Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 19:31
  #1
Medlem
tarsiers avatar
Snabb fråga. Jag har ingen matberedare. Jag gör ofta storkok så jag har nåt jag kan äta i några dagar, så jag slipper laga mat så ofta. Men det tar en sån sjuk jävla lång tid att skära/hacka grönsaker. Funkar det att göra det i matberedare eller blir det mest puré/sörja av det?
Citera
2017-03-16, 19:34
  #2
Medlem
cybergrodans avatar
Nja, av matberedare blir det nog, precis som du skriver, en enda stor sörja. Mitt tips är att köpa något sånt här istället: http://www.clasohlson.com/se/Multiha...erCookie=false
Citera
2017-03-16, 20:56
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Funkar det att göra det i matberedare eller blir det mest puré/sörja av det?
Det finns matberade som kan riva och skiva men det blir inga större bitar, kolla youtube finns säkert videos som du kan se resultatet på.
Citera
2017-03-16, 20:58
  #4
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Snabb fråga. Jag har ingen matberedare. Jag gör ofta storkok så jag har nåt jag kan äta i några dagar, så jag slipper laga mat så ofta. Men det tar en sån sjuk jävla lång tid att skära/hacka grönsaker. Funkar det att göra det i matberedare eller blir det mest puré/sörja av det?
Ja det funkar helt ok.

Jag brukar köra bl.a min mirepoix i matberedaren.
Samma sak med svampen och löken till Wellingtonen.

Ska man köra grönsakssoppa får man vara lite snabb på reglaget och pulsköra det hela.
Citera
2017-03-17, 12:19
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Snabb fråga. Jag har ingen matberedare. Jag gör ofta storkok så jag har nåt jag kan äta i några dagar, så jag slipper laga mat så ofta. Men det tar en sån sjuk jävla lång tid att skära/hacka grönsaker. Funkar det att göra det i matberedare eller blir det mest puré/sörja av det?

Det beror på vilket "redskap" du använder och hur länge du kör. Kör du med knivarna och under lång tid blir det sörja, kör du kortare tid blir det hackat. Med hjälp av det grova rivjärnet går det utmärkt att riva potatis till raggmunk och morötter/selleri/lök till en köttfärssås. Skivaren funkar utmärkt för t.ex potatis till gratäng.

Men samtidigt ska man komma ihåg att det är en hel del bök med en matberedare. Den ska plockas fram, monteras, diskas och plockas undan. Många gånger går det snabbare att köra för hand - i alla fall om det inte rör sig om jättemängder. För mig är det enklare att hacka två lökar för hand än att använda matberedaren.
Citera
2017-03-17, 13:55
  #6
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Nja, av matberedare blir det nog, precis som du skriver, en enda stor sörja. Mitt tips är att köpa något sånt här istället: http://www.clasohlson.com/se/Multiha...erCookie=false

Jag har den där hemma, använd 2 gånger.. eller försökt använda två gånger.
går fan inte å ens hacka en vanlig gullök med, stannar typ 2 cm in, så det blir att stå och "hacka in" löken tills man fått av ett lager, tar defenitivt mycket längre tid att hacka lök med denna, än med en kniv.
Rå potatis gick rätt så hyffsat att skiva.
Citera
2017-03-17, 16:13
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Jag har den där hemma, använd 2 gånger.. eller försökt använda två gånger.
går fan inte å ens hacka en vanlig gullök med, stannar typ 2 cm in, så det blir att stå och "hacka in" löken tills man fått av ett lager, tar defenitivt mycket längre tid att hacka lök med denna, än med en kniv.
Rå potatis gick rätt så hyffsat att skiva.
Du gör fel eller så är det en dålig apparat du har, har en liknande historia byggt i västtyskland som funkar jättebra men måste använda musklerna annars strular det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback