Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-04-26, 18:04
  #49
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Så det är summan man ska ha över efter räkningar men inte mat är betalt?

Lön efter skatt - fasta kostnader = kvar at leva på
Citera
2017-05-01, 20:00
  #50
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Så det är summan man ska ha över efter räkningar men inte mat är betalt?

KALP står för Kvar Att Leva På. Beloppet som hushållet ska ha kvar att leva på efter att räntekostnader, boendekostnader och övriga levnadskostnader är betalda. Innan ett lån beviljas görs alltid en ”KALP-kalkyl” för att se till att låntagaren har råd att betala tillbaka lånet.
Citera
2017-05-05, 20:04
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Testat Bluestep? Lite högre ränta, men lättare att få lån till bostaden:
https://www.bluestep.se/
Korta svaret NEJ!!!!

Långa svaret det är bättre att inte låna från Bluestep nog för att de är de trevligaste man kan ha att göra med när man ringer från min myndighet men om ni gör det så är det troligt att att ni snart får bestifta bekantskap med mig eller någon av mina kollegor när vi skall sälja er bostad när ni inte kalrar av att betala. Vänta heller tills du är klar med utbildningen och fått arbete och köp då, alternativt köp med borgenär (som skall vara din eller din sambos föräldrar för att det inte skall bli problem i framtiden).
Citera
2017-05-05, 20:49
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Vänta heller tills du är klar med utbildningen och fått arbete och köp då, alternativt köp med borgenär (som skall vara din eller din sambos föräldrar för att det inte skall bli problem i framtiden).
Man tycker att en kronoinspektör borde veta vad en borgenär respektive borgensman är.
Citera
2017-05-05, 20:52
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunnyNickname
Man tycker att en kronoinspektör borde veta vad en borgenär respektive borgensman är.
Fredagskväll efter ett par öl och lite snabba svar, du har helt rätt "I stand corrected"
Citera
2017-05-12, 17:35
  #54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PerWiklander
Om din sambo ordnar tillsvidareanställning kan det tom. vara fördelaktigt att inte ens nämna din existens. Annars lär du mest ses som en extra kostnad och osäkerhetsfaktor. Det var i alla fall vad banken rådde mig till i liknande situation. Är ni gifta blir det värre, då kan man inte bortse från "utgiftsposten" .

Rådde banken dig att undanhålla uppgifter till banken? Låter inte troligt, men man blir ju nyfiken...
Citera
2017-07-20, 23:10
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Rådde banken dig att undanhålla uppgifter till banken? Låter inte troligt, men man blir ju nyfiken...

Jag köpte ett hus tillsammans med en kompis. Vi hade alltså ej delad ekonomi på något sätt. Bankmannen rådde min kompis att ta hela affären. Vem kompisen sen hade som inneboende brydde de sig inte om. Ett par år senare kunde jag visa goda siffror från mitt företag och tog över hälften av fastigheten och lånet.

När jag senare skulle köpa hus tillsammans med min fru var det ombytta roller. Då ville jag ta lånet själv för att hon saknade inkomst vid tillfället och jag hade tillräckligt. Dock såg de att jag var gift och då skulle hon räknas enbart som "utgift" i min ekonomi. Det låter sjukt, men det är så de ser det.
Citera
2017-07-20, 23:15
  #56
Medlem
Banken nekar inte lån för att jävlas utan för att de anser sannolikheten att gå med vinst alltför låg.
Citera
2017-07-24, 11:58
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerWiklander
Jag köpte ett hus tillsammans med en kompis. Vi hade alltså ej delad ekonomi på något sätt. Bankmannen rådde min kompis att ta hela affären. Vem kompisen sen hade som inneboende brydde de sig inte om. Ett par år senare kunde jag visa goda siffror från mitt företag och tog över hälften av fastigheten och lånet.

När jag senare skulle köpa hus tillsammans med min fru var det ombytta roller. Då ville jag ta lånet själv för att hon saknade inkomst vid tillfället och jag hade tillräckligt. Dock såg de att jag var gift och då skulle hon räknas enbart som "utgift" i min ekonomi. Det låter sjukt, men det är så de ser det.

Din fru hade kommit så långt i livet att det var dags att köpa hus men saknade inkomst. Typiskt kvinnor
Citera
2023-02-14, 09:28
  #58
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Korta svaret NEJ!!!!

Långa svaret det är bättre att inte låna från Bluestep nog för att de är de trevligaste man kan ha att göra med när man ringer från min myndighet men om ni gör det så är det troligt att att ni snart får bestifta bekantskap med mig eller någon av mina kollegor när vi skall sälja er bostad när ni inte kalrar av att betala. Vänta heller tills du är klar med utbildningen och fått arbete och köp då, alternativt köp med borgenär (som skall vara din eller din sambos föräldrar för att det inte skall bli problem i framtiden).

Fast nu kör du med omvänd kausualiter, att en viss sorts hillbillys som är kunder hos Bluestep hamnar hos kronofogden betyder inte att skötsamt folk som blir kunder hos bluestep hamnar hos kronofogden.

Man blir inte alkis av att sitta på en bänk på torget och halsa brännvin.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback