Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 13:38
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Hej Flashback!


Ponera att jag har en kompis som skaffar en en rallycrossbil och börjar tävla. Jag betalar honom 10 tkr/år mot att fullständigt täcka bilen i reklam för mitt aktiebolag. Exponering för några hundra personer varje tävling, win-win och avdragsgillt för bolaget eller hur? Det här är jag ganska säker på.

Nu säger vi att det är en nära släkting, kusin eller kanske bror/syster som skaffar bilen, i övrigt samma scenario. Fortfarande grönt eller börjar man komma in i nån gråzon nu?

Om jag själv är föraren och sponsrar min egen hobby med hjälp av mitt bolag, är vi ute på tunn is nu? Vilka konsekvenser kan drabba mig, både som privatperson och som bolagsföreträdare?

Förutsättningarna inkluderar att bolaget får samma valuta för pengarna i alla tre fall, och att det är samma villkor som jag som bolagsägare hade krävt vid sponsoravtal med någon helt utomstående idrottsman.
Citera
2017-03-17, 13:43
  #2
Medlem
Risken är mycket stor för att sponsorsbidraget betraktas som lön och beskattas som sådan. Kan möjligen gå om du som förare bedriver verksamhet i enskild firma eller juridisk person, men det är ändå tveksamt om det blir mer pengar i handen åt dig.
Citera
2017-03-17, 13:44
  #3
Medlem
Detta styrs enligt vad jag alltid lärt mig av reklamvärdet. Sponsring motsvarande "reklamvärdet" är avdragsgill.
Citera
2017-03-17, 13:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Detta styrs enligt vad jag alltid lärt mig av reklamvärdet. Sponsring motsvarande "reklamvärdet" är avdragsgill.
Tyvärr är det inte så enkelt varje gång, och Skatteverket är lite inkonsekventa med tillämpningen. Lite hjälp från EY finns här: https://drivkraft.ey.se/2015/04/01/s...-inget-avdrag/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback