Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-15, 18:35
  #25
Medlem
Jag har också 4G men vi betalar 300kr per månad för 300gb men det är inte riktigt bra. Jag får kring 32 megabit. men problemet är att vi är 5st i familjen och då används all gb snabbt skulle vilja ha fiber. Fiber kan kosta kring 13000 kr låter inte så farligt och det är mycket bättre än att ha 4G.
Citera
2017-03-15, 19:54
  #26
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
hej för ett tag sedan så fick vi många problem med bredbandsbolaget så dem gav oss kompensation i form av 4g helt obegränsat alltså det finns ingen gräns varken hastighet eller bandbredd har inte funnits i år nu har kunnat dra upp det till hundratals gb utan problem varje månad min pappa har nu avbrytit detta (är inte fullbordat än så inte försent) eftersom vi kommer snart ha fiber och han ser ingen mening att ha 4gn också

så eftersom han inte ville lyssna på mig om att det är värt att behålla så frågar jag gärna här är helt obegränsat 4g för 300.kr i månaden värt något?

Dom borde ha gett er punkter istället.
Citera
2017-03-15, 20:05
  #27
Medlem
Painted-Birds avatar
När jag bodde tillfälligt på ett ställe utan fiber så var jag inne på att köpa obegränsat 4G, vad jag minns av annonser på blocket och Tradera så varierade priset kring 1500-3000, ju billigare månadskostnad desto dyrare.
Citera
2017-03-16, 07:57
  #28
Medlem
Vet inte hur det är med bredbandsbolaget. Men hos Tre så är alla rabatter personliga och försvinner därför när man gör en överlåtelse på abonnemanget.
Citera
2017-03-16, 08:02
  #29
Medlem
Sikkans avatar
Enkelt. Om ni är på resande fot mycket och ofta OCH är i behov av att tanka/surfa/streama mycket så är det värt det. Att ha det hemma i en byrålåda "utifall att" känns ruskigt ovärt.

Så du får snarare se över erat behov. Finns det där? behåll. Om inte, säg upp. Svårare än så är det väl inte?

edit* alternativt kan ju vara att nån kompis/släkting som har värdelöst/dyrt nät idag att hyra på obestämd tid. säg att ni kan ta 400 kr/mån då så tjänar ni en hunka per månad om ni vill vara gnidna :P
Citera
2017-03-16, 08:40
  #30
Medlem
Behåll skulle jag säga.

Telebolagen som förr givit ut obegränsade 4G försöker nu på alla sätt bli av med dem.
Citera
2017-03-16, 09:35
  #31
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
ADSL försvinner på landsbygden och det lär inte dras fiber ut till husen där heller. Kvarstår 4g eller satellit.. Så 3000:- kan nog flera tänka sig.. Ett tips kan vara att prata med bolaget så det är ok att överlåta och att det är obegränsat även efter överlåtelsen så den nya ägaren får det som utlovats.

Sedan auktionera ut det på ex tradera.

I sydvästra Sverige så dras det iallafall fiber på landsbygden. Farsan, som bor ungefär 1 mil från närmsta mindre ort (ca 500 inv.) ska få fiber om ett år ungefär t ex. 3 km rakt in i skogen. Så att det inte dras fiber på landsbygden är helt enkelt fel.
Citera
2017-03-16, 16:53
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
I sydvästra Sverige så dras det iallafall fiber på landsbygden. Farsan, som bor ungefär 1 mil från närmsta mindre ort (ca 500 inv.) ska få fiber om ett år ungefär t ex. 3 km rakt in i skogen. Så att det inte dras fiber på landsbygden är helt enkelt fel.

Det beror helt enkelt på HUR man bor också.

Är det 5 hus som eventuellt ska få fiber så måste alla godkänna detta (och betala givetvis), oftast så dras inget fiber förrann alla accepterat.

Sedan om du bor vid sista huset ("hus 5"), och hus 1,2,3 accepterat men inte hus 4 så kan dom inte dra in det till dig pga hus 4, dock så kan hus 1,2,3 få fiber utan problem, i vissa fall.
Är f.ö i liknande sits som ovan, 4 hushåll måste godkänna/acceptera, men vid varje ansökan är det alltid 1-2 hushåll som vägrar och pga det så får vi in ej fiber, om vi ej betalar en stor summa pengar.


Inget bolag drar ut fiber "bara för att" så som du verkar få det att låta som.
Visst kan du som privatperson kontakta Telia eller dyl. för offert och det går bra, dock var beredd på att betala många hundratusenlappar.
Om det dock är fler hushåll som slår ihop sig räknas det som en investering för bolaget och priset minskar avsevärt.
Citera
2017-03-16, 19:59
  #33
Medlem
Obegränsat är guld värt! Själv hyr jag ett sånt abonnemang av en kompis då jag saknar möjlighet till adsl/fiber. Hade kostat skjortan att ha internet hemma annars.
Citera
2017-03-16, 22:36
  #34
Medlem
Såhär är det

Jag har haft BBB mobila bredband för 99 kr/ mån där det ingår 20 gb som komplement till min sega adsl uppkoppling som också är från BBB. Deras mobila bredbnd har ingen övre gräns, jag har köttat 500 GB+ per månad i ett år utan att hastigheter sänks. Klockar ungefär 40 mbit på bredbandskollen. För min del är det avslutat då jag precis fått fiber. Men detta är inget unikt för mig, alla får detta.

Beställ ett mobilt bredband per telefon, be om att få testa det i 14 dagar med ångerätt och tryck ut 100tals GB. Det kommer funka.
Citera
2017-03-17, 08:13
  #35
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det beror helt enkelt på HUR man bor också.

Är det 5 hus som eventuellt ska få fiber så måste alla godkänna detta (och betala givetvis), oftast så dras inget fiber förrann alla accepterat.

Sedan om du bor vid sista huset ("hus 5"), och hus 1,2,3 accepterat men inte hus 4 så kan dom inte dra in det till dig pga hus 4, dock så kan hus 1,2,3 få fiber utan problem, i vissa fall.
Är f.ö i liknande sits som ovan, 4 hushåll måste godkänna/acceptera, men vid varje ansökan är det alltid 1-2 hushåll som vägrar och pga det så får vi in ej fiber, om vi ej betalar en stor summa pengar.

Jo så är det säkert.


Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Inget bolag drar ut fiber "bara för att" så som du verkar få det att låta som.
Visst kan du som privatperson kontakta Telia eller dyl. för offert och det går bra, dock var beredd på att betala många hundratusenlappar.
Om det dock är fler hushåll som slår ihop sig räknas det som en investering för bolaget och priset minskar avsevärt.

Jag har inte sagt att de gör det "bara för att", jag säger att det visst dras fiber på landsbygden. Oftast lär det vara någon form av förening eller liknande som samlar medlemmar för fiberdragning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback