Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 18:15
  #1
Medlem
Jag väntar på paket från UPS som säger de inte kan ringa innan när de är på väg, eller ens uppskatta en tid de kommer hem till mig med mitt paket. De kan inte heller lämna det på ombud innan de gjort åtminstone ett försök på hemleverans. Jag bor dessutom lite "off" så mycket möjligt det ofta endast är jag som väntar paket i området.

Får de betalt per körningar, och vid flera försökt alltså mer betalt?

Eller varför vill de hellre ha onödiga körningar, ibland dessutom flera, istället för att ringa när de är på väg/uppskatta en tid med ett par timmars marginal? Eller bara lämna det vid ombud (kanske kostar pengar för dem?) så jag kan hämta det när jag vill. Antar de inte tycker chauffören ska ringa varenda en men lite effektivare borde ju bolagen kunna bli? Eller åtminstone göra undantag där folk bor lite glesare utanför Stockholm?

Med DHL fick jag iaf sist välja om jag ville ha hemleverans (och sitta hemma hela vardagen och vänta).
Citera
2017-03-16, 18:25
  #2
Medlem
kranendroppars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisses
Jag väntar på paket från UPS som säger de inte kan ringa innan när de är på väg, eller ens uppskatta en tid de kommer hem till mig med mitt paket. De kan inte heller lämna det på ombud innan de gjort åtminstone ett försök på hemleverans. Jag bor dessutom lite "off" så mycket möjligt det ofta endast är jag som väntar paket i området.

Får de betalt per körningar, och vid flera försökt alltså mer betalt?

Eller varför vill de hellre ha onödiga körningar, ibland dessutom flera, istället för att ringa när de är på väg/uppskatta en tid med ett par timmars marginal? Eller bara lämna det vid ombud (kanske kostar pengar för dem?) så jag kan hämta det när jag vill. Antar de inte tycker chauffören ska ringa varenda en men lite effektivare borde ju bolagen kunna bli? Eller åtminstone göra undantag där folk bor lite glesare utanför Stockholm?

Med DHL fick jag iaf sist välja om jag ville ha hemleverans (och sitta hemma hela vardagen och vänta).

Nej de får inte betalt för varje leverans försök, däremot har avsändaren betalt för hemleverans och då ska det i första hand köras ut. Sen håller jag med om att de borde kunna förbättra sin kommunikation om / (om de verkligen) när de kör ut sina paket. I synnerhet PostNord som både kan skita i att avisera och att ens försöka köra ut.
Citera
2017-03-16, 19:36
  #3
Medlem
Ok joo kom på är väl egentligen en själv som betalar fast pris före så borde mer va postnord-stil (och säkert andra med) och inte ens försöka. Tänkte mer de får kanske "bidrag" eller nåt per körningar. Men då är de bara väldigt fyrkantiga i sitt sätt då för hemkörning borde ju vara dyraste alternativet för dem med? De borde då uppmuntra förslag som att hämta vid ombud istället. Trist när man bara får välja hemleverans från t.ex. Kina sen kräver fraktbolahen man ska ta ledigt från jobbet hela dagen efterdom man "val" lyxig hemkörning.
Citera
2017-03-16, 20:11
  #4
Medlem
Kan du inte välja att få det levererat till jobbet då?
Citera
2017-03-23, 18:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Kan du inte välja att få det levererat till jobbet då?
Jobbar inte just nu men ja det är ju ett tips att ta till sig för framtiden. Har hört andra göra så på jobbet, så borde ju funka.

Dock var jag egentligen inte ute efter tips som undelättade för mig utan ville mer disskutera varför de verkar vara så korkade på fraktbolag. Så stora bolag borde ju kunna tänka till lite. Men det har de kanske redan gjort och bara såna som mig som inte förstår sig på.
__________________
Senast redigerad av jisses 2017-03-23 kl. 18:27.
Citera
2017-03-23, 21:40
  #6
Medlem
Telefons avatar
Nej, de får inte betalt för antal leveransförsök. Innebär tjänsten leverans till dörren så måste de först försöka leverera till adressen i fråga. "Alla" bolag har även tjänster där man kan levera till ombund.

Rutterna för bilarna planeras oftast under eftermiddag/kväll och det finns ingen större möjlighet att avvika. Att ringa innan kan göras ibland men oftast hinner man inte.

Många skulle få möjligheten att jobba som chaufför en dag, man får bra insyn då.
Citera
2017-03-23, 21:48
  #7
Medlem
Lämna en fullmakt och specifiera vart de skall lägga paketet så är problemet löst.
Citera
2017-03-25, 09:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Innebär tjänsten leverans till dörren så måste de först försöka leverera till adressen i fråga. "Alla" bolag har även tjänster där man kan levera till ombund.
Och varför måste dem det? För vems skull då? Inte min iaf eftersom jag ringer och ber att få slippa det och vill bara de ska lämna på nåt närliggande ombud istället, men de nekar.

Medans från DHL fick jag sms nån dag innan och fick välja själv typ "va hemma hela dagen, eller välj lev. till ombud." så uppenbarligen ska det ju gå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback