Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 17:05
  #1
Medlem
Tampiss avatar
Tjena!

Jag tänkte spela in två personer som mer eller mindre sitter och pratar framför en tv.
Någon superkvalité på själva bilden behövs inte - jag tänker mig "vanlig Youtubekvalité". Det ska kännas att det är seriöst, men det behöver nödvändigtvis inte vara 3D i 4K. Det viktiga är att det inte ser lökigt ut.

Vad gäller ljudet så vill jag koppla in en mikrofon till kameran. Mikrofonen vill jag ställa vid personerna så att deras röster fångas, men ljudet från tv:n ska helst inte fångas.
Finns det mikrofoner som typ fångar ljud som är 150cm radie, men filtrerar bort resten? Om ni förstår vad jag menar.

Detta handlar inte om någon Hollywoodproduktion. Vill helst bara ha kvalité på ljud och bild som gör att det känns hyfsat seriöst och inte ser ut/låter som två stycken lodisar som lökar i en soffa.
Citera
2017-03-18, 17:55
  #2
Medlem
Sadomans avatar
Vad du behöver är en kurs i hur man filmar. För det är helt tillåtet att ha tvn på mute och lägga på tv ljudet efteråt...
Citera
2017-03-19, 09:46
  #3
Medlem
Tampiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vad du behöver är en kurs i hur man filmar. För det är helt tillåtet att ha tvn på mute och lägga på tv ljudet efteråt...

Jag vill inte ha något tv-ljud över huvudtaget. Tack annars för ditt hjälpsamma inlägg.
Citera
2017-06-25, 19:44
  #4
Medlem
Fekkes avatar
Mic i kameran känns lite onödigt. Att synka i efterhand är lätt om du klappar med händerna i början av inspelningen. Sen synkar du klappen från kamerans interna mic med ljudet från t.ex. en Zoom H1.

Häng micken ner ovanför de som pratar precis utanför bild. Micken måste vara nära för att det inte ska låta amatör...

Och stäng av ljudet från tvn om det inte är nån sorts reaction video du gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback