Jag utgår från att det nu råder undantagstillstånd!

Snälla du, polisen är redan upptagen i sina möten med Eliasson.
Citera
2017-03-19, 00:05
  #51
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2017-03-19, 01:40
  #52
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Japp, äggkastning och liknande är ett traditionellt köttbullesvenskt beteende. Om det är invandrarungomar som ligger bakom har inte integrationen fungerat så dåligt trots allt.
Citera
2017-03-19, 02:47
  #53
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Vi kastade äpplen på lastbilar på landsvägen utanför skolan, fast vi var vanligen lite yngre, 7-10 år ungefär. Äpplena var dessutom sura äpplen, som ingen ville äta.

Kasta äpplen eller snöbollar när det är säsong är en sak.
Men att gå in på ica och köpa/snatta apelsiner för att kasta på folk är inte normalt.
Citera
2017-03-19, 09:19
  #54
Medlem
I dagens Sverige har mycket blivit ett " helt normalt beteende".
Citera
2017-03-19, 10:18
  #55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsoldat
I dagens Sverige har mycket blivit ett " helt normalt beteende".

Exakt. Jag märkte aldrig av sånt här beteende då jag växte upp och då har jag till och med bott i Tensta ett tag.

Jag har bott på väldigt många ställen i Stockholm kan jag lägga till, men uppvuxen i ett "halvfint" område.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2017-03-19 kl. 10:39.
Citera
2017-03-19, 12:43
  #56
Medlem
Visst hände det att man hittade på skit när man var yngre men det rättfärdigar inte att dagens ungdomar ger sig på folk eller andras egendom.

Om mina barn i 12-årsåldern skulle kasta apelsiner på folk så skulle jag inte gråta om de fick sig en örfil och kastar de ägg på folks hus så låt dem tvätta varenda mm av fasaden.
Citera
2017-03-19, 14:28
  #57
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Självklart helt fel, men sannolikt är det familjen/klanen det är fel på. Uppfostran alltså en icke-fråga, man kan bara se till att samhället skyddas.
Citera
2017-03-19, 17:35
  #58
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Faktiskt inte. Jag växte upp på 80-talet när det bara fanns två kanaler att välja på och staden i princip somnade in efter kl 18. Det fanns inte mycket annat att göra än att dra runt med kompisarna och hitta på ofog. Trots det upplevde jag att det fanns en väldigt starkt medvetenhet om var gränsen gick någonstans och att man aldrig direkt gav sig på andra människor eller (allvarligt) skadade annans egendom. Visst fanns det riktiga rötägg, sådana man kunde misstänka hade någon form av bokstavsdiagnos eller personlighetsstörning i vardande men det rörde sig kanske om 2-3 stycken per årskull.

Ja ganska exakt som här, men frekvensen bokstavsbarn var nog lite högre då det gick 1 person på varje 10 som INTE ville spränga brevlådan, sätta eld på åkern eller dra en sten genom någons ruta.

Men jag älskar alla smått till höger om moderaterna som försöker sig på vänster-retorik genom att se "rasister" i allt de kan. Att ni sitter och spelar fullkomligt chockade över hur en ungdom kan göra något så enormt Sverige-frånvänt som att kasta en apelsin på någon? "Utvisning borde det bli!"... Hehe... Idioter.
__________________
Senast redigerad av Firewaia 2017-03-19 kl. 17:37.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback