Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 19:24
  #25
Medlem
Kort svar: Nej.
Citera
2017-04-06, 21:10
  #26
Medlem
Novus4212s avatar
Syserror:

När jag läser denna release så blir jag mer och mer konfunderad.

"reinforces its commitment to implement both the international standard of exchange of information on request and the standard of automatic exchange of financial account information.

Det fetade:
Det känns lite som om att det är "exchange of information on request" som skall implementeras först och att det kanske är denna modell som ligger först när det sägs att de första exchanges skall vara redan i 2017.

Som vi bägge vet så är detta den lättare av de två modellerna av utbyte av info.

Efter att ha signerat så brukar det väl minst ta 1-2 år innan AEOI kickar in för landet ifråga?
Citera
2017-04-06, 21:21
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Syserror:

När jag läser denna release så blir jag mer och mer konfunderad.

"reinforces its commitment to implement both the international standard of exchange of information on request and the standard of automatic exchange of financial account information.

Det fetade:
Det känns lite som om att det är "exchange of information on request" som skall implementeras först och att det kanske är denna modell som ligger först när det sägs att de första exchanges skall vara redan i 2017.

Som vi bägge vet så är detta den lättare av de två modellerna av utbyte av info.

Efter att ha signerat så brukar det väl minst ta 1-2 år innan AEOI kickar in för landet ifråga?

Skulle gissa tidigast 2018/2019, men spelar mindre roll i verkligheten. Har vetat om AEOI för flera år sedan redan. Flesta agerar just när det är för sent, samt har ingen plan.

Sedan är bara AEOI en av alla hemskheter som kommer komma eller har kommit.
Citera
2017-04-06, 21:25
  #28
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Skulle gissa tidigast 2018/2019, men spelar mindre roll i verkligheten. Har vetat om AEOI för flera år sedan redan. Flesta agerar just när det är för sent, samt har ingen plan.

Sedan är bara AEOI en av alla hemskheter som kommer komma eller har kommit.

Ja, att AEOI inte är något nytt är en sak men vad jag tycker är intressant är att Thailand skriver på utan någon förvarning alls.

Lite som en blixt från en klar himmel.

Vad som gör Thailand mer intressant är att det finns så många utlänningar där så det måste bli ett massivt jobb för bankerna att sortera ut.
Citera
2017-04-06, 21:35
  #29
Medlem
Märkligt...Filippinerna (liksom Thailand) finns med bland dessa 139 länder (Global Forum on transparency):

https://www.oecd.org/tax/transparenc...forum/members/.

Jag tolkar det som att det bara är en tidsfraga, när Filippinerna ocksa gar "All-in" och skickar automatiska kontrolluppgifter.
Citera
2017-04-06, 21:36
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Ja, att AEOI inte är något nytt är en sak men vad jag tycker är intressant är att Thailand skriver på utan någon förvarning alls.

Lite som en blixt från en klar himmel.

Vad som gör Thailand mer intressant är att det finns så många utlänningar där så det måste bli ett massivt jobb för bankerna att sortera ut.

Fåtal utlänningar som har rätt lagligt bo i landet, och antal sett som har ett bankkonto är med inte så extrem hög kan jag tänka mig. Oavsett vet ju bank vilket medborgarskap kunderna har så kan användas som rapportering till grund om kund inte ankommer med papper som visar något annat.

Är du som kund som ska bevisa för bank vilket land du är skatteresident i inte tvärtom, annars kan dom använda land du har medborgarskap i eller välja låsa konto.

Varför skulle Thailand informera i förväg? Thailand är inte skatteparadis ens i den benämning.
Citera
2017-04-07, 04:40
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Märkligt...Filippinerna (liksom Thailand) finns med bland dessa 139 länder (Global Forum on transparency):

https://www.oecd.org/tax/transparenc...forum/members/.

Jag tolkar det som att det bara är en tidsfraga, när Filippinerna ocksa gar "All-in" och skickar automatiska kontrolluppgifter.

Banksekretessen i Filippinerna är inskrivet i grundlagen. Det krävs beslut av två i rad sittande Presidenter innan grundlagen kan ändras. Så Filippinska USD-konton är safe heaven i minst 10 år till!
Citera
2017-04-07, 10:06
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Banksekretessen i Filippinerna är inskrivet i grundlagen. Det krävs beslut av två i rad sittande Presidenter innan grundlagen kan ändras. Så Filippinska USD-konton är safe heaven i minst 10 år till!

Intressant information, tack. Men det faktum, att landet är med bland de 139 länderna pa Global forum, tyder pa att en förändring är pa G, även om det tar 10+ ar. Det är visserligen en mycket lang tid, men inte forever.
Citera
2017-04-08, 03:05
  #33
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Banksekretessen i Filippinerna är inskrivet i grundlagen. Det krävs beslut av två i rad sittande Presidenter innan grundlagen kan ändras. Så Filippinska USD-konton är safe heaven i minst 10 år till!
Safe på samma sätt som pengarna var safe i Argentina.
Filippinska staten kan givetvis låsa dom vid ekonomisk kris sätta egen växlings kurs och värdet blir en tiondel av det verkliga värdet.

Skönt att nuvarande president respekterar lagar och regler och inte är impulsiv
Eller hur är det, sedan han blev president har det inte gått en vecka utan att han hotar med att införa diktatur.
Citera
2017-08-30, 04:06
  #34
Medlem
"Det är inte tillgångar i utlandet som ska deklareras i Sverige. Det är inkomster från tillgångar som ska deklareras. Har man ett utländskt bankkonto är det räntan som ska deklareras. Är det ingen ränta så finns inget att deklarera."


Om man har handlat aktier eller andra finansiella instrument så skall man deklarera det

Eller ?
Citera
2017-08-31, 12:05
  #35
Medlem
prizs avatar
Har gjort business i Filippinerna ett tag nu och sätter även in mitt bcoin där. Inte betala en krona skatt på någon inkomst jag fört över till Sverige från mitt filippinska konto.
Citera
2017-10-24, 05:08
  #36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Safe på samma sätt som pengarna var safe i Argentina.
Filippinska staten kan givetvis låsa dom vid ekonomisk kris sätta egen växlings kurs och värdet blir en tiondel av det verkliga värdet.

Skönt att nuvarande president respekterar lagar och regler och inte är impulsiv
Eller hur är det, sedan han blev president har det inte gått en vecka utan att han hotar med att införa diktatur.

Jag diskuterade USD-konton. Filippinerna lär inte själva kunna sänka USD:n. Jag håller med om att Filippinerna inte är den mest stabila demokratin i världen. Dock ser jag ingen överhängande risk i nuläget att varken Duterte eller andra skulle ge sig på banksystemet i någon större omfattning. Filippinerna är för beroende av sina exportinkomster ifrån OFW och BPO för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback