Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 14:40
  #1
Medlem
Har läst här att dexofen ska vara farlig gällande andningsdepression. Men det är ju allt inom denna forumdel.. Så hur farlig är den i förhållande till de andra opioiderna?

Hur är ruset?
Citera
2017-03-16, 15:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Har läst här att dexofen ska vara farlig gällande andningsdepression. Men det är ju allt inom denna forumdel.. Så hur farlig är den i förhållande till de andra opioiderna?

Hur är ruset?

Dexofen har diskuterats här
https://www.flashback.org/t645669
Citera
2017-03-18, 15:58
  #3
Medlem
auriels avatar
Du får nästan INGET rus därför var det en jättebra medicin att ge till gamla och var inte ens narkotikaklassat eftersom rus och beroende inte är speciellt vanligt. Det är däremot JÄTTE FARLIGT att kombinera med ex alkohol eftersom andnings effekt kan slås ut. Därför har tabletten slutats säljas och är nu olaglig. De gamla får nu lida i smärta eller få tabletter som gör dem vingliga, glömska, hallucinera och att de i stället ramlar slår sig illa och får stora skador. Men detta läkemedel dödade flera ungommar barn varje år för att man kombinerat med alkohol. Det värsta är att man inte ens behöver vara full utan för en del kan så lite som en öl ett 1/2 glas vin räcka. Jag har själv varit med om det när jag var ungdom. Jag var inte ens full men hade tagit ngn dexofen för jag trodde man kunde känna lite lugn eller ngt. Visste då inte om denna biverkan. Helt plötsligt märker jag i helt vaket och nästan nycktert tillstånd att jag inte andas, jag fick påminna mig själv hela tiden och ställde en klocka på allarm var 3 min under säkert två timmar. Om jag hade gått och lagt mig hade jag varit död. Man slutar inte andas pga påverkan utan det är typ kroppens reflex att omedvetet utföra en handling som är beroende av muskler etc. Jag hade fullständigt tappat förmågan av att känna lufthunger och ett behov av andning. Detta drabbar inte alla men många. En del klarar av lite vin, en liten snapps etc, de flesta faktiskt. Men vissa individer drabbas av denna utsättning av det reflexmässiga beteende som andning. Man har sett att ju högre doser desstå högre risk. Blandar du i benzo blir det ännu lite farligare. Så eg var den största anledningen till narkotika klassning för att olagligstämpla läkemedlet. Så har du ont hjälper det mot smärta, rus nej knappt värt det. Dock finns det ett fåtal som känner rus, kanske 1 på 50? Släng skiten :-) jag har brådis iväg och hinner inte rätta, skriver via telefonen på små knappar så förlåt alla fel i stavning.
Citera
2017-03-19, 23:54
  #4
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Har läst här att dexofen ska vara farlig gällande andningsdepression. Men det är ju allt inom denna forumdel.. Så hur farlig är den i förhållande till de andra opioiderna?
?

Jag tror den spelar i en annan liga då den i kombination med alkohol (andra downers?) kan ge "andningsförlamning".
Jag kommer inte ihåg vad kombinationsläkemedlet med paracetamol hette men innan det drogs in var det helt sjuka siffror vad gällde rena olyckor med dödlig utgång. Folk dog typ efter medicinska doser dexofen och låga doser alkohol. Tror det var ett par hundra om året.

Alla kommer säkert svara att den är helt värdelös i russyfte men jag håller inte riktigt med.
Som relativt opiatnaiv (tog tramadol högst någongång i månaden) så vet jag att jag blev ganska skön på typ 500mg. I kombination med cb funkade det riktigt bra.
Detsamma tyckte min polare så det där med 1 på 50 känns fel.
Jag tror det är helt safe så länge du inte dricker samtidigt, är bakfull eller super till dagen efter.

Edit: Distalgesic tror jag medicinen hette.
__________________
Senast redigerad av justonefix124 2017-03-19 kl. 23:57.
Citera
2017-03-22, 23:36
  #5
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Dexofen ensamt är nog inte så speciellt farligt, doseras ungefär som Tramadol, fast med bättre smärtlindrande egenskaper med bekostnad på ruset (ruset är sämre). Lång halveringstid vilket gör den lämplig för nertrappning från andra opiater och opioider.

Tillsammans med Alkohol bildas dock ett levertoxiskt ämne (tror jag). Det är i vart fall grymt farligt att blanda med alkohol.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback