Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 19:51
  #1
Medlem
EghtLeggeds avatar
Jag vill ha en keyboard som har många instrument nedladdade.

Jag vill också ha ett musikprogram på min dator vilket kan ladda ner det som jag spelar på keyboarden.

Tillexempel om jag spelar blinka lilla stjärna, med piano-ljud, på keyboarden så vill jag att musikprogrammet ska spela in detta.

När jag sedan spelat in blinka lilla stjärna så vill jag lägga till ett fiolljud från min keyboard som då spelas samtidigt som pianoljudet. Dvs under tiden jag spelar in fiolljudet så hör jag pianot som jag redan spelat in.

Dessutom söker jag efter ett datorprogram vilket kan förändra instrumentens läte. Tex få fiolen att låta som en blandning mellan fiol och flöjt.

Jag har kollat runt på nätet men blir väldigt osäker på vad som är rätt val för mig.
Jag vill maximalt betala 4000kr för en keybord och musikprogram.
Citera
2017-03-15, 20:08
  #2
Medlem
EghtLeggeds avatar
Skulle tex denna keyboard vara ett bra köp:
http://www.gear4music.se/sv/Keyboard...EUEww#full-des
Citera
2017-03-15, 20:19
  #3
Medlem
EghtLeggeds avatar
Okej. Den här keyboarden har i alla fall USB-uttag så den är nog bättre.
https://www.thomann.de/se/yamaha_psr...FRpJGQodyA4J9A
Citera
2017-03-16, 01:29
  #4
Medlem
EghtLeggeds avatar
Det verkar inte vara så lätt det här
Citera
2017-03-16, 01:57
  #5
Medlem
Mouses avatar
Du kommer förmodligen behöva köpa ett externt ljudkort. Går att få hyffsat billigt. Ljudkortet skall ha midi in/out.
Vilken synth du skall ha är svårt att svara på, det är en smaksak vad man gillar för sound.. En populär synth med många instrument (som du även kan modifiera och skapa egna) är microkorg. Men det finns många andra olika att välja bland.
Du kan också köpa en keyboard, men då får du nog ladda ner (köpa) instrument till din dator och kan således bara spela när du har den inkopplad till musikprogramet. Dessa kallas midi-keyboard och fördelen är priset. Nackdelen är funktioner. (En synth kan användas som synth med även som midi-keyboard)
Eller, så köper du en keyboard med ljud i, och kopplar in den i din mic-ingång. Men detta alternativet skulle jag säga är absolut sämst.
Är rätt trött så kanske blev rörigt, finns massa videos att söka på youtube och på andra forum. Lycka till.
Citera
2017-03-21, 22:32
  #6
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Du kommer förmodligen behöva köpa ett externt ljudkort. Går att få hyffsat billigt. Ljudkortet skall ha midi in/out.
Vilken synth du skall ha är svårt att svara på, det är en smaksak vad man gillar för sound.. En populär synth med många instrument (som du även kan modifiera och skapa egna) är microkorg. Men det finns många andra olika att välja bland.
Du kan också köpa en keyboard, men då får du nog ladda ner (köpa) instrument till din dator och kan således bara spela när du har den inkopplad till musikprogramet. Dessa kallas midi-keyboard och fördelen är priset. Nackdelen är funktioner. (En synth kan användas som synth med även som midi-keyboard)
Eller, så köper du en keyboard med ljud i, och kopplar in den i din mic-ingång. Men detta alternativet skulle jag säga är absolut sämst.
Är rätt trött så kanske blev rörigt, finns massa videos att söka på youtube och på andra forum. Lycka till.

Tack så mycket
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback