Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-16, 08:51
  #13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeroluck
Genus forskningen kan läggas ned liksom inkvoteringar och könsuppdelad
inkomstjämförelse. Min fråga då var om det skulle vara för mycket jämlikhet för feminismen?
Vad gemene man tycker och säger kan man ju inte styra över, det är ju därför jag avgränsar det hela till det offentliga sverige. Jag är alltså inte ute efter att avskaffa könet utan endast könsuppdelningen som det offentliga har, inget annat.

Det du påpekar är ju lite syftet med tråden. Det kommer inte vara möjligt att ha lagar som styr på kön. Det kommer inte vara möjligt att kvotera eller föra könsuppdelad statistik. Allt blir istället upp till var och en. Jag kommer fortsätta vara man och anse mig vara det, och vem som helst kan ju anse sig vara vad denne vill och det angår ingen alls förutom denne själv.

Detta borde väl rimligtvis vara ett stort steg framåt för jämlikheten?
Citera
2017-03-16, 10:50
  #14
Medlem
zerolucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Detta borde väl rimligtvis vara ett stort steg framåt för jämlikheten?

Där håller du och jag med varandra.
Jag hoppas någon feminist besöker tråden och delar med sig av sin syn på
hur det påverkar jämlikhet och feminism.
Citera
2017-03-17, 09:58
  #15
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag funderade lite på det där med kön och hur det fungerar i det offentliga.

Vore det helt enkelt inte en lösning att "avköna" allt? Det vill säga att det inte finns någon registrering om kön i några offentliga register, man för ingen statistik över kön, inga lagar kan ha några skrivningar vad gäller kön och så vidare.

Det gör ju per definition att man inte kan gynnas eller missgynnas på grund av sitt kön, eller avsaknad av det om man nu föredrar det. Inför stat och kommun är vi helt enkelt personer och inget annat. Oavsett om man anser sig vara man, kvinna, trans, ickebinär eller könlös så har det ingen som helst betydelse.

Hade inte det löst alla problem som många tycker sig ha?

(Notera att det inte gäller privata företag eller enskilda personer, de får givetvis klassificera någon hur de vill).

Varför kan det inte bara vara som det är? Att män är män och kvinnor är kvinnor?
Varför ska man tjafsa emot vad biologin redan bestämt?

Bara för att jag är kvinna betyder det inte att jag blir kränkt för allt eller känner någon hets mot ett "patriarkaaaaaaat", till skillnad från andra sliddjur...

Jag är född som kvinna och VILL vara kvinna, men får alla HEN-dårar o övrigt löske bestämma, så lär hela skiten bli en enda stor sörja, och ingen vet vad man tillhör för kön.
Citera
2017-03-17, 10:03
  #16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Varför kan det inte bara vara som det är? Att män är män och kvinnor är kvinnor?
Varför ska man tjafsa emot vad biologin redan bestämt?
Det är inte det jag säger. Du får givetvis vara hur mycket kvinna du vill och manifestera det på hur många sätt du vill. Frågan är om det offentliga ska registrera det eller behandla alla lika. Du blir väl inte mindre kvinna bara för att det inte står i offentliga register? Mig veterligen påverkas t ex inte din hårfärg eller längd av att inte Skatteverket har den registrerad...
Citera
2017-03-17, 10:09
  #17
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är inte det jag säger. Du får givetvis vara hur mycket kvinna du vill och manifestera det på hur många sätt du vill. Frågan är om det offentliga ska registrera det eller behandla alla lika. Du blir väl inte mindre kvinna bara för att det inte står i offentliga register? Mig veterligen påverkas t ex inte din hårfärg eller längd av att inte Skatteverket har den registrerad...

Jag blir inte mindre kvinna för att någon HEN-dåre framför sin skit nej, men i framtiden ska ju allt vara så neutralt, så vem vet, det kanske suddas ut helt och hållet?
Så, återigen, varför nöjer man sig inte bara med hur saker och ting är?

Sen kan ju inte jag göra något åt hur det offentliga ser på saker och ting.
Citera
2017-03-17, 10:13
  #18
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag blir inte mindre kvinna för att någon HEN-dåre framför sin skit nej, men i framtiden ska ju allt vara så neutralt, så vem vet, det kanske suddas ut helt och hållet?
Så, återigen, varför nöjer man sig inte bara med hur saker och ting är?
För att om alla hade varit nöjda utan utveckling hade vi bott i grottor och jag antagligen släpat in dig i en sådan oavsett vad du tyckte.

Om vi vänder på frågan - varför ska könet registreras i offentliga register och varför ska det finnas lagar som styrs av kön?
Citera
2017-03-17, 10:17
  #19
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
För att om alla hade varit nöjda utan utveckling hade vi bott i grottor och jag antagligen släpat in dig i en sådan oavsett vad du tyckte.

Om vi vänder på frågan - varför ska könet registreras i offentliga register och varför ska det finnas lagar som styrs av kön?

Man kan vara nöjd UTAN utveckling, för all utveckling är INTE av godo.

Att registrera kön har väl jävligt många fördelar, eller du menar kanske att man som karl går till en barnmorskemottagning och ber att få en spiral insatt, eftersom man behöver preventivmedel,
eller det är kanske helt nytt för dig att KVINNOR använder sådant, eftersom män SAKNAR livmoder, något som BIOLOGIN har gett KVINNOR för FORTPLANTNINGENS SKULL...?
Citera
2017-03-17, 10:20
  #20
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Man kan vara nöjd UTAN utveckling, för all utveckling är INTE av godo.

Att registrera kön har väl jävligt många fördelar, eller du menar kanske att man som karl går till en barnmorskemottagning och ber att få en spiral insatt, eftersom man behöver preventivmedel,
eller det är kanske helt nytt för dig att KVINNOR använder sådant, eftersom män SAKNAR livmoder, något som BIOLOGIN har gett KVINNOR för FORTPLANTNINGENS SKULL...?
Om du hörde ett swoooosh så var det när trådens ämne passerade helt utan att du märkte det. Prova att läsa den innan du börjar orera om helt andra saker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback