Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 21:24
  #1
Medlem
Har märkt att man i akademiska och formella sammanhang har vissa bestämda ord som man gärna använder. Dessutom, folk här på Flashback, som har bra ordförråd använder repeterande ord. Dessa ord ger, i de flesta sammanhang, upphov till kvalité i texten.

Några exempel som jag har lärt mig på sistone är; huruvida, såvida, gängse, synnerliga, i synnerhet, emellertid, vars, av viss natur etc.

Kanske inte de bästa exempel, men ja, ni förstår. Tips på flera ord som får texter att se mer "professionella" ut?
__________________
Senast redigerad av Axelshouf 2017-03-17 kl. 22:05.
Citera
2017-03-17, 21:42
  #2
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Har märkt att man i akademiska och formella sammanhang har vissa bestämda ord som man gärna använder. Dessutom, folk här på Flashback, som har bra ordförråd använder repeterande ord. Dessa ord ger, i de flesta sammanhang, upphov till kvalité i texten.

Några exempel som jag har lärt mig på sistone är; huruvida, såvida, gängse, synnerliga, i synnerhet, emellertid, vars, av viss natur etc.

Kanske inte de bästa exempel, men ja, ni förstår. Tips på flera ord som får texter att se mer "professionell" ut?

Det där är inga särskilt "akademiska" ord. Några av dem är helt vardagliga, fast de kanske är mindre vanliga bland yngre.
Citera
2017-03-17, 21:47
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det där är inga särskilt "akademiska" ord. Några av dem är helt vardagliga, fast de kanske är mindre vanliga bland yngre.
Jag tycker att de klingar ganska akademiskt.

De vardagliga motsvarigheterna är väl ungefär "om", "om", "vanliga", "konstiga", "väldigt", "speciellt", "fast", ?, "vissa typer"

Men det är ett ganska intressant och roligt ämne. Jag förmodar att uppfattningen kring vad som är akademiskt eller ej är ganska subjektivt.

Vad tycker du är akademiska ord?

Jag instämmer med TS exempel. Man hör en tydlig skillnad på människors olika ordförråd, och jag skulle säga att de som TS ger exempel på tillhör knappast "den dumma massan"
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-03-17 kl. 21:50.
Citera
2017-03-17, 21:49
  #4
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag tycker att de klingar ganska akademiskt.

De vardagliga motsvarigheterna är väl ungefär "om", "om", "vanliga", "konstiga", "väldigt", "speciellt", "fast", ?, "vissa typer"

Jag använder ungefär hälften i dem i vardagligt tal. Det måtte vara 90-talister som tycker att de låter akademiska.
Citera
2017-03-17, 21:53
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag använder ungefär hälften i dem i vardagligt tal. Det måtte vara 90-talister som tycker att de låter akademiska.
Det gör nog jag med. Men kom inte och säg att det är vanligt att de används. Kan det inte vara såpass enkelt att du helt enkelt lutar aningen mer åt det akademiska hållet?

De fetmarkerade orden använder jag till vardags. Jag tvivlar starkt på att den stora massan gör det. Det är i alla fall min erfarenhet. På Flashback är ordförrådet ganska brett, men diskuterar du med någon okänd så är det väldigt ovanligt enligt mig, oavsett ålder.

Tvärtom så är jag snarare av erfarenheten att äldre generationer använder mer "primitiva" ord, och jag tror att förklaringen ligger i att de helt enkelt inte vuxit upp med internet.
Citat:
huruvida, såvida, gängse, synnerliga, i synnerhet, emellertid, vars, av viss natur etc.

Ge gärna exempel på ordval du finner mer akademiska
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-03-17 kl. 21:59.
Citera
2017-03-17, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag använder ungefär hälften i dem i vardagligt tal. Det måtte vara 90-talister som tycker att de låter akademiska.
Jag är 90-talist och använder också dessa i vardagligt tal. Till TS: Tvinga inte in ord i en text "bara för att". Det sker tyvärr rätt ofta att man läser texter där man märker att författaren väldigt gärna vill använda "finare" ord, men inte riktigt behärskar det och då ser det hela värre ut än om det hade använts vanliga ord istället. Man kan dra en liknelse till de/dem. Många kan inte använda de/dem och borde istället skriva dom, men envisas med att ändå skriva dem i varje jävla mening, vilket gör texten helt oläslig. Precis likadant blir det när någon försöker använda ord som personen inte riktigt begriper. När man läser en sådan text så stannar man på det felaktiga ordet och tvingas läsa om meningen för att försöka förstå vad som menas och det enda författaren lyckats åstadkomma är att förstöra flytet.

Dina arbeten kommer endast att se ut som inlägg i den här tråden: (FB) Tråden där vi använder ord vi inte riktigt begriper
__________________
Senast redigerad av _Baste_ 2017-03-17 kl. 22:01.
Citera
2017-03-17, 22:00
  #7
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det gör nog jag med. Men kom inte och säg att det är vanligt att de används. Kan det inte vara såpass enkelt att du helt enkelt lutar aningen mer åt det akademiska hållet?

De fetmarkerade orden använder jag till vardags. Jag tvivlar starkt på att den stora massan gör det. Det är i alla fall inte min erfarenhet. På Flashback är ordförrådet ganska brett, men diskuterar du med någon du inte känner så är det väldigt ovanligt enligt mig, oavsett ålder.

Tvärtom så är jag snarare av erfarenheten att äldre generationer använder mer "primitiva" ord, och jag tror att förklaringen ligger i att de helt enkelt inte vuxit upp med internet.


Ge gärna exempel på ordval du finner mer akademiska

Jag har ju universitetsutbildning och dessutom inom språk, så det kanske är lite ovanliga ord fast jag aldrig har tänkt på det.
Citera
2017-03-17, 22:02
  #8
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Bildningsmarkörer, är det ordet du letar efter?


Kontext. Ett bra ord att kunna.
Citera
2017-03-17, 22:04
  #9
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har ju universitetsutbildning och dessutom inom språk, så det kanske är lite ovanliga ord fast jag aldrig har tänkt på det.
Ja, precis. Du är akademiker. Men det gör ämnet ännu mer intressant om du skriver några ord du finner akademiska.

Mitt syfte är knappast att säga emot dig bara för att, jag är bara nyfiken på kontrasten. Själv har jag bara gymnasieutbildning. (Men jag studerar ständigt och älskar att läsa, och tycker att en hel del vetenskapliga ämnen (däribland lingvistik inräknat) är otroligt intressant, så jag tvivlar inte på att det har påverkat hur jag uttrycker mig).
Citera
2017-03-17, 22:07
  #10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Bildningsmarkörer, är det ordet du letar efter?


Kontext. Ett bra ord att kunna.
Okej, nu leder du. Å andra sidan inget ord man har nytta till särskilt ofta.
Citera
2017-03-17, 22:08
  #11
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
https://www.isv.liu.se/sprakverkstad...kademiskt?l=sv
Citera
2017-03-17, 22:09
  #12
Medlem
Pastor Greens avatar
Utan diskurs är du rökt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback