Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 16:22
  #13
Medlem
Hej! Jag gjorde likadant som du i ca 2 - 3 år då tills min (mail) kran torskade. Efter det blev det blandmissbruk och tillgången var extremt opålitlig. Hade AT väldigt många korta perioder, hemskt var det men klarade av jobbet nätt och jämnt.

Bad aldrig om hjälp av sjukan/psyk, whatever. Tänkte att det blev väl bara mer straff. Och så drar de körkortet. Torskade för ringa 4 gånger men gick aldrig på det socmöte som erbjöds.

Först när jag fick akut njursvikt och var nära döden sa jag ja till hjälp. Inte för att jag varit nära döden utan för att abstinensen var så hemsk! Opiaterna torkade ur njurarna därav kollapsen, det och att jag drack för lite. Var inlagd 2 v och när jag skulle skrivas ut frågade överläkaren mej om han skulle skicka remiss till beroendeenheten åt mej? Jag ville vara väldigt säker på att jag skulle få behålla körkortet isf, och slippa fler prickar i registret och det trodde han absolut.

Då sa jag tillslut ja tack till vad som erbjöds i missbruksvård. Efter ca 7 år i opiatberoende och ca 4 års bensoberoende. Var då 34 år

För mej blev det nedtrappning i öppenvård. Tror 6 veckor på sub och längre än så på benso.

Tror inte att du har något att förlora på att söka hjälp. Antingen får du nedtrappning som jag. Eller så tror jag du kommer in på LARO - programmet.

Så länge du kan ta hand om dej själv. Hålla rent, gå till jobbet, hygien, verka må ok osv så har de inga anledningar att sätta in tvångsåtgärder av något slag.

Så boka tid hos en beroendeterapeut är mitt råd! Alla dina problem du grubblar på har de betalt för att lyssna på liksom. Och får man en man inte funkar med, be att få byta.

Lycka till! /J
__________________
Senast redigerad av TheMasseur 2017-03-17 kl. 16:25.
Citera
2017-03-17, 16:28
  #14
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2017-03-18, 21:40
  #15
Medlem
Benzo_Manns avatar
Jag mår bra av Subutex, när jag inte får Subutex som jag blir sjuk.
Ingen märker att jag tar detta. Jag blir uppåt och inte flöddrig. Tar inte Sub för att berusa mig.
Jag har aldrig åkt dit, inga knakvänner.

Nu var frågan inte hur jag ska lägga av eller hur jag mår.

Jag var intresserad av att höra hur många andra som lever ett Svenssonliv och går på droger då jag hört att min kran säljer subutex till Läkare, brandmänn mfl.
Citera
2017-03-18, 22:12
  #16
Medlem
Jag har varit i precis samma situation, hade precis allt man kan önska sig. Jag tog det inte för
att bli hög, utan fortsatte då den nuvarande situationen gjorde att jag bara inte kunde bli
liggandes. Men det är en sak som jag inte visste om, och det var att omgivningen förstog mer
än jag kunde ana. Har i efterhand fått höra att det inom familjen hade diskuterats avgiftning,
och jag som till 100% var säker på att de inget visste! Det hela var så känsligt så ingen ville ta
upp det, men de var väldigt oroliga. Har frågat hur de kunde veta, och svaret blev" det märks",
och så tog de upp ett par tillfällen där jag trott att jag varit precis som vanligt - men det var
jag visst inte. Märkte också att jag sade, och gjorde, saker som jag inte skulle göra nu (inte
kriminellt, eller annat). Så på ett eller annat sätt så lurar omgivningen ut det hela.
Önskar nu i efterhand att de tagit upp det hela med mig, för då skulle abstinensen inte bli så
långdragen. Men egentligen var det väl lika bra det, för annars så skulle det väl ha kommit som
en chock för dem den dag livet rasade p.g.a. abstinens - för förr eller senare så kommer man
dit.
Nu vet jag också varför de inte ville att jag skulle köra (trodde att jag körde illa). Men de visste
ju att skulle det hända allra minsta missöde, och det skulle bli drogkontroll, så skulle jag åka
dit direkt för drogfylla. Så nu är det väldigt skönt att vara ren då det annars kan vara fara för
både mig själv, och andra - för man har ju ändå droger i kroppen. Blev livrädd när jag såg att
det var kontroller.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-03-18 kl. 22:29.
Citera
2017-03-19, 14:27
  #17
Medlem
Kingahzs avatar
Japp, har också gått på subutex i ca 3-4 år och ingen vet om det förutom min kran typ. Tog väldigt små doser, oftast ungefär 16mg i månaden, sökte inte ruset att bli hög utan bara få må bra.

Folk som inte använder själva märker inte sålänge du inte är tokfluddrad, påtänd som ett höghus eller sitter och noddar vid middagsbordet.
__________________
Senast redigerad av Kingahz 2017-03-19 kl. 14:30.
Citera
2017-04-12, 06:10
  #18
Avstängd
Stureplansmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Nyfiken på hur många som är i samma situation som jag och lever ett normalt Familje Svensson liv och har fru och barn, ett vanlig jobb där ingen vet om ditt beroende?

Själv är jag i 40 års åldern och har barn i övre tonåren, har ett bra jobb inom IT som konsult och umgås inte med några missbrukare eller andra som är beroende.
Ingen i min umgåskrets vet att jag missbrukar subutex dagligen.
Är skiljd sedan 3år och min exfru hade ingen aning om att jag höll på med opiater.

Hörde av min kran att han säljer till läkare och brandmän, så jag gissar jag inte är ensam?
Det är det nog många som gör. Förr eller senare uppdagas allt tyvär. Du är ej den förste eller den siste. Sök hjälp.
Citera
2017-04-12, 08:08
  #19
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Det är det nog många som gör. Förr eller senare uppdagas allt tyvär. Du är ej den förste eller den siste. Sök hjälp.
Sök hjälp om det låter lockande att skriva livshistoria, att stå i en ring och be till Gud, att rita löjliga familjeträd och sedan analysera om dina morföräldrars skilsmässa år 1980 har påverkat din droganvändning, eller varför inte om det låter lockande att lämna urinprov varje vecka i flera år.

Sök även hjälp om det låter lockande att få problem med körkortet, om det låter lockande att få problem med socialen, eller varför inte om det låter lockande att bli exkluderad från delar av sjukvården på livstid.

Om du vill sluta använda droger så är det istället bättre om du funderar igenom vad drogerna ger och tar ifrån dig och sedan tar ett beslut utifrån det.
Citera
2017-04-12, 10:00
  #20
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Sök hjälp om det låter lockande att skriva livshistoria, att stå i en ring och be till Gud, att rita löjliga familjeträd och sedan analysera om dina morföräldrars skilsmässa år 1980 har påverkat din droganvändning, eller varför inte om det låter lockande att lämna urinprov varje vecka i flera år.

Sök även hjälp om det låter lockande att få problem med körkortet, om det låter lockande att få problem med socialen, eller varför inte om det låter lockande att bli exkluderad från delar av sjukvården på livstid.

Om du vill sluta använda droger så är det istället bättre om du funderar igenom vad drogerna ger och tar ifrån dig och sedan tar ett beslut utifrån det.

Och om man kommer fram till att man vill sluta med drogerna men inte klarar av det själv, hur gör man då om man inte söker hjälp? Kontaktar man dig?
Citera
2017-06-15, 08:52
  #21
Medlem
Tr0bles avatar
Jag gick på heroin dagligen(från jag vakna tiłl jag somnade) och hade ett välbetalt jobb som labbtekniker.

Det funkar så länge man har tillgång tiłl det. Nu idag går jag på LARO och får metadon och tanken är väl något liknande jobb till höst.

Kort svart: Det fungerar tills det tar slut och du blir abstinent flera gånger på jobbet.
Citera
2017-06-16, 04:31
  #22
Medlem
robertlus avatar
som någon sa "mörkertalet på alla som brukar/misbrukar droger" är nog större än man vågar gissa. Vet inte hur många jag känner som utbildar sig till läkare eller jobbar som läkare och "självmedicinerar sig".

Men familjefar och SUB? jag tror en på 1000 klara av att leva ett sådant liv fullt ut. Är du den personen?
Sanningen kommer alltid ifatt och du kommer med tiden få en ökad tolerans, uppleva dagar då du inte får tag på skiten direkt och få en sån jävla abstinens.

Sök hjälp och börja i ett sub/metadonprogram och rädda dig själv+familj.

Att peta i sig sub för att bli normal för dagen är som att drick en kvarting sprit varje dag för en alkis.
Du är inte brukare eller missbrukare. DU är en knarkare som många av oss andra.

Men prova på några år till om du vill, du kommer bli mästare på att ljuga och stöta bort din familj/vänner.

jag har provat samma sak som du och det tog 3 år att rasera allt.Bostadsrätt, bilar, vänner, guldjobb samt att jag blåste 500k på ett år.

Tror du söker efter andra som lever som du för att få bekräftelse på att du inte har problem och inte vill sluta.

Peace
Citera
2017-06-16, 22:51
  #23
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Tar det inte för att bli "hög" utan för att bli "Normal".

En beroendes hjärna i fullt exempel där, det är många som tror de klarar av att leva som du tills de kraschar och de kraschar alltid.

Hjälp finns!
Citera
2017-06-17, 00:28
  #24
Medlem
KastaMasks avatar
Håller helt med de flesta att det är svårt kombinera opioid-beroende med familjeliv och jobb. Även fast man har bra och stadig tillgång så händer det mycket i den undre världen, kontakter åker ditt, brev kommer inte fram, pengar tar slut och tillslut sitter du där med AT och är oförmågen att hantera vardagen. Att åka dit är dessutom något som inte bara påverkar dig själv utan även din familj!

Hade vi levt i ett samhälle där man inte blev fördömd som missbrukare hade det gått att kombinera, men våra sjuka lagar orsakar de flesta svårigheter man upplever i samband med självmedicinering/drogmissbruk. Det hjälper liksom inte att lägga till paranoia för myndigheter när man redan har psykiska sjukdomar som grund till missbruket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback