Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 18:07
  #1
Medlem
Iamkloots avatar
Har sökt lite i forumet och mest hittat inlägg där folk antingen säger att man kan, eller inte kan/får ta truckkort med diabetes typ 1. Men ingen har lämnat nåt källmaterial och google sök ger inte, vad jag kan hitta heller nåt vettigt svar. Såå om nån sitter på nån bra källa så dela gärna med dig..
Truckkort är snart min sista utväg..har testat många olika jobb men inte hittat rätt..har alltid tänkt att jag kan falla tillbaka på att ta C eller D-kort eftersom jag förmodligen passar väldigt bra som trucker eller busschaufför då jag gillar att köra långa sträckor och dessutom kör bil väldigt bra, folk som brukar va nervösa har sagt att dom blir lugna av att åka med mig.. bara att jag inte orkat ta tag i att ta ett tyngre kort tidigare..ingen brådska lixom. Men när jag för några år sen förlorade mitt vårdjobb som jag haft i 5 år så får jag veta att det är HELT kört för diabetiker..
Har sen dess glidit in i djupa depressioner och fått annu klurigare att hitta jobb.
Vet inte om lagerjobb riktigt är min grej, men som sagt..jag har testat typ allt. Och det finns vål olika slags jobb att testa om man har truckkort..
Citera
2017-03-15, 18:46
  #2
Medlem
Jag behövde då aldrig ange någon hälsoinfo när jag tog truckkort. Får du köra bil med diabetes lär det inte va nåt problem att köra truck tänker jag. Eller är det nåt som påverkar ditt omdöme/körförmåga?
Citera
2017-03-15, 18:55
  #3
Avstängd
Truckförare kräver väldigt mycket mer av dig en vad du verkar tro, bättre du satsar på bilbud eller tradarchaffis!
Citera
2017-03-15, 19:03
  #4
Medlem
Iamkloots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Jag behövde då aldrig ange någon hälsoinfo när jag tog truckkort. Får du köra bil med diabetes lär det inte va nåt problem att köra truck tänker jag. Eller är det nåt som påverkar ditt omdöme/körförmåga?

Jag KAN ju ganska plötsligt få lågt blodsocker och förlora medvetandet..men det har aldrig hänt mig..

Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Truckförare kräver väldigt mycket mer av dig en vad du verkar tro, bättre du satsar på bilbud eller tradarchaffis!

Vad är krävande då?
Tradarchaffis får jag ju inte bli, det skulle dock vara ultimat för mig. Kanske budbil ja..
Citera
2017-03-15, 19:37
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iamkloot
Jag KAN ju ganska plötsligt få lågt blodsocker och förlora medvetandet..men det har aldrig hänt mig..



Vad är krävande då?
Tradarchaffis får jag ju inte bli, det skulle dock vara ultimat för mig. Kanske budbil ja..


Du framför ett fordon som är väldigt tungt och en last som kan vara väldigt tung och dödande i en ofta väldigt stressig miljö, kan du inte bli lastbilschaffis så återstår nog budbil även om jag inte vill se dig i den miljön heller.

Fritidspedagog?
Citera
2017-03-15, 19:50
  #6
Medlem
Iamkloots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Du framför ett fordon som är väldigt tungt och en last som kan vara väldigt tung och dödande i en ofta väldigt stressig miljö, kan du inte bli lastbilschaffis så återstår nog budbil även om jag inte vill se dig i den miljön heller.

Fritidspedagog?

Jag vill nog inte själv se mig i den miljön, och det är bara en tidsfråga innan transportstyrelsen tar kortet pga ögonen. Klarar alla tester nu, men en dag. Och jag HAR ändringar i ögonbotten som har åtgärdats med laser..men det påverkar inte synen.

Fritidspedagog..jag har både jobbat som musiklärare och personlig resurs och är väl inte så jäkla sugen på barn..
Citera
2017-03-15, 21:05
  #7
Medlem
Truckkort får du ta. Alla truckchaufförer jobbar inte på lager så det finns gott om jobb som är mindre stressiga.
Citera
2017-03-16, 01:18
  #8
Medlem
Iamkloots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Truckkort får du ta. Alla truckchaufförer jobbar inte på lager så det finns gott om jobb som är mindre stressiga.

Har du nåt/några exempel på mindre stressfyllda truckjobb?
Citera
2017-03-16, 05:47
  #9
Medlem
Väldigt många företag som sysslar med produktion har truckförare anställda. De tar emot gods från lastbilar och ställer på när det skall iväg någon eller några pallar.
De brukar ibland även ha andra uppgifter som de kompletterar med. Det kan vara ett varv med skurmaskinen eller köra fram/bort tompall.

Om du tar truckkort så hittar du nog ett jobb som passar dig.

Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback