Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-14, 21:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Halmstad måste ha varit stort innan charterturismen började växa. Som tur är har campingplatser fortfarande en plats i svenskarnas hjärtan. Detsamma gäller Öland. De behöver inte skapa event för att locka folk till hotellen och restaurangerna i juni och augusti.

Jag lägger ingen värdering i det, men oavsett vilken framtid man än önskar sig måste man vara beredd på att vi är på väg in i ett mer fragmenterat samhälle än det var kring 1970.
Dvs "industrisemestern" är ingen period på året (midsommar-början av augusti) då hela samhället står stilla längre. Då "folket" tar sina campingvagnar och bor på campingområdet vid Tylösand, eller kör till sommarstugan/sommartorpet i närheten. "Öländ" liksom Halmstad sitter lite för mycket fast i det förflutna semestrandet (camping/sommarstugor) för att det ska kännas som något intressant resemål om man inte har några kopplingar till den ön.


Alltså, om jag berättar om Öland och Gotland och låter de flesta kring 30 välja, skulle jag tro att folkflertalet väljer Gotland. Trots att Gotland innefattar en färjebiljett från Oskarshamn/Nynäshamn eller flygbiljett till Visby. Dvs det är begränsat hur många som ens kan komma till denna ö till att börja med.
Medan Öland har en bro till fastlandet, så alla kan åka buss (eller tåg till Kalmar och sedan buss) eller bil dit dygnet-runt dvs det finns inga begränsningar för att ta sig till Öland jämfört med Gotland.


Jag har skrivit om Oskarshamn i tidigare inlägg. Det är i grunden en ganska vacker stad, men ingen sommarstad dit turister besöker annat än för gotlandsbåtarnas skull, för mentaliteten är fortfarande den att "i stan kan man inte vara under semestern(sommaren), då ska man ta bilen till sommarstugan vid kusten/Öland".
Att den mentaliteten hänger kvar beror inte minst på att Oskarshamn är en industritung kommun fortfarande (Scania/Elajo/BeGe Plåt/Liljeholmen/OKG/Mönsteråsbruket). Och stan har klarat sig från mycket misär som drabbat andra motsvarande industrikommuner.
Problemet är bara den att OKG kommer att skära ned inom 10-20 år med pensionsavgångar och nedläggningar av OKG1-2 inte minst, samt att de kvarvarande industrierna inte expanderar längre i antal anställda utan nyinvesteringar innebär färre antal anställda totalt när pensionsavgångar, automatiseringar m.m. gör sitt. Det finns inget behov av eller ens möjlighet att ta in 100-200 bonddrängar/torparsöner till att jobba skift på en ny fabrik, för det utbudet finns inte kvar någonstans jämfört med 1960 när Liljeholmens stearin flyttade till Oskarshamn.


På samma sätt är det med Halmstad. Halmstad är ingen självklar "sommarstad" om man inte har några kopplingar dit i form av stuga/familj etc. Hade jag levt 1960 och haft familj hade jag däremot säkert tagit min Volvo Amazon, kopplat upp mig mot en husvagn och kör dit.
Förklara för mig varför en yngling i dagens Malmö/Lund/Stockholm/Göteborg skulle åka för utelivets/festlivets skull till Halmstad när det idag finns sådant där och i andra städer som inte fanns förr i tiden. Det är liksom inte fler tropiska nätter där än på andra ställen i södra Sverige eller något sådant klimatmässigt som skulle göra Halmstad mer lockande än andra platser i landet.
__________________
Senast redigerad av Hurrit 2017-04-14 kl. 21:26. Anledning: förtydligande
Citera
2017-04-15, 13:27
  #14
Medlem
För min del är det tydligt att Halmstad genomgår en rejäl identitetskris av bland annat de anledningar som Hurrit skriver om.

När jag bodde i Halmstad för några år sedan besökte jag Örjans vall vid ett par tillfällen för att se allsvensk fotboll. Vid samtliga tillfällen hälsades publiken av speakern välkommen till "Sveriges sommarstad nummer ett". Jag kan väl säga som så att det framkallade en del råa skratt från helsingborgare och stockholmare(som var supportrar till de gästande lagen jag bevittnade). En helsingborgare ställde den retoriska frågan till sitt sällskap om var någonstans man kunde se havet. En stockholmare sade något i stil med att "ja, man får väl rycka i de halmstrån man har...".

Grejen är ju att Halmstad är en medelstor svensk stad och inte någon "sommaridyll" som vaknar i maj och stänger ner i september. Man har därför alla de problem som alla likvärdiga städer brottas med, men försöker under maj till september ge sken av att vara något slags Marstrand eller Båstad. Den ambitionen lyckas man inte ens landa ute på Tylösand, som på senare år snarare har utvecklats till en ganska smaklös villaförort för bland annat pensionerade småländska verkstadsföretagare och lokala bilhandlare.

Att konkurrera med de allra mest utpräglade sommarorterna går alltså bort. Halmstad är inte heller någon storstad som kan mäta sig med det mer varierade sommarutbudet i Stockholm/Gbg.

Det som återstår att försöka att konkurrera med är alltså medelstora svenska städer där man kan bada i havet. Här har vi alltså exempelvis Visby, Kalmar och Karlskrona på östkusten. Och kanske främst Helsingborg på västkusten. Och om man ska åka till en medelstor svensk stad på sommaren så förväntar sig nog dagens resenärer att kunna bocka av i alla fall någon sevärdhet samtidigt. Visby och Karlskrona är världsarv i sig. Slutsnackat liksom.
Kalmar har sitt slott och det finns alltid en möjlighet att kombinera vistelsen med en tur till Öland(vilket många så klart gör). I Helsingborg finns Kärnan, Fredriksdal, Ramlösa brunnspark och Sofiero bara för att nämna det som finns inom kommungränsen. Helsingör, Ven, Kullaberg är exempel på andra utmärkta sevärdheter som nås på ett kick.
Nu är det väl kanske så att Halmstads besöksnäring fortfarande klarar sig ganska bra tack vare sitt ganska starka varumärke(det dyker ju till exempel upp sådana här trådar lite till och från. Det gör det ju inte i samma utsträckning för Växjö, Luleå eller Borås). Men ovan nämnda resonemang är nog starkt bidragande till att Halmstad nog får anses ha tappat lite de senaste decennierna.
I dagsläget är det för många viktigt med kvalitet. Många är till exempel villiga att betala lite mer för att äta på en bättre restaurang under semestern. I Halmstad kommun finns endast en(1!!!) restaurang som platsar i White Guide. Det gör att man är distanserade både av städer i jämförbar storlek och av mindre, utpräglade semesterorter som man vill jämföra sig med.
Återstår för Halmstads del att konkurrera med är väl då semesterorter vid Medelhavet där det inte finns några större sevärdheter och som inte är särskilt dyra(Franska rivieran, Sicilien, Kreta med flera går alltså bort då det där finns sevärdheter) Men då har man ju det västsvenska vädret som akilleshäl.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-04-15 kl. 13:30.
Citera
2017-04-23, 15:16
  #15
Medlem
Adelaides avatar
Eh, Halmstad känns lite som en random stad att semestra i om du frågar mig. Åk längre ner till Malmö istället, där finns ett mycket större utbud av allting. Trevligt också inne i centrum. Sen om man har tid så går det ju tåg mot Köpenhamn konstant också (som är nordens vackraste huvudstad).
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2821702

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback