Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 21:15
  #1
Medlem
yiys avatar
jag hoppas ämnet blev rätt, kanske passar bättre i medicin och hälsa? möjligtvis papperskorgen

jag tänkte på hur man dagligen borstar tänderna, detta är rutin för de allra flesta. man kan strunta i att borsta tänderna en dag, eller flera dagar, utan att något nämnvärt händer. Men långsiktigt borstar man dagligen för att ha bra tandhälsa hela livet.

Finns det andra små rutiner man kan lägga till i livet, som tar så lite tid att man kan lika gärna göra det? Jag läste exempelvis att om man duschar kallt istället för varmt så har det bra hälsoeffekter som bra för hyn, stärker immunförsvar - kanske finns det fler saker som inte alla tänker på. Har någon några idéer om sådana småsaker man kan börja göra? Som man gör för långsiktigt välmående, så att säga.

Att motionera, äta bra och liknande är grundläggande och inte småsaker så de behöver nog ej nämnas.
Citera
2017-03-15, 21:52
  #2
Medlem
pandaees avatar
Kul tråd! Angående att duscha kallt - i flera år avslutade jag alltid mina duschar med att duscha håret så kallt jag klarade av. Hade läst att man skulle få blankare och finare hår, typ... iaf så blev det en vana och när jag höll på med det så fick jag ofta mycket komplimanger för mitt hår. Skönt också att bli inställd på kyla innan man ska gå ur duschen

Brukar också tänka på att stretcha kroppen, liksom känna in kroppen och sträcka ut lite då och då. Man håller lederna mjuka. Lätt att glömma om man inte har inne vanan.
Citera
2017-03-16, 19:51
  #3
Medlem
yiys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandaee
Kul tråd! Angående att duscha kallt - i flera år avslutade jag alltid mina duschar med att duscha håret så kallt jag klarade av. Hade läst att man skulle få blankare och finare hår, typ... iaf så blev det en vana och när jag höll på med det så fick jag ofta mycket komplimanger för mitt hår. Skönt också att bli inställd på kyla innan man ska gå ur duschen

Brukar också tänka på att stretcha kroppen, liksom känna in kroppen och sträcka ut lite då och då. Man håller lederna mjuka. Lätt att glömma om man inte har inne vanan.

att strecha kan nog vara bra! dock gör många nog det i samband med att träna.
kanske ska man skaffa sig en sådan greppsak som man trycker med handen också, det är en sådan sak man kan göra medan man ser på tv.
Citera
2017-03-16, 22:38
  #4
Medlem
15minFames avatar
Har läst att man kan träna upp balanssinnet så när jag stretchar så håller jag inte i mig utan övar balansen samtidigt som jag stretchar.
Kan tänka att det kan vara bra när man blir äldre med.
Citera
2017-03-17, 15:20
  #5
Medlem
Är nog rätt uppenbart, men att tvätta ansiktet morgon o kväll med ansiktstvål med såndär salicidsyra hjälper en del mot finnar.
Citera
2017-03-17, 22:58
  #6
Medlem
R.Bloodworths avatar
Något jag gjort under många år nu är att alltid skölja/avsluta duschen med kallt vatten på håret.
Citera
2017-03-20, 21:58
  #7
Medlem
Försöka sova bra varje natt, eller så ofta som möjligt. Jag är rätt kass på det i perioder, och det märks på huden, humöret, vikten ganska omgående.

Och träna antar jag.. blir lite för lite av den varan också =/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback