Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 21:04
  #1
Medlem
Hej vet inte hur jag skall gå till väga med följande problem:

Fjädern AB har fjäderkonstanten 1,3 kN/m och naturliga längden 1,5m.
Uttryck som en vektor, med hjälp av x- och y-komponenter, den kraft varmed fjädern påverkar:
a) fästet A
b) fästet B

Bild: http://imgur.com/uhPUXYT

Tack på förhand!
Citera
2017-03-15, 21:51
  #2
Medlem
Börja med att räkna ut hur lång fjädern är där den är upphängd. Därifrån kan du räkna ut spänningen i fjädern (dvs hur mycket den drar i de två fästpunkterna). Denna kraft delar du sedan upp i de komposanter som efterfrågas.
Citera
2017-03-15, 21:55
  #3
Medlem
Jag har läst elektronik och brukar uttrycka spänning i Volt. Och fjädrar har jag aldrig räknat på. Men jag gör ett försök!
Jag vet inte hur mycket mekanik du läst, men fjädrar kommer väl in ganska sent. Elementär vektorlära och trigonometri kan du väl.
Det borde ju vara så att om fjädern förlängs så vill den dras ihop med en viss kraft. Längden här är väl bara att räkna ut - Pythagoras . Därmed har du kraften. Vinklarna är ju enkel trigonometri.
Och då är väl det mesta klart, eller hur?
Citera
2017-03-15, 22:00
  #4
Medlem
Nails avatar
Är fjädern i figuren längre eller kortare än den naturliga längden? Hur stor är avvikelsen och hur påverkar fjädern fästena A och B?
Citera
2017-03-15, 22:12
  #5
Medlem
Enligt pythagoras är den längre än naturliga (1,64m) och vinklarna har jag men jag vet som sagt inte hur jag skall använda dem, det är där jag behöver hjälp
Citera
2017-03-15, 22:24
  #6
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexamon
Enligt pythagoras är den längre än naturliga (1,64m) och vinklarna har jag men jag vet som sagt inte hur jag skall använda dem, det är där jag behöver hjälp

Hur stora är krafterna från fjädern på A och på B? Hur är krafterna riktade?
Citera
2017-03-15, 22:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hexamon
Enligt pythagoras är den längre än naturliga (1,64m) och vinklarna har jag men jag vet som sagt inte hur jag skall använda dem, det är där jag behöver hjälp
Dela upp kraften i två - En i x-led och en i y-led. Vektoraddition eller kraftparalellogram brukar det kallas.
Citera
2017-03-15, 22:37
  #8
Medlem
Jag får följande siffror:
Fjädern/hypotenusan: 1,64m
Kraft fjäder: 1,64 * 1,3kN/m = 2,13kN
Vinkel vid A: arccos(1/1,64) = 52,43
Vinkel vid B: arccos(1,3/1,64) = 37,57

Vad jag förstår utifrån det ni sagt skall jag bara göra sinussatsen men det blir helt åt skogen...
Citera
2017-03-15, 22:44
  #9
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexamon
Jag får följande siffror:
Fjädern/hypotenusan: 1,64m
Kraft fjäder: 1,64 * 1,3kN/m = 2,13kN
Vinkel vid A: arccos(1/1,64) = 52,43
Vinkel vid B: arccos(1,3/1,64) = 37,57

Vad jag förstår utifrån det ni sagt skall jag bara göra sinussatsen men det blir helt åt skogen...

Fjäderkraft = k*(aktuell längd minus naturlig längd) !
Citera
2017-03-15, 22:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Fjäderkraft = k*(aktuell längd minus naturlig längd) !
Tusen tack!!! Där hade vi det som sinkade mig...
Hade jag haft pengar hade jag gärna swishat dig!
Stort tack för hjälpen, även ni andra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback