Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-03-21, 12:58
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Intressant, har ni märkt några problem med att ta ut kontanter hos handelsbanken, de verkar ha börjat hänvisa till bankomaten numera, är det allmänt hos dem?

SHB har nyligen sänkt gränsen för hur mycket kontanter man får ta ut i bankomat:
5 000 kr per uttag, högst 15 000 kr inom 4 dagar
Förr märkte jag inte någon särskild begränsning, jag kunde ta ut mellan fem och tiotusen kr åt gången utan problem.

Att ta ut över disk har tydligen också blivit avgiftsbelagt och begränsat:
Avgift 40 kr per uttag. Du kan ta ut högst 30 000 kr inom 4 dagar.
Lägre beloppsgränser kan förekomma.



Det ingår väl i bank-policyn att utrota kontanter.
Citera
2017-03-21, 20:23
  #74
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Jo, men de har rätt att göra det, enligt riksbanken. Lite lustigt att kontanter är ett legalt betalningsmedel, men att man alltså kan vägra att ta emot det för en vara eller tjänst, men så är det.

Säg att du säljer en lägenhet. Allt är påskrivet och klart, du får 1,5 miljoner för lägenheten och det ska betalas på ett bestämt datum.

När dagen väl kommer så visar det sig att köparen vill betala hela lägenheten med mynt. Tycker du då att det är orimligt att du kan neka betalningen?
Citera
2017-03-21, 21:33
  #75
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Säg att du säljer en lägenhet. Allt är påskrivet och klart, du får 1,5 miljoner för lägenheten och det ska betalas på ett bestämt datum.

När dagen väl kommer så visar det sig att köparen vill betala hela lägenheten med mynt. Tycker du då att det är orimligt att du kan neka betalningen?

Haha, nej, det hade jag nog inte tyckt i det sammanhanget. Jag vet dock inte om det är jämförbart med att i en affär betala med sju-åtta rör med mynt, som dessutom går att kontrollväga om man inte vill räkna dem?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback