Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 22:11
  #1
Medlem
Som rubriken säger måste jag flytta ut imorgon bitti pga massor men iaf så har jag 6st 25l plast fat där 4st varit redan 11 dagar och 2 som bara varit 4 dagar. Ölen är en Ale och har tomma fat till förfogande men vad händer om jag för över det på fat med tryck och flyttar alltsammans med bil några km? Ska flytta ut om 10 timmar så kom igen nu FB:är!

/-OD-
Citera
2017-03-16, 22:31
  #2
Medlem
Om stormjäsningen är över och det inte är så stor aktivitet i Jäsröret är det ganska lugnt.
Är det Corneliusfat? Purgea dem men trycksätt ej.
Du kan avlufta med säkerhetsventlen då och då för att testa aktiviteten.

Varför inte bara flytta jäskärlen?
Citera
2017-03-16, 22:57
  #3
Medlem
Tack för svaret. Ja, det är just Cornelius fat men tänkte själv också på att flytta jästfaten bara och (nybörjare på kok) har för mig att man kan ha ölen i jästfaten betydligt längre än vad som behövs och då kanske allt skulle lägga sig igen på botten som slask om man låter dom stå på nya stället några dagar längre och de 2 ST som bara stått 4 dagar men lugnat sig med stormjästningen kommer nog klara flytten. Köpt ny humlefilter med så tror det mesta fastnar i den. Min kompis som fått mig att börja koka trodde dom skulle bli förstörda ifall vi flyttar dom men ser inte varför det skulle vara så?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback