Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-24, 05:57
  #13
Medlem
martinvaxjos avatar
Varning för Indien. Löjligt jobbigt och störigt. Dålig hygien. Blev magsjuk ofta och jag har ändå en riktig stålmage.

Välj två länder en månad per land. Jag föreslår Thailand och Laos, ev. Burma. Lätt-rest och genuint trevligt folk. Buddhister. Lämna inga värdesaker på rummet. Ha dem alltid på dig, helst innanför kläderna. Undvik luder! Finns hur mycket som helst, men det finns det ju hemma också överallt och du ska se stället, inte luder!

Stanna lite längre där du trivs!

Leta upp en begagnad Lonley Planet eller en ny. De ändrar sig inte så mycket.

Thailand. Du kommer ner i början på regnperioden. Det är en trevlig tid. Det öser ner ca 30 minuter 2-3 ggr per dag. Kolla hur monsunen är. Ibland är det dåligt väder i södra delarna. Stanna dina 30 dagar. Det är ett stort land. Se inte hela då ser du mest bussar eller tåg inifrån. Efter trettio dagar nästa land.

favoriter:
Kanchinaburi. Vattenfallet.
Pai, nord väst om Chiang Mai, konstnärligt.
Nong Khai, Mut Mee guesthouse och skulpturparken.
Koh Samet, en ö fyra timmar söder om Bangkok

Laos.
Favoriter:
Luang Prabang. Vattenfallet och gamla staden.
Vang Vieng Tubing, party och grottforskning

Gillar du ett vattenfall så stanna lite längre och njut av det till fullo med hela ditt system!

Köp ett stort finmaskigt myggnät för dubbelsäng. http://buddhist.se/smf/index.php?top...50046#msg50046
Innan du väljer rum kolla möjligheterna att hänga upp nätet!
Välj aldrig aircon, men kontrollera alltid att fläkten fungerar!
Citera
2017-03-25, 09:35
  #14
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan
Var iväg 2 månader förra året i Asien så skjut frågor om du vill.

Tanken för mig var att hinna med fler länder, men märkte ganska fort att man trivdes lite för bra på alla ställen man hamnade. I mitt fall iaf. Vilket gjorde att jag inte ville stressa igenom flera länder utan verkligen njuta och "bara vara" där jag var.

Det jag hann med var faktiskt bara Indonesien samt Thailand. Dock lite olika städer. (tex Bali, Lombok, gili, bangkok, kou saumi, phiphi osv.) I båda länderna så är det 30 dagar som gäller annars måste man skaffa extra visum, hur vet jag inte. Från de olika länderna samt för det mesta i länderna så är det enklast med flyg. Det går att åka båtar, taxi, buss osv men jag betalar hellre lite mer för att slippa de resorna. Alldeles för varmt tycker jag att trängas i en buss ett dygn tex.

I både Thailand samt Bali så kan du köpa kontaktkort för surf. Det var min tanke men alla hotell, restauranger osv har wifi så köpte faktiskt inget. Även ganska skönt att slippa telefonen ibland.

Fråga som sagt om det är något.

Vad gjorde du på dagarna? Var det en resa i min stil, solo och bara uppleva saker?

Angående stressa så har jag ju typ 6 månader till godo så det är inget problem. Enda problemet är väl pengarna. Hur mycket pengar hade du?

Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Varning för Indien. Löjligt jobbigt och störigt. Dålig hygien. Blev magsjuk ofta och jag har ändå en riktig stålmage.

Välj två länder en månad per land. Jag föreslår Thailand och Laos, ev. Burma. Lätt-rest och genuint trevligt folk. Buddhister. Lämna inga värdesaker på rummet. Ha dem alltid på dig, helst innanför kläderna. Undvik luder! Finns hur mycket som helst, men det finns det ju hemma också överallt och du ska se stället, inte luder!

Stanna lite längre där du trivs!

Leta upp en begagnad Lonley Planet eller en ny. De ändrar sig inte så mycket.

Thailand. Du kommer ner i början på regnperioden. Det är en trevlig tid. Det öser ner ca 30 minuter 2-3 ggr per dag. Kolla hur monsunen är. Ibland är det dåligt väder i södra delarna. Stanna dina 30 dagar. Det är ett stort land. Se inte hela då ser du mest bussar eller tåg inifrån. Efter trettio dagar nästa land.

favoriter:
Kanchinaburi. Vattenfallet.
Pai, nord väst om Chiang Mai, konstnärligt.
Nong Khai, Mut Mee guesthouse och skulpturparken.
Koh Samet, en ö fyra timmar söder om Bangkok

Laos.
Favoriter:
Luang Prabang. Vattenfallet och gamla staden.
Vang Vieng Tubing, party och grottforskning

Gillar du ett vattenfall så stanna lite längre och njut av det till fullo med hela ditt system!

Köp ett stort finmaskigt myggnät för dubbelsäng. http://buddhist.se/smf/index.php?top...50046#msg50046
Innan du väljer rum kolla möjligheterna att hänga upp nätet!
Välj aldrig aircon, men kontrollera alltid att fläkten fungerar!

Det där med värdesaker, planerar ta med en liten lätt laptop bl.a. Den är ju typ 1 kg men ska man behöva släpa runt den överallt? Måste väl finnas safety boxes?
Citera
2017-03-27, 09:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
vad gjorde du under dagarna? utflykter? gled runt bara? träffade folk? strippklubbar? golf?

Ja allt möjligt, beroende på vart man var. Men tycker man ska passa på att göra utflykter och se vad staden/landet har att erbjuda. Det som är så skönt att vara iväg så länge är att man inte behöver stressa med sånt dock, är man trött bakfull eller bara känner för att slappa så är det skönt med pool hela dagen tex.
Citera
2017-03-27, 09:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Vad gjorde du på dagarna? Var det en resa i min stil, solo och bara uppleva saker?

Angående stressa så har jag ju typ 6 månader till godo så det är inget problem. Enda problemet är väl pengarna. Hur mycket pengar hade du?



Det där med värdesaker, planerar ta med en liten lätt laptop bl.a. Den är ju typ 1 kg men ska man behöva släpa runt den överallt? Måste väl finnas safety boxes?

Det tycker jag absolut! Dagarna gick åt utflykter, slappa, bada, dricka öl. Vad man känner för vid tillfället helt enkelt.

Jag gjorde av men onödigt mycket pengar, bodde fint samt festade mycket. Gick runt 70 tusen. Men jag tror helt ärligt att om man nöjer sig med lite sämre standard (fortfarande helt okej) och inte festar så mycket så kan man klara sig nästan på hälften. Alltså runt 30-40 för 2 månader då.

Jag hade med mig laptop, finns safetybox på de flesta hotellen, när det inte fanns så gömde jag bara det bland kläderna typ eller något annat ställe.
Citera
2017-03-28, 20:32
  #17
Medlem
chronomasters avatar
En väldigt generell fråga nu men i och med flygplansdeals så skulle jag behöva bestämma hemresedatum. Kan gå ändra i efterhand men ska resa business och vill inte riskera att hemresan kostar skjortan om de inte har deals. Så ska iaf boka en tur och retur. Funderar på 4 månader. Är det för mycket? För lite? Om man vill köra typ Thailand och 1-2 av grannländerna minst. Typ Vietnam, Bali, Kambodja eller så.
Citera
2017-03-29, 08:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
En väldigt generell fråga nu men i och med flygplansdeals så skulle jag behöva bestämma hemresedatum. Kan gå ändra i efterhand men ska resa business och vill inte riskera att hemresan kostar skjortan om de inte har deals. Så ska iaf boka en tur och retur. Funderar på 4 månader. Är det för mycket? För lite? Om man vill köra typ Thailand och 1-2 av grannländerna minst. Typ Vietnam, Bali, Kambodja eller så.


Jag hade utan tvekan stannat 2 månader till om jag hade kunnat iaf. Hade velat hinna med Vietnam, Filippinerna samt kanske Kambodja.
Citera
2017-04-06, 06:39
  #19
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan
Jag hade utan tvekan stannat 2 månader till om jag hade kunnat iaf. Hade velat hinna med Vietnam, Filippinerna samt kanske Kambodja.

Grymt! Vet du vad som är en genomsnittlig kostnad för boende om man inte vill bo som den värsta luffaren men ändå ha typ AC och the basics liksom? I de olika länderna?
Citera
2017-04-08, 12:39
  #20
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Grymt! Vet du vad som är en genomsnittlig kostnad för boende om man inte vill bo som den värsta luffaren men ändå ha typ AC och the basics liksom? I de olika länderna?

Kambodja får du ett fint ac-rum från 15$ natten, då snackar vi guesthouse.

Men ett fläktrum på ett ställer i khmer-stil får du från ca 7$. Behöver inte vara vidare luffigt så men räkna med en liten tjock-tv samt dålig bild och ventilationshål ut i korridoren (lyhört).

Här är en bild på ett sådant rum jag bodde i när jag var i Phnom peng några månader. Just detta rum var 8$ då det är två sängar:
http://i.imgur.com/wOJApHa.jpg
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-04-08 kl. 12:43.
Citera
2017-04-14, 08:21
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
En väldigt generell fråga nu men i och med flygplansdeals så skulle jag behöva bestämma hemresedatum. Kan gå ändra i efterhand men ska resa business och vill inte riskera att hemresan kostar skjortan om de inte har deals. Så ska iaf boka en tur och retur. Funderar på 4 månader. Är det för mycket? För lite? Om man vill köra typ Thailand och 1-2 av grannländerna minst. Typ Vietnam, Bali, Kambodja eller så.
Ni tänker rätt, gjorde samma sak för några år sedan. Inte samma deals men varför business på returen?
Citera
2017-04-17, 08:14
  #22
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knipkulan
Ni tänker rätt, gjorde samma sak för några år sedan. Inte samma deals men varför business på returen?

Varför inte? Dealsen jag hittar gäller tur och retur, blir inte billigare flyga ekonomi tbx.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2821286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback