Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 22:10
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Tough shit.. det är väl att du saknar tillsvidare anställning som ställer till det. Bankerna vill gärna se en stabil löpande inkomst.

Nåväl, lycka till.


Har ts testat handelsbanken?
Dom brukar inte vara omöjliga
Citera
2017-03-17, 11:26
  #38
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
jag tror att banken eventuellt skräms av att du fortfarande är student medan din sambo klarat av studierna. varför denna saktfärdighet tänker banken. Eventuellt har de också kollat dina studieresultat i Ladok. Jag ser att ni sparat en del. Men, eventuellt har ni studieskulder som gott och väl överstiga 500 000 kr. Andra faktorer som banken kan se på är överdriven rökning, och extravagant eller promiskuöst leverne.



Nej. Bankerna har en simpel kalkyl. De tittar på era intäkter och existerande lån så som CSN osv samt ifall ni har några betalningsanmärkningar. sedan gör de en kalkyl baserat på era inkomster och ser hur ni står pall på ränta och en ev amortering. Notera att tex handelsbanken kalkylerar en 8-10% ränta och ser om er ekonomi klarar av att betala av räkningarna samt ha mat på bordet. Om ni inte når upp till det så blir ni nekade. Du jobbar extra med en tsv anställning och din sambo har ett tidsbegränsat kontrakt. M.ao. finns det obefintlig säkerhet för banken i det långa loppet.

Om ni däremot skaffar en borgenär i form av föräldrar som har fast anställning och tillgångar så kommer ni få lånet utan problem, med eller utan eran 500k insats.
Citera
2017-04-03, 12:57
  #39
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av småsur
det här med att csn inte räknas är något som t.ex Swedbank bestämt internt, alla resonerar inte så. En vettigt människa som studerar är troligen snart en vettig människa som har en bra inkomst, det gäller att hitta en bra bank och en bra handläggare som kan förstå detta. Man kan inte tvinga banker att få nya kunder.

spelar ingen roll. man går på hur det ser ut idag och framåt.
CSN räknas ej. det är ett lån och ett bidrag. så sluta snacka skit. du räknar väll inte ett blacolån som pengar in? eller ett socialbidrag som inkomst? exakt samma med CSN.
Citera
2017-04-03, 12:59
  #40
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Är färdigutbildad civil.ing nästa år.
Känns som rena löjan att vi inte skulle klara att betala då vi senaste året har haft ca 40' netto tillsammans (inkl CSN). På banktanten verkade det som om att det inte är inkomsten som ställer till det utan "osäkerheten".

Okej. Tack för svar.

Mellan tummen och pekfingret, hade det räckt att hon hade haft tillsvidare, övrigt samma sits?. Ca 1.75milj att låna. Avgift 3500.

Skulle ni båda snitta runt 26 k / månad med tillsvidare för er båda så är chanserna goda.
förutsätter att ni inte har blancolån m,m.
Citera
2017-04-03, 13:00
  #41
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Hur fungerar den där KALPen?

KALP = kvar att leva på.
Man ska ha ca 7-8 k netto över / månad. är man 2 st så brukar det vara mellan 14-15 k över / månad.
Man räknar med en exempelränta runt 7-8%.
Citera
2017-04-23, 15:12
  #42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
KALP = kvar att leva på.
Man ska ha ca 7-8 k netto över / månad. är man 2 st så brukar det vara mellan 14-15 k över / månad.
Man räknar med en exempelränta runt 7-8%.
Efter att vad är betalt?
Citera
2017-04-24, 11:45
  #43
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Efter att vad är betalt?

det är summan som skall finnas kvar efter ALLT är betalt.
inkl lånet som skall bäras.
Citera
2017-04-24, 12:53
  #44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
det är summan som skall finnas kvar efter ALLT är betalt.
inkl lånet som skall bäras.
Inkl mat?
Citera
2017-04-24, 13:51
  #45
Medlem
Jag är ny på arbetsmarknaden, och är lite fundersam på vad jag kan förvänta mig vad gäller bostadslån- båda hur stort jag kan få och till vilken ränta. Tjänar cirka 30k/månad brutto, heltidsanställd som konsult med civilingenjörsutbildning. Ingen vanlig inkomst förra året, och inga betalningsanmärkningar.

Får jag bättre ränta om jag har en förälder eller bror som även skriver på eller kan det bara öka hur mycket jag får låna?
Citera
2017-04-24, 14:50
  #46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Får jag bättre ränta om jag har en förälder eller bror som även skriver på eller kan det bara öka hur mycket jag får låna?
Min erfarenhet säger att det endast påverkar hur mycket du får låna. Särskilt bra ränterabatt är svårare att få då det i många fall individbaserat.
Citera
2017-04-26, 16:00
  #47
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Inkl mat?

därav att man ska ha dessa pengar över. så man kan köpa mats trots räntan stiger
Citera
2017-04-26, 16:28
  #48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
därav att man ska ha dessa pengar över. så man kan köpa mats trots räntan stiger
Så det är summan man ska ha över efter räkningar men inte mat är betalt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback