Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 15:48
  #1
Medlem
I vanliga fall använder jag Vim, men tänkte jag skulle försöka lära mig att använda Emacs lite hjälpligt iaf. Så har börjat lite smått. Men får inte ordning på vissa små saker just nu.

1. Hur installerar jag solarized? Jag har installerat MELPA. Använt M-x package-list-packages för att updatera listan på paket (går det att göra på anant vis?) och sedan kört M-x package-install och installerat color-theme-solarized. Aktiverar jag det med (load-theme 'solarized t) så verkar dock statusbaren där nere fortfarande vara lika mörk som tidigare och inte alls solarized. Och använder jag paketet solarized-theme så blir bakgrunden helt gul.

2. Låt säga att jag börjat med någon tangentbordssekvens, men tryckt fel. Hur avslutar jag den, istället för att peppra Esc? C-g verkar fungera, men då visar Emacs quit nere till vänster.

3. Låt säga att jag kör M-x customize, och navigerar framåt i de menyer som finns där. Hur går jag bakåt ett steg, så jag kommer till föregående sida?

Sägas bör att jag kör terminalversionen av Emacs, samt rxvt-unicode-256color.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-03-16 kl. 16:09.
Citera
2017-03-16, 18:23
  #2
Medlem
Testade med solarized-theme i GTK3 versionen av emacs. Kör jag light där, så ser det rätt ut. Men i terminalen ser det helt knas ut ändå. Undra om jag någonsin kommer bli klok på Emacs.
Citera
2017-03-16, 19:53
  #3
Moderator
vhes avatar
Helt ärligt så undrar jag om det ens förväntas funka i en terminalemulator. Jag tror aldrig jag stött på nån som brukar köra Emacs i -nw.

Vad gällre C-g så gör du rätt. Det brukar stå quit, vilket jag förutsätter innebär att kommandot avslutats.
Citera
2017-03-16, 21:25
  #4
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Testade med solarized-theme i GTK3 versionen av emacs. Kör jag light där, så ser det rätt ut. Men i terminalen ser det helt knas ut ändå. Undra om jag någonsin kommer bli klok på Emacs.

Prova köra följande innan du startar Emacs i terminalläge:

Kod:
export TERM=xterm-256color
Citera
2017-03-17, 02:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Prova köra följande innan du startar Emacs i terminalläge:

Kod:
export TERM=xterm-256color

Testade göra det, men gick sådär. Misstänker att temat helt enkelt ser annorlunda ut i terminalenm, då ena tycks fungera iövrigt. Använde iaf
Kod:
(set-face-foreground 'mode-line "*färg*")
(set-face-background 'mode-line "*färg*")
så fick jag ordning på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback