Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-16, 21:01
  #1
Medlem
Vilken utbildning krävs för att få jobb hos Apple/Google som svensk? Vilket är det säkraste kortet? Jag vill gärna fara till USA när jag är färdigutbildad i Sverige och har erfarenhet. Tror jag skulle älska att bo i USA, tyvärr krävs det mycket för att nå dit.

Programmering? Datateknik?
Citera
2017-03-16, 21:14
  #2
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Vilken utbildning krävs för att få jobb hos Apple/Google som svensk? Vilket är det säkraste kortet? Jag vill gärna fara till USA när jag är färdigutbildad i Sverige och har erfarenhet. Tror jag skulle älska att bo i USA, tyvärr krävs det mycket för att nå dit.

Programmering? Datateknik?

Jag tror att du först och främst borde leta efter en utbildning i USA. Vad gäller själva utbildningen kan du nog plugga till nästan vad som helst. Apple och Google lär behöva allt från jurister till ingenjörer.
Citera
2017-03-16, 21:43
  #3
Medlem
Har du provat att kolla respektive företags platsannonser? Om du gör det så får du nog ganska så snabbt en talande bild för vilka kvalifikationer som efterfrågas mest just nu.
Citera
2017-03-16, 21:55
  #4
Medlem
Datateknik, datavetenskap eller någon av de mer mattetunga utbildningarna så som teknisk mattematik/fysik med en inriktning mot machine learning borde du ha bäst chans med.
Citera
2017-03-16, 22:12
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
De tar vilken utbildning som helst. Det viktiga är att du är en toppstudent. Topp i allt.
Har du läst på Harward och är toppstudent spelar det ingen roll vad du läst. Har du gått på Mittunversitetet spelar det heller ingen roll vad du läst.
Citera
2017-03-16, 22:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Vilken utbildning krävs för att få jobb hos Apple/Google som svensk? Vilket är det säkraste kortet? Jag vill gärna fara till USA när jag är färdigutbildad i Sverige och har erfarenhet. Tror jag skulle älska att bo i USA, tyvärr krävs det mycket för att nå dit.

Programmering? Datateknik?

En civilingenjörexam från KTH eller Chalmers eller master i ekonomi alt handelshögskolan leder till goda chanser.
Citera
2017-03-17, 00:56
  #7
Medlem
VonFanderblads avatar
Beror förstås på vilket jobb det handlar om eftersom de har ett dussintal positioner. Forskarutbildning är dock ett hett tips.
Citera
2017-03-17, 01:25
  #8
Medlem
Vad är det som gör att du tror att du skulle trivas i USA? Är det 2v semester/år som lockar?
Citera
2017-03-17, 01:42
  #9
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Vad är det som gör att du tror att du skulle trivas i USA? Är det 2v semester/år som lockar?
Och du tror att alla har 2 veckor? Finns företag som erbjuder till och med mer semesterdagar än här i Sverige.

Citat:
Employer Summary

Google's vacation policy varies: 15 days of paid time off for first year engineers, 20 days after completion of your third year, and 25 days after five years. Employees may take one 3 month long upaid leave of absence.

May 09, 2016
Former Staff Software Engineer in San Francisco, California

5 weeks once you reach 5 years - I never ran out, and managers were good at providing space to actually take allotted time off.
https://www.glassdoor.com/Benefits/G...9_E9079_N1.htm

Citat:
Employer Summary

Apple provides 12 days of PTO per year to newly hired employees.


Jan 17, 2017
Former Creative in Marlton, New Jersey

You acre vacation time fairly quickly, up to 6 weeks off per year when you've been there for a while.
https://www.glassdoor.com/Benefits/A...9_E1138_N1.htm
Citera
2017-03-17, 01:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag tror att du först och främst borde leta efter en utbildning i USA. Vad gäller själva utbildningen kan du nog plugga till nästan vad som helst. Apple och Google lär behöva allt från jurister till ingenjörer.

Nopp, nu snackar du skit. Google rekryterar massa från b.la. KTH.

Ont: Datavetenskap (oftast dataingenjör) är vad som gäller för Google. För Apple har jag ingen vidare koll. Men rekryteringsprocessen för Google b.la. är lite speciell, till att börja med hjälper en examen från ett respekterat universitet, men allra mest fokus ligger på hur du som person fungerar. Som svar på din fråga: det mest relevanta vore att läsa Dataingenjör på KTH- erkänt som en utbildning i hög klass och bra status internationellt.
Citera
2017-03-17, 02:20
  #11
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Nopp, nu snackar du skit. Google rekryterar massa från b.la. KTH.

Ont: Datavetenskap (oftast dataingenjör) är vad som gäller för Google. För Apple har jag ingen vidare koll. Men rekryteringsprocessen för Google b.la. är lite speciell, till att börja med hjälper en examen från ett respekterat universitet, men allra mest fokus ligger på hur du som person fungerar. Som svar på din fråga: det mest relevanta vore att läsa Dataingenjör på KTH- erkänt som en utbildning i hög klass och bra status internationellt.

Han frågar vilket som är det säkraste kortet. KTH i all ära men jag har väldigt svårt att se att en person som har pluggat på KTH har ett försteg framför en person som har en examen från något av de mest prestigefyllda universiteten i USA (om man bara ser till utbildningen).
Citera
2017-03-17, 02:41
  #12
Medlem
Beror som sagt helt på vad du vill jobba med. Ska du jobba med som ingenjör så krävs det ganska mycket. Vill du däremot jobba som kundtjänst/säljare för Google AdWords (Associate Account Strategist) så krävs det inte lika mycket.

Hett tips är att känna någon alternativt nätverka då de går väldigt hårt på interna rekommendationer för att få komma på intervju.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback