Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-05-23, 08:07
  #37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
"Av medelklass finns fyra slag. 1) med bildning och piano, 2) med bildning men utan piano, 3) utan bildning men med piano, 4) utan både bildning och piano."

Du satte det!
Citera
2020-05-23, 20:38
  #38
Avstängd
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Har koll på att ingen del av Östermalm ligger norr om Valhallavägen och behöver därför inte skriva "Östermalm söder om Valhallavägen".
[...]
Apropå det så var jag på besök hos govänners vänner, i Norra Djurgårdsstaden, i går. De tycker att de är "fint folk" och att de bor på Östermalm.
Det är en lite lustig känsla när människor som visserligen bor inom SDN Östermalm men de facto i de områden man kallar för Gärdet, Grövre Östermalm, Hjorthagen, Norra Djurgårdsstaden, Lappis, etc anser att de minsann bor på Östermalm.
Jag vet inte hur man bäst beskriver känslan, men det är lite som om en neger säger "vi svenskar". Först kanske man rynkar lite på ett ögonbryn och tänker "öööh, vad sade du?" men innan man hinner formulera meningen hinner tankarna i kapp och man kommer ihåg att denna krake har ett ganska så alternativt synsätt och lever i en värld som cirklar runt en vanföreställning.

För lantisar: En karta med Stockholms stadsdelar finns på https://stockholmiana.files.wordpres...elsomraden.jpg
Det område som, där, benämns "Östermalm" är stadsdelen men det område som man avser, i folkmun, är under den lilla feta linje som är strax ovanför prickarna på bokstaven Ö. Denna lilla feta linje är Valhallavägen. Det som är norr om Valhallavägen är Gärdet, Hjorthagen eller något annat.

Vi satt på en liten uteservering. Det var en anemisk tillställning. Området var väldigt öde. Ett halvdussin personer satt på en uteservering som hade plats för ungefär det fem- eller sexdubbla. Solen sken. Tanken var att man skulle sitta där och njuta av utsikten mot den lilla träsk-liknande å som är nedanför serveringen. Mellan uteserveringen och den lilla ån stod dock två bilar parkerade, en Porsche och en till av något annat liknande elände.
Jag vet inte riktigt hur (eller ens om) de som körde bilarna tänkte när de parkerade just där, och inte på parkeringen något tiotal meter bort. Det blev lite samma slags känsla som i Hornsberg, där vissa element tror att de och deras bilar är alltets epicentrum och att de beundras av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Jag är givetvis medveten om att jag ofta har förskräklig smak fast...kan ibland överraska.
Däremot så tror jag att jag kan ibland känna igen personer med god smak och beundrar dandysmen och chapismen (finns det inte ett manifesto om chap?). Ja, jag gillar och beundrar bildade människor med god smak helt enkelt och tycker att det är viktigt att vi andra får möta och blir stimulerade av dom i våra vardagsliv.

När det gäller er musiksmak kan man säga att er goda smak är följande?
Frank Zappa
David Bowie
Roxy Music
The Smith
Morrissey
Prince
Kanske det du.

Lägg gärna till Dire Straits, Enya, Leonard Cohen, Marianne Faithfull, Pink Floyd, Pretenders, Queen, Texas och några till.
Nota bene att Queen inte kvalade in på listan under den tid det ansågs skamligt att vara bög, men nu är de retroaktivt bra allt sedan de bildades.
Citera
2020-05-25, 17:37
  #39
Medlem
Kan en obildad lösdrivare ha god smak? Jag tror mig ha god smak.
Citera
2020-05-26, 21:55
  #40
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Jag är givetvis medveten om att jag ofta har förskräklig smak fast...kan ibland överraska.
Däremot så tror jag att jag kan ibland känna igen personer med god smak och beundrar dandysmen och chapismen (finns det inte ett manifesto om chap?). Ja, jag gillar och beundrar bildade människor med god smak helt enkelt och tycker att det är viktigt att vi andra får möta och blir stimulerade av dom i våra vardagsliv.

När det gäller er musiksmak kan man säga att er goda smak är följande?
Frank Zappa
David Bowie
Roxy Music
The Smith
Morrissey
Prince


Helt klart.

Även annan Progressiv Rock faller inom ramen för de bildade:
Tex:
-Yes
-Genesis
-Gentle Giant
-Pink Floyd
-Jethro Tull

Även Tower of Power och diverse annan välproducerad funkigare musik/Jazzrock.

Om det är Jazz så är det Monk, Coltrane eller Miles, särskilt skivan Kind of Blue.
Kommer troligen inte vara Albert Ayler.
__________________
Senast redigerad av Sinnersten 2020-05-26 kl. 21:58.
Citera
2020-05-26, 23:23
  #41
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Kanske det du.

Lägg gärna till Dire Straits, Enya, Leonard Cohen, Marianne Faithfull, Pink Floyd, Pretenders, Queen, Texas och några till.
Nota bene att Queen inte kvalade in på listan under den tid det ansågs skamligt att vara bög, men nu är de retroaktivt bra allt sedan de bildades.

Nja, jag nekar inte Queens storhet fast man fann aldrig deras skivor hos riktiga dandies och chaps. Om det blev film och intresse så är det endast pga. Freddy och bög- lobbyn. Om Hollywood representerade den tidens riktiga skivköpare så skulle det till exempel finnas en Def Leppard (vars karriär som är ännu mer dramatisk) biopic.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Helt klart.

Även annan Progressiv Rock faller inom ramen för de bildade:
Tex:
-Yes
-Genesis
-Gentle Giant
-Pink Floyd
-Jethro Tull

Även Tower of Power och diverse annan välproducerad funkigare musik/Jazzrock.

Om det är Jazz så är det Monk, Coltrane eller Miles, särskilt skivan Kind of Blue.
Kommer troligen inte vara Albert Ayler.

Och Radiohead då? Har alltid haft komplex inför Radiohead- fans.
Citera
2020-05-26, 23:24
  #42
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Nja, jag nekar inte Queens storhet fast man fann aldrig deras skivor hos riktiga dandies och chaps. Om det blev film och intresse så är det endast pga. Freddy och bög- lobbyn. Om Hollywood representerade den tidens riktiga skivköpare så skulle det till exempel finnas en Def Leppard (vars karriär som är ännu mer dramatisk) biopic.



Och Radiohead då? Har alltid haft komplex inför Radiohead- fans.

Yepp Radiohead också!
Citera
2020-05-28, 13:15
  #43
Medlem
johanjosefssons avatar
Man vet medelådern i tråden när Pink Floyd, Zeppelin och Jethro Tull droppas. Ni är avslöjade allihopa. Det här är ju inte en fråga om "god smak" eller ej. Det här är en generationsfråga!

Obs. 50+ här.
Citera
2020-06-01, 03:34
  #44
Medlem
526s avatar
Det är så tomt sånt här. Människor som är tomma och vill fylla det med en låtsasvärld. Som ett lajv men utan handling.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback