Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-19, 17:29
  #13
Medlem
WSPRs avatar
Utöver vad som redan sagts så är det viktigt att ens gitarr är någorlunda väl justerad, en dåligt justerad gitarr med stränghöjd som mäts i centimeter och ”bananhals” är varken skön eller lätt att spela på och brukar till slut hamna i en garderob tillsammans med krossade drömmar. Det gäller f.ö gitarrer i alla prisklasser – en dåligt justerad Martin är lika jävlig att spela på som en dåligt justerad budgetgitarr (men låter naturligtvis bättre).
Citera
2017-03-20, 07:26
  #14
Medlem
Pungsvings avatar
Jag har själv problem med ackord och mest på elgitarr. För det första ska du spela med minsta möjliga tryck mot strängarna. Försök vara mer avslappnad också i kroppen. Var inte rädd för att göra fel. Då blir man stel och snabbt trött. Förlita dig inte endast på tummen för att skapa mottryck. Dra med hela handen mot halsen samtidigt som ett sätt att trycka ner strängarna. Prova också med mottryck från nedre delen av tummen, muskelklumpen.

Du kan ha en sadel som är för hög, dvs strängarna är för långt upp från greppbrädan.

Jag önskar jag var bra på att spela gitarr. Men jag är kass.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2017-03-20 kl. 07:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback