Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-23, 12:07
  #37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, men det var ju någon som tyckte att resenärerna skulle ansvara lite för andra resenärer, vilket jag inte tycker är vettigt. Däremot har jag inga problem med att vissa bör ha företräde till sittplatser mm.

Det finns faktiskt ungefär det du efterlyser. Det kallas "färdtjänst".

Nja, kriterierna för färdtjänst är att man skall svårligen kunna resa själv. De som kan resa med rullator på en vanlig buss är sällan berättigade till färdtjänst. I Göteborg hänvisas de till flexlinjen som för övrigt har nästan samma kapacitet som färdtjänst, men kör med större bussar och fler passagerare med fasta hållplatser (färdtjänst kör mellan adresser). Jag har t.ex. 5 meter till närmaste flexlinjehållplats hemifrån så det skulle inte vara någon skillnad alls förutom att färdtjänstens taxi går lite fortare då man inte stannar på så många ställen.
Citera
2017-03-23, 12:16
  #38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, kriterierna för färdtjänst är att man skall svårligen kunna resa själv. De som kan resa med rullator på en vanlig buss är sällan berättigade till färdtjänst. I Göteborg hänvisas de till flexlinjen som för övrigt har nästan samma kapacitet som färdtjänst, men kör med större bussar och fler passagerare med fasta hållplatser (färdtjänst kör mellan adresser). Jag har t.ex. 5 meter till närmaste flexlinjehållplats hemifrån så det skulle inte vara någon skillnad alls förutom att färdtjänstens taxi går lite fortare då man inte stannar på så många ställen.
Flexen stannar ofta vid adresser istället för hållplatser.
Citera
2017-03-23, 12:21
  #39
Medlem
kranendroppars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Du är inne på något och i samma veva förbjuda förortsungar och bidragstagare. Få lite rullning i trafiken med skötsamt folk

Samt alla med någon form av dysfunktion. Ser gärna att de även förbjuder folk som är förkylda och sitter helt ohejdat & hostar slem
Citera
2017-03-23, 15:41
  #40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Flexen stannar ofta vid adresser istället för hållplatser.

Du kan inte boka flexlinjen till en specifik adress, utan måste i beställningen välja vilken hållplats du vill hämtat på (att jag råkar ha en hållplats på min adress betyder inte att jag kan använda adressen över huvudtaget annat än att afrikanen i telefonbokningen försöker slå upp den i kartan och matcha med närmaste hållplats)
Citera
2017-03-23, 20:59
  #41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Du kan inte boka flexlinjen till en specifik adress, utan måste i beställningen välja vilken hållplats du vill hämtat på (att jag råkar ha en hållplats på min adress betyder inte att jag kan använda adressen över huvudtaget annat än att afrikanen i telefonbokningen försöker slå upp den i kartan och matcha med närmaste hållplats)
De kör ofta till adresser.
Citera
2017-03-27, 00:32
  #42
Medlem
66ccskyhawks avatar
dags att förbjuda småbarn på bussarna tycker jag
Citera
2017-03-30, 11:40
  #43
Medlem
Här i den mellanstora staden där jag bor så genomförde man ett försök där bussresor var gratis för alla pensionärer men bara kl 10-15. Har inte läst någon slutrapport men mitt intryck var att det var en stor succé.
Pensionärerna blev jätteglada över fria resor samtidigt som de då valde att planera in sina ärenden under tider då det inte var rusningstrafik.
Citera
2017-03-30, 12:29
  #44
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Ett bussbolag kan inte förbjuda rollatorer med nuvarande lagstiftning. Se 4 § punkt 2 och 3 i diskrimineringslagen. För att skippa den lagen krävs ett EU-utträde då lagen bygger på EU-direktiv, d.v.s. minst två riksdagsbeslut. Jag är mycket tveksam till att något parti väljer att driva den frågan.
Citera
2017-03-31, 00:58
  #45
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har inte sett något sådant avtal som innebär att jag ansvarar för transportörens övriga kunder. Skulle ett sådant avtal vara lagligt?
Dumhuvud. Du ansvarar inte för övriga kunder. Var fick du det ifrån? Idiot. Genom att färdas på bussen går du med på transportörens ansvar för ÖVRIGA KUNDER.
Citera
2017-03-31, 01:03
  #46
Medlem
soligts avatar
Permobiler är fan värst,, alla åker fan runt i något batteridrivet.. Polaren blev påbackad med en och gubben bara skratta,,, oj jag ser inget bakåt hehe
Citera
2017-03-31, 08:26
  #47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Dumhuvud. Du ansvarar inte för övriga kunder. Var fick du det ifrån? Idiot. Genom att färdas på bussen går du med på transportörens ansvar för ÖVRIGA KUNDER.
Käre idiot, jag har inte påstått det.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback