Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 16:18
  #1
Medlem
Klacksparkan86s avatar
Hej.

Ibland när jag klappar hundar något för hårt (de flesta hundar, särskilt större, gillar när man klappar dem ordentligt) så brukar de gny och dra sig undan och visa att det inte är OK (Låt nu inte tråden handla om hur jag behandlar hundar! Jag älskar alla djur, och särskilt hundar, och avskyr djurplågeri över allt.). Eller när man brottas/leker med hundar och de inte vill, så morrar de till eller liknande. Och när jag har sett typ barn dra hundar i svansen så reagerar de också och markerar att det inte är OK. Och skrämmer man hundar (inte jag, men det finns massvis med filmer online (googla på typ "scared dog" för exempel)) så springer de därifrån.

Men den här hunden gör ingenting! Den varken gnyr, morrar eller ens springer därifrån. Jag tänker att andra hundar biter ifrån ordentligt om man försöker göra dem illa, men inte den här. EN gång gnyr den, men generellt är den bara tyst. Varför?

Varför beter den sig såhär, och låter dem vara elak mot den? Efter det grövre våldet så förstår jag om den inte orkar göra motstånd, men i början då?!

Jag måste också varna för en mycket obehaglig film om djurplågeri. Det är inget blod, de flår inte hunden levande eller liknande, så den är inte "grafisk" på det sättet, men hunden utsätts för väldigt obehagligt våld, så TITTA PÅ EGEN RISK:


Varför gör den inte motstånd?!


Jag menar ... även om den är allvarligt skadad så borde den FÖRSÖKA försvara sig, men den gör ju absolut ingenting-
__________________
Senast redigerad av Klacksparkan86 2017-03-16 kl. 16:21.
Citera
2017-03-16, 16:32
  #2
Medlem
Kulglass-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klacksparkan86
Hej.

Ibland när jag klappar hundar något för hårt (de flesta hundar, särskilt större, gillar när man klappar dem ordentligt) så brukar de gny och dra sig undan och visa att det inte är OK (Låt nu inte tråden handla om hur jag behandlar hundar! Jag älskar alla djur, och särskilt hundar, och avskyr djurplågeri över allt.). Eller när man brottas/leker med hundar och de inte vill, så morrar de till eller liknande. Och när jag har sett typ barn dra hundar i svansen så reagerar de också och markerar att det inte är OK. Och skrämmer man hundar (inte jag, men det finns massvis med filmer online (googla på typ "scared dog" för exempel)) så springer de därifrån.

Men den här hunden gör ingenting! Den varken gnyr, morrar eller ens springer därifrån. Jag tänker att andra hundar biter ifrån ordentligt om man försöker göra dem illa, men inte den här. EN gång gnyr den, men generellt är den bara tyst. Varför?

Varför beter den sig såhär, och låter dem vara elak mot den? Efter det grövre våldet så förstår jag om den inte orkar göra motstånd, men i början då?!

Jag måste också varna för en mycket obehaglig film om djurplågeri. Det är inget blod, de flår inte hunden levande eller liknande, så den är inte "grafisk" på det sättet, men hunden utsätts för väldigt obehagligt våld, så TITTA PÅ EGEN RISK:


Varför gör den inte motstånd?!


Jag menar ... även om den är allvarligt skadad så borde den FÖRSÖKA försvara sig, men den gör ju absolut ingenting-
Skulle kunna tänk mig att den är ''uppfostrad'' så om den gör illa matte/husse så åker den ännu mer däng osv. De skulle jag kunna tänk mig är ingen ''Mannen som talar med hundarna'' Så kanske har fel...
Citera
2017-03-16, 17:43
  #3
Moderator
Allaballawallas avatar
Dels är det rasbetingat och sedan har den kanske lärt sig att det inte hjälper.
Citera
2017-03-16, 18:53
  #4
Medlem
Det är som kvinnor som får stryk av sina män och lär sig det är bäst att hålla tyst för att inte få än mer stryk.
Citera
2017-03-17, 01:01
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Fy fan, skulle inte ha tittat...

Tror hunden är alldeles för skadad för att göra motstånd. Blockerad i skallen av smärta. Kanske skadad i ryggraden. Önskar ungjäveln 1000 dödar i helvetet.
Citera
2017-03-17, 12:13
  #6
Medlem
Tillståndet kallas inlärd hjälplöshet -förekommer hos människa också . Handlar om att när man inte kan påverka sin situation ger man helt enkelt upp. Googla om du vill läsa mer.
Citera
2017-03-19, 17:20
  #7
Medlem
habilgerbils avatar
Varför tittade jag på detta. Jag skulle inte tveka att slå in käften med en stekpanna på den där jävla sadisten innan jag kastrerar honom med en örtsax.

Till frågeställningen har ovanstående redan svarat, det är inlärt att förbli passiv när man utsätts för systematiskt våld för att erfarenhet lärt en att motstånd eller försök att fly resulterar i att våldet eskalerar framför att det upphör eller man kommer undan. Otroligt jobbigt att se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback