Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 23:30
  #109
Medlem
lemonzhellos avatar
Ordet positivism har nämnts. "Som positivist måste jag ge din uppsats godkänt", se där en mening som kan missförstås.

För övrigt tycker jag att fackspråk kan vara tämligen underhållande, även om det rör sig om andra discipliner än den egna. Ta bara den medicinska användningen av ord som adekvat eller soporös.

Ytterligare en intressant aspekt av språklig akademisering är hur man i kanslisvenska uttrycker värdeomdömen eller till exempel hävdar att någon ljuger. Hör man en domare säga att en viss utsaga inte bär sannolikhetens prägel så vet man vad klockan är slagen.

Slutligen måste jag i sammanhanget bara nämna den gamle brottaren Frank Andersson, som på den tiden det begav sig ställde en domstol inför dilemmat att i skrift förklara att det faktiskt var möjligt att vara så korkad att man trodde att de rikskuponger (en hel kasse full) som man just vunnit på poker inte var förfalskade.
Domstolen skrev "utifrån Anderssons intellektuella horisont..."
Citera
2017-03-18, 23:39
  #110
Avstängd
ad hominem
Q.E.D.
etc
i.e.
et al
bona fide
alter ego
carpe diem/noctem
persona non grata
yisreal delenda est
cui bono
vox nihili
primus inter pares
quod licet iovi

Yes, läst latin
Citera
2017-03-18, 23:44
  #111
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Ordet positivism har nämnts. "Som positivist måste jag ge din uppsats godkänt", se där en mening som kan missförstås.
Är inte positivism ett namn på en filosofisk gren? "Som positivist måste jag ge din uppsats godkänt" borde väl betyda ungefär att "eftersom jag har tilltro till fakta måste jag ge din uppsats godkänt". Vad ska det betyda? Används ordet verkligen så?
Citera
2017-03-18, 23:44
  #112
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
ad hominem
Q.E.D.
etc
i.e.
et al
bona fide
alter ego
carpe diem/noctem
persona non grata
yisreal delenda est
cui bono
vox nihili
primus inter pares
quod licet iovi

Yes, läst latin

Bene. Fast jag tvivlar på att de flesta tycker att det tillför något.
Citera
2017-03-18, 23:55
  #113
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag använder ungefär hälften i dem i vardagligt tal. Det måtte vara 90-talister som tycker att de låter akademiska.
Vissa 90-talister börjar närma sig 30 och känner med största säkerhet till dessa ord. Kanske dags att börja använda 00-talister istället som mått på "ungt" folk som inte vet bättre.
Citera
2017-03-18, 23:56
  #114
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Är inte positivism ett namn på en filosofisk gren? "Som positivist måste jag ge din uppsats godkänt" borde väl betyda ungefär att "eftersom jag har tilltro till fakta måste jag ge din uppsats godkänt". Vad ska det betyda? Används ordet verkligen så?

Nej, det var väl mer ett infall. Jag mindes ett tillfälle när ordet i ett annat sammanhang av en student uppfattades "som det låter", och alltså inte som en från hermeneutiken skild forskningsmetod, vilket det väl också lite slarvigt kan sägas vara. Ber om ursäkt för det krystade exemplet.
Citera
2017-03-19, 01:03
  #115
Medlem
rootbits avatar
Aldrig någonsin har det funnits så många välutbildade verbala akrobater därute.

Vad bidrar de med? Svar: Ingenting.

Till och med JFK förstod att en människa måste GÖRA något för att komma framåt i livet. Om jag inte missminner mig var hans ord något i stil med: "Fråga dig inte vad ditt land kan GÖRA för dig, fråga vad du kan GÖRA för ditt land"
Citera
2017-03-19, 01:26
  #116
Medlem
Grankulas avatar
T.ex
Polyester
Diskus
Gångjärn
mässing
Kylbox
Citera
2017-03-19, 01:49
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Aningen obstinat månne?

Nej, däremot stör jag mig ganska rejält på många akademikers attityd till facktermer och hur dom våldtar dom delarna av språket som ligger utanför den akademiska världen.

Ska man sprätta runt och vara märkvärdig och genom sitt språk göra det krångligt för en stor del av dom lägre samhällsklasserna är det fan inte för mycket begärt att dom själva lär sig vad en "grävskopa" är och att man inte lägger saker inne i hålutrymmet "i bagageluckan" utan att det är i bagageutrymmet man förvarar sitt bagage tex.
Citera
2017-03-19, 03:32
  #118
Medlem
Politice-Rectams avatar
Språket är ett kommunikationsmedel. Då jag använder svåra ord i sådana sammanhang där de förklarar bäst det jag vill förklara. brukar jag alltid även förmedla budskapet på ett alternativt sätt. Svåra ord är en bildningsmarkör, men inte då de används pretentiöst, utan då de är det mest precisa och beskrivande ordet.

Vilka ord bör man då kunna på en akademisk nivå? Det är ganska svårt att nämna några enstaka ord. På en akademisk nivå är det viktigare att kunna framföra sin tes med rationella och sammanhängande argument. Det finns kanske inte ens några ord som man bör kunna.
__________________
Senast redigerad av Politice-Rectam 2017-03-19 kl. 03:37.
Citera
2017-03-19, 04:28
  #119
Medlem
Naccaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Blev det rätt? Är inte diametralt mera lämpligt?

Jag skulle säga att både diametral och ortogonalt används för att beskriva samma sak: Någonting som står i direkt motsats till någonting annat. För en klassiskt skolad samhällsvetare så blir ju en rät linje, som man rör sig i olika riktning på (tänk höger- vänster-skalan) den tydligaste markören. Diametralt alltså, längs diametern, men i olika riktningar.

Inom matematiken (främst algebran) är det så "olikt" som möjligt om två saker är ortogonala mot varandra. Den ena kan inte beskrivas i termer av den andra.

Båda är korrekta, men min personliga åsikt är att ortogonalt är snäppet vackrare.
Citera
2017-03-19, 04:43
  #120
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
till att börja med så skall du säga "vokabulär" istället för skitordet "ordförråd".

Ordet ordförråd har vi inte hört på länge. Det är kanske dags att skaka liv i det gamla liket!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback