Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-17, 19:44
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diktalben
Vilket är ditt drömland då?
USA är det bästa landet i världen om man är högutbildad.
Citera
2017-03-17, 19:49
  #26
Medlem
För att det är häftigt att betala skatt!
/Mona Sahlin, gymnasieutbildning
Citera
2017-03-17, 20:01
  #27
Medlem
Det kommer de inte göra om några decennier. Snart börjar den s.k. vita flykten en masse, eller "white flight".
Citera
2017-03-17, 22:16
  #28
Medlem
TheRickiestRicks avatar
gh
__________________
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-03-17 kl. 22:20.
Citera
2017-03-18, 12:38
  #29
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennearminslav
Ja, du erkände ju själv att dina engelskakunskaper var medelmåttiga. En bildad människa borde kunna tala ett så simpelt språk som engelska nästintill flytande. Dags för dig att lämna tråden.

Löjligt, ett skriv fel...

Många stannar i Sverige för att dom till skillnad från många i tråden cih allmänt här på FB, inte tror på JÅs falska propaganda om systemkollaps.
Citera
2017-03-18, 13:15
  #30
Medlem
Sverige är fortfarande ett av de bästa länderna att bilda familj i. Jag har släkt både i London, San Francisco, Paris. Det går helt enkelt inte att jämföra de möjligheter man har i Sverige att vara hemma med barnen samt kostnaden för exempelvis skola, förskola, barnpassning och liknande.

Visst de tjänar otroliga summor jämfört med mig men de förväntas också jobba betydligt mer än 40 timmar i veckan och vara tillbaka och köra 100% någon dag efter att barnen har fötts.

De flesta högutbildade kommer höja sin lön betydligt utomlands men de kommer också att få mindre tid för sin familj om de prioriterar det.

Själv är jag rätt sugen på att kika på jobb utomlands när barnen vuxit upp såpass att de klarar sig själva.
Citera
2017-03-18, 14:36
  #31
Medlem
Föredrar lite kallare klimat så Sverige ligger ju bra till där. Sen så är det mycket mer än bara språket att tänka på om man flyttar, diverse samhällsinstitutioner som fungerar olika som man måste lära sig navigera. Många har ju familj och vänner i Sverige också och kanske inte är villiga att börja om på nytt på den fronten.

Personligen hade jag nog bara kunnat tänka mig att permanent bosätta mig i ett annat nordiskt land som Norge eller Island.
Citera
2017-03-18, 14:40
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
USA är det bästa landet i världen om man är högutbildad.
De e bar å åk...
Citera
2017-03-18, 14:40
  #33
Medlem
Vem efterfrågar svenska högutbildade i utlandet? Det är bara en skröna påhittad här på FB.
Enbart ett fåtal svenska akademiker är eftertraktade i länder som USA och UK. Resten är igen intresserad av. Enkla skäl:

*Finns ingen anledning att betala för dyr arbetskraft som den svenska och improduktiv dessutom. Man tar hellre någon billig och driftig kines eller indier.

*Svenska universitet och utbildningar är bubblor med allt sämre kvalitet för var som går.
Citera
2017-03-18, 14:56
  #34
Medlem
Aurelias avatar
Som kvinna är svaret självklart, ingen annan stans kan jag bilda familj med samma förmåner, kul att jobba utomlands något år, men sen vill jag ha svenska modellen, kollektivavtal, betald VAB, betald föräldraledighet i typ 2 år, maxtaxeförskola m.m. I få andra länder kan man välja både familj och ändå ha en karriär.
Citera
2017-03-22, 18:06
  #35
Avstängd
Mertillens avatar
Eller: varför invandrar inte en massa grekiska och spanska högutbildade till Sverige? Därför att svenskarna med samma kompetens passar bättre in i kulturen, kan det svenska språket bättre och är "en i gänget". Samtidigt svarar jag ju på frågan varför massinvandring till Sverige från mellanöstern och Afrika är idiotisk.
Citera
2017-03-22, 18:08
  #36
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelia
Som kvinna är svaret självklart, ingen annan stans kan jag bilda familj med samma förmåner, kul att jobba utomlands något år, men sen vill jag ha svenska modellen, kollektivavtal, betald VAB, betald föräldraledighet i typ 2 år, maxtaxeförskola m.m. I få andra länder kan man välja både familj och ändå ha en karriär.

Den svenska modellen gäller inte ens för dig när du blir gammal och det du räknat upp lär inte dina döttrar som vuxna dra nytta av. Det är tråkigt men massinvandringen är för dyr och det är den vi lever för numera.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback