Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-16, 22:17
  #13
Medlem
När det slår om till röd gubbe går många överdrivet långsamt över till andra sidan gatan och bilarna som fått grönt får snällt vänta. Det är så klart helt förståeligt om det är en gammal gumma med rullator att hon inte hinner över, men det är ofta yngre personer än så som går som sengångare.

Jag har märkt att det oftare är killar än tjejer som går provocerande långsamt över gatan. Ofta går par tillsammans över gatan och när det blir rött så småspringer tjejen över medan killen fortsätter gå som en snigel. Tjejer verkar ha mer självbevarelsedrift här medan killarna håller hårt på att de minsann är förbjudet att köra på dem. Undra hur dessa tänker sen när de blir nermejade av en lastbil...

Om det är fler svenskar än invandrare som går provocerande långsamt över gatan har jag inte tänkt på, får kolla på det framöver.
Citera
2017-03-16, 22:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Förlåt mig, men man går ju på gatan, så då går man ut på gatan. Senast jag kollade är det väldigt jävla svårt att gå _I_ en gata...

Man säger 'gå rakt ut i gatan'.

När du säger 'jag sitter på bussen', sitter du på bussens tak då?
Citera
2017-03-17, 04:59
  #15
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Finns ju ett talesätt om högerregeln "för dig som vill dö med vetskapen att du hade rätt" samma sak gäller övergångsställen.

Man får någon gång reda på att det alltid är bilens fel om man blir påkörd på ett övergångsställe och då ska trotsidioterna ge sig tusan på att bevisa det. Att de kastar all självbevarelsedrift åt sidan är deras problem...

Det är ren idioti att gå rakt ut i gatan utan att se sig för, eller ännu hellre som dagligen sker med näsan begravd i en skärm. Det roliga är att dessa personer förmodligen skulle köra bil (om de iddes ta körkort) med näsan i skärmen också. Vad som skulle hända vid en olycka då är nästan paradoxalt

Själv vinkar jag alltid tack till de som släpper över mig. Schysst hänsyn och bemötande från båda håll är den värld vi vill ha!
....även om jag inte skulle ha något emot att alla iPhonenittiotalister blev överkörda

Som en passus kan jag förtälja att konstigt nog finns det här scenariot beskrivet i den här boken

http://survivalcache.com/book-review...omic-collapse/

När samhället blir hårdare, så kör folk mer aggressivt (bland annat), man stoppar t,ex. inte för folk som ställer sig i vägen(man utgår från att dom vill råna dig), dom som går och blänger i sina telefoner (och saknar uppfattning om omgivningarna) blir rånade också.
Dom som blänger i sina telefoner blir överkörda, osv..

Kollapsen i Argentina kom på ett sätt låååångsamt, men när den väl kom så gick det supersnabbt.
Tydligen vart det en hel del dödsfall där.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-03-17 kl. 05:02.
Citera
2017-03-17, 07:17
  #16
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Ärligt talat tycker jag det är värre med dem som står väntar vid övergångsstället tills bilen stannat helt. Som förare försöker jag sakta ner och anpassa hastigheten så att jag slipper stanna och kan öka farten igen när vederbörande passerat. Vissa väntar dock prompt på att man stå helt stilla, även om man är lååååångt borta när de ser en. Brukar faktiskt skita i dem då och köra förbi.

Jag brukar aldrig bara gå rakt ut vid övergångsställen, man kollar ju långt bort och ser om bilen börjar sakta in, då går man över. Folk som springer och härjar i trafikerade gator är ju helknäppt. Rätt vad det är kan det ju komma en kaozblatte som kör utan körkort i 90 på 50-vägen och då är det klippt.
Citera
2017-03-17, 16:33
  #17
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arica
Man säger 'gå rakt ut i gatan'.

När du säger 'jag sitter på bussen', sitter du på bussens tak då?

Jag och alla jag känner säger "gå rakt ut på gatan". Jag sitter ju faktiskt på stolar som står på tågets golv, så på tåget är inte helt fel.

Går du "i affären" eller "på affären"? Märkt att just det är dialektalt där norr om uppsala gärna säger "på affären" medan andra delar av sverige säger i
Citera
2017-03-17, 17:52
  #18
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Förlåt mig, men man går ju på gatan, så då går man ut på gatan. Senast jag kollade är det väldigt jävla svårt att gå _I_ en gata...
Sant att du går på gatan, men så skriver man inte när det gäller att från trottoaren eller dyl förflytta sig ut på en gata, sen citera du nog fel för jag skrev inte "Inte gå i gatan"... "Gå ut i gatan" är den rätta benåmningen, gå på gatan är mer förknippat med prostituerade och deras yrke.

Var menat som ett tips då svenska språket är klurigt om man inte är uppväxt med det.

Ha nu en trevlig helg.
Citera
2017-03-17, 18:01
  #19
Medlem
Fromlandss avatar
Problemet är att trafikpolisen inte kontrollerar laglydnaden. Åtskilliga personer dör eller skadas varje år pga att hen knallat rakt ut i körbanan trots trafik och avsaknad av övergångsställe eller 'grön gubbe'.

Det är tillåtet att gå mot rött i sverige - Men bara så länge man inte hindrar trafiken. Detta är en utomordentligt bra lag så länge polisen kontrollerar att den följs.
Citera
2017-03-17, 19:13
  #20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Problemet är att trafikpolisen inte kontrollerar laglydnaden. Åtskilliga personer dör eller skadas varje år pga att hen knallat rakt ut i körbanan trots trafik och avsaknad av övergångsställe eller 'grön gubbe'.

Det är tillåtet att gå mot rött i sverige - Men bara så länge man inte hindrar trafiken. Detta är en utomordentligt bra lag så länge polisen kontrollerar att den följs.

Ok, petigt påpekande men, nej, det är olagligt att gå mot röd gubbe, dock finns det inget straffansvar så du kan inte dömas till böter. Vilket i praktiken gör det möjligt att gå mot rött utan att riskera böter, men precis som du säger får man inte hindra övrig trafik. Man kan då dömas för vårdslöshet i trafik.
Citera
2017-03-18, 18:36
  #21
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Sant att du går på gatan, men så skriver man inte när det gäller att från trottoaren eller dyl förflytta sig ut på en gata, sen citera du nog fel för jag skrev inte "Inte gå i gatan"... "Gå ut i gatan" är den rätta benåmningen, gå på gatan är mer förknippat med prostituerade och deras yrke.

Var menat som ett tips då svenska språket är klurigt om man inte är uppväxt med det.

Ha nu en trevlig helg.

Absolut. Men som uppväxt i sverige borde du veta att dialekt ställer till med mycket små skillnader och inte bara uttal. Här hemma säger många som sagt "gå rakt ut på gatan utan att se sig för" och lika korrekt är det. T.o.m. mer korrekt rent grammatiskt
Citera
2017-03-19, 22:41
  #22
Medlem
Mackan1992s avatar
En grej som jag är med om varje dag när jag ska till jobbet är att folk går över vägen 5-10 meter ifrån ett övergångsställe och tror att man ska stanna. Man ska för fan gå där strecken samt skylten befinner sig på vägen.

Det värsta är att bilarna framför mig stannar. Jag åker bara så den gående får stanna så länge det inte är några barn som kanske inte vet bättre.

Sen cyklister som cyklar över ett övergångsställe i 80km/h utan att ens titta. Äckligt störande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback