Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 18:01
  #145
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Det är alltid bättre att ha vapnen, men välja att inte behöva använda dem.

Till att börja med verkar somliga blanda ihop akademiska ord med fraser och uttryck som i själva verket bara är gamla och har fallit i glömska. Ett utvecklat ordförråd är i realiteten en skyldighet varje individ bör ha gentemot sig själv för att kunna specificera ett fenomen, abstrakt eller konkret, så enkelt som möjligt. Det finns inget självändamål med att använda förment "svåra" ord enbart i syfte att göra det. Detta sagt finns det heller inga svåra ord - bara mer eller mindre använda och förstådda av gemene man, vilket lätt kan ändras genom att ägna mer tid åt att läsa. Företrädesvis böcker. Inget är mer värt än det andra.

Rena faktiska akademiska termer torde ju snarare kunna härledas till vissa gebit och akademiska områden. Medicinarna har sina, ekonomerna har sina. Fackuttryck är en sak. Att Ranelida på kommando är en annan. Bästa föresatsen är att sikta på en bredd för att kunna uttrycka det man vill. Se språket som en teknik, där ändamålet helgar medlen. Precis som inom musik och översättning spelar/skriver jag inte prylarna för att jag kan det, utan när (eller om) det behövs. Annars utstrålar det bara osäkerhet - och i viss mån en rätt stor portion skitnödighet.

Klockrent inlägg! Inte för att jag nödvändigtvis håller med men för att du skriver det du skriver genom att använda just den typen av språk som TS frågade om. Realiteten, abstrakt, konkret, förment, företrädesvis, faktiska, gebit, föresatsen etc

Jag hoppas det var ett medvetet drag :-)
Citera
2017-10-20, 02:32
  #146
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Har märkt att man i akademiska och formella sammanhang har vissa bestämda ord som man gärna använder. Dessutom, folk här på Flashback, som har bra ordförråd använder repeterande ord. Dessa ord ger, i de flesta sammanhang, upphov till kvalité i texten.

Några exempel som jag har lärt mig på sistone är; huruvida, såvida, gängse, synnerliga, i synnerhet, emellertid, vars, av viss natur etc.

Kanske inte de bästa exempel, men ja, ni förstår. Tips på flera ord som får texter att se mer "professionella" ut?

Det som gör att texter att se mer professionella ut är om du varierar dig och använder synonymer, det handlar inte jättemycket om att orden ska vara speciellt "svåra", men inga slangord förstås. Så "repeterande ord" är nog inget att sträva efter. Och ska du använda väldigt formella ord så se till att du verkligen fattar vad de betyder, annars kommer de skratta på handelskammaren.

Läste nånstans att det bara skiljer 50 ord i det aktiva ordförrådet mellan en som ger intryck av att uttrycka sig mediokert och en som ger intryck av högre stil.

Så jobba på att finna synonymer till ord du använder ofta. Och är man inom en viss bransch så lär man ju sig de specifika lite ovanligare orden automatiskt eftersom de helt enkelt inte är så egendomliga just for folk i samma nisch.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback