Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 21:48
  #1
Medlem
Hej hallå! Jag vet att detta inte passar riktigt här men jag frågar som en bostadsägare denna fråga.

I en bostadsort där folk har plats att förvara en husbil eller husvagn brukar de som bo där äga bostaden. Och vad jag undrar är hur regler och saker fungerar med att hyra ut plats på deras egendom. Typ är det lagligt att hyra en husvagnsparkering för någon annan och ta betalt? Och om det är hur ser lagen ut om någon "befinner sig" i den också? Och då menar jag att man såklart bara övervakar sin husbil och såklart inte bor där tittar på film och ser till så att alt är som det ska om någon frågar. Jag vill ha så lite som möjligt att göra med pappersarbete och shiit.

Om jag slutar dyka upp en vecka så händer inget utan att bostadsägaren inte får betalt i hand för den veckan. Drop in drop out style.

Jag skulle vilja parkera en transportfordon och koppla på en bilvärmare från bostadsägarens eluttag. Helst nära vägen typ en uppfart då jag tänker ofta flytta fordonet. Då skottar jag fram fordonet och stör inte ägaren av bostaden mera än platsen jag tar upp. Väldigt diskret runt om.

Det ska inte finnas någon toaletter eller matvrå installerad i fordonet och kommer se ut som en arbetsfordon på utsidan. (det är ett arbetsfordon också och varför jag måste parkera på en uppfart.

Kan man (är det värt) att skriva sig som en huskamrat och delar boende med dom? I "USA" får man inte ha eget kök och annat än ström dragit där man bor. Är det likt med Sveriges lagar? Vad och hur mycket lagligt shit måste göras för att få parkera där ett par månader? Ganska centralt i en bostadsort. Jag vill bara göra mitt och låna ström från någon istället för att slösa diesel eller gasol. (och betala såklart mindre.) Men hur ska man övertyga bostadsägaren att låta en göra något sån här utan att kännas sig hotad av "lagen" eller liknande? Att hitta någon som kan offra platsen i första hand är svårt nog. Att göra en lätt deal att stå där utan bekymmer är något jag vill kunna ärligt kunna säga till de också.

Hur skulle en flygande besiktning av bostaden se ut om någon klagar? Jag kommer ihåg typ en 91:an tidning hur någon kommun man kom ut och sökte efter olaglig bostad på någons tomt och hur det inte fick förekomma. De hjävlaran kan ta sig men jag är bara rädd att bostadsägarna kan hamna i problem. Varför jag frågar här i bostads forumet. Och vad skulle det tro kosta att låta en ta så stor yta från någons uppfart? (6m lång x 2m bred) Om det blir mer än 1000-2000kr / månaden finns det ingen anledning att inte generera strömmen själv.

Och en mycket svårare fråga att svara. Hur skulle parkering på någons litet företags tomt vara att parkera på? Alltså typ ett lastbilsgarage eller något liknande område där det inte spelar någon roll att jag förvarar mitt fordon och lånar ström för lite pengar som tack. Jag kan inte tro att de stör sig att jag är där. Jag menar. Såklart kommer jag bara parkera mitt fordon där. Är det ännu svårare eller lika problematiskt?

Jag tror att lägenhets ägare är för upp i asset för att låta någon parkera på deras parkeringar och ha ström dragit till fordonet. Har ingen lust att betala sånt folk som oftast är de snålaste som finns i samhället. Och folk som bo i deras lägenheter tycker jag synd om.
Citera
2017-03-15, 22:06
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Om området har en detaljplan så är det i regel den som styr om man får ställa upp en husbil eller husvagn på en tomt för boende. Ofta krävs det bygglov.

Utanför detaljplanerat område är det betydligt lättare att göra så.
Citera
2017-03-17, 23:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om området har en detaljplan så är det i regel den som styr om man får ställa upp en husbil eller husvagn på en tomt för boende. Ofta krävs det bygglov.

Detaljplan? Varför och hur kan man rita in fordon då de är mobila och skattade som ett fordon.

Och vad är boende enligt svensk mening. Man kan tycka att ett fordon om så en husbil ska också betraktas som ett fordon utan diskussion då man måste genom fordonsbesiktning. Antar att du menar att området kan tycka att en husbil/husvagn inte ska få förstöra grannskapet och detaljplanen är hur grannskapet ska se ut. ("bygglov alltså") Men jag vill inte leva i ett sånt område iallafall där grannar går runt och bedömer allt och hur man ser ut. Så då drar jag även om jag har rätt till att vara där. Men tro om man kör förbi ett samhälle med husbilar/husvagnar på tomterna kan de vara till fördel i sökande. Tänkte inte på att det kan hjälpa en.

Va menar du med ett område utanför detaljplan? Typ hur kan ett industriområde tycka om man kommer och frågar om att stå och betala för ström m,m? Eller vad menas med utanför detaljplanerat område?
__________________
Senast redigerad av Turbor50 2017-03-17 kl. 23:55.
Citera
2017-03-18, 10:24
  #4
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbor50
Detaljplan? Varför och hur kan man rita in fordon då de är mobila och skattade som ett fordon.

Och vad är boende enligt svensk mening. Man kan tycka att ett fordon om så en husbil ska också betraktas som ett fordon utan diskussion då man måste genom fordonsbesiktning. Antar att du menar att området kan tycka att en husbil/husvagn inte ska få förstöra grannskapet och detaljplanen är hur grannskapet ska se ut. ("bygglov alltså") Men jag vill inte leva i ett sånt område iallafall där grannar går runt och bedömer allt och hur man ser ut. Så då drar jag även om jag har rätt till att vara där. Men tro om man kör förbi ett samhälle med husbilar/husvagnar på tomterna kan de vara till fördel i sökande. Tänkte inte på att det kan hjälpa en.

Va menar du med ett område utanför detaljplan? Typ hur kan ett industriområde tycka om man kommer och frågar om att stå och betala för ström m,m? Eller vad menas med utanför detaljplanerat område?

Ett långtidsparkerad husvagn (eller annat fordon) kan kräva bygglov.
I ett industriområde får du måhända enklare bygglov för uppställning men i ett område planerat för industri får du oftast inte heller lov att bo.
http://www.boverket.se/sv/byggande/b...-till/bygglov/

/T
Citera
2017-03-18, 11:12
  #5
Medlem
Bongomans avatar
För kortare perioder, upp till 3 månader (vinterförvaring) av husbilar och husvagnar (båtar också), behövs aldrig bygglov. Om fordonet används regelbundet kan man inte kräva bygglov. Hur skulle det se ut om man började kräva bygglov för exempelvis en sportbil under presenning som stod på någons uppfart? En sådan bil kanske man inte tar ut varje vecka, inte ens varje månad, men man vill inte heller ha den förvarad någonstans maj-september när det är säsong för att köra den.

Det är klart man får bo i husbil/husvagn/byggbod på en privattomt. Återigen gäller det tillfälligt. Man kanske ska renovera inne så under den månaden arbetet pågår behöver man inte ta in på hotell. Det är heller inte ovanligt att byggjobbare (från öst) har med sig vagnar de bor i och ställer upp på byggplatsen. Om det är på ett industriområde så får man bedöma lämpligheten. Finns det farlig industri? Kemiska fabriker, damm, buller? Det väger man mot tiden de ska stå där.

Däremot är det att tänja på gränserna att låta någon flytta in på uppfarten flera månader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback