Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 06:35
  #1
Medlem
Kratss avatar
Hej!

En nära vän till mig har efter vissa händelser fått en del ofattbara erbjudanden om att arbeta som fitnessmodell samt fashionmodell åt några riktigt stora företag.

Min vän önskar att jag blir dennes manager & agent men jag har inte någon större koll på exakt vad detta innebär.

Behöver jag starta något typ av management företag eller liknande för att agera manager åt min vän?

Vad blir mina uppgifter som manager/agent åt en modell?

Önskar verkligen all info jag kan få!

Tack på förhand!
Krats
Citera
2017-03-15, 06:40
  #2
Medlem
note-its avatar
Låter ju konstigt att du blir tllfrågad när du helt saknar kompetensen. Att du ens tar det seriöst är om än möjligt en ännu större gåta.
Citera
2017-03-15, 06:46
  #3
Medlem
Kratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Låter ju konstigt att du blir tllfrågad när du helt saknar kompetensen. Att du ens tar det seriöst är om än möjligt en ännu större gåta.

Jag tvivlar inte en sekund på att jag klarar av jobbet i sig då jag är van vid att ha att göra med människor, bygga kontaktnät, lösa problem, vara kritisk osv etc.

För tillfället arbetar jag som arrangör av evenemang, nattklubbs-manager, DJ, Fotograf & Grafisk designer. Problemet här är att jag inte har någon större koll på modell-branschen samt hur den fungerar, men det är klart ingenting jag inte kan lära mig.

Så kompetensen saknas inte helt och hållet, vad jag mestadels saknar är information om branschen.
Citera
2017-03-15, 06:55
  #4
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krats
Jag tvivlar inte en sekund på att jag klarar av jobbet i sig då jag är van vid att ha att göra med människor, bygga kontaktnät, lösa problem, vara kritisk osv etc.

För tillfället arbetar jag som arrangör av evenemang, nattklubbs-manager, DJ, Fotograf & Grafisk designer. Problemet här är att jag inte har någon större koll på modell-branschen samt hur den fungerar, men det är klart ingenting jag inte kan lära mig.

Så kompetensen saknas inte helt och hållet, vad jag mestadels saknar är information om branschen.
Då låter det väl lite rimligare

Börja med att registrera enskild firma, kalla den typ krats agency eller nåt som visar att det är modellagentur det handlar om.

Sedan blir väl dit jobb typ som en bemanninfsfirma att ragga uppdrag åt din modell och verka för dennes intressen. Kom överens om hur ersättning ska gå till, ska han betala dig fast eller procent på de jobb han får.

Nu vet inte jag hur branschen ser ut, detta är mer vad jag kommer fram till när jag resonerar om det, om din vän redan nu har fått uppdrag så bör denne försöka se till att få kopior på sina bilder(om det nu går) som denne kan ha till sin portfolio - det blir som ett cv när det ska raggas andra jobb.
Citera
2017-03-15, 07:11
  #5
Medlem
Kratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Då låter det väl lite rimligare

Börja med att registrera enskild firma, kalla den typ krats agency eller nåt som visar att det är modellagentur det handlar om.

Sedan blir väl dit jobb typ som en bemanninfsfirma att ragga uppdrag åt din modell och verka för dennes intressen. Kom överens om hur ersättning ska gå till, ska han betala dig fast eller procent på de jobb han får.

Nu vet inte jag hur branschen ser ut, detta är mer vad jag kommer fram till när jag resonerar om det, om din vän redan nu har fått uppdrag så bör denne försöka se till att få kopior på sina bilder(om det nu går) som denne kan ha till sin portfolio - det blir som ett cv när det ska raggas andra jobb.

Tack som tar dig tiden att svara!

Kommer i så fall betalning från uppdragsgivare gå via mitt företag som jag då sedan betalar ut till modellen? (Känns som att det jag frågar egentligen är ganska uppenbart här, men hellre fråga för mycket än för lite)
Citera
2017-03-15, 07:17
  #6
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krats
Tack som tar dig tiden att svara!

Kommer i så fall betalning från uppdragsgivare gå via mitt företag som jag då sedan betalar ut till modellen? (Känns som att det jag frågar egentligen är ganska uppenbart här, men hellre fråga för mycket än för lite)
Inte nödvändigtvis, du kan också välja att låta din klient få pengarna för att sedan fakturera klienten för förmedlingsuppdraget. Men om klienten går med på att låta dig sköta pengarna är det väl ganska uppenbart att det är fördelaktigt för dig att behålla kontrollen och låta dem passera din firma först.
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-03-15 kl. 07:51.
Citera
2017-03-15, 12:28
  #7
Medlem
Diagorass avatar
Som manager är ditt viktigaste uppgift att hitta jobb åt din klient samt promotion.
Citera
2017-03-15, 19:29
  #8
Medlem
BlueStars avatar
Modeller, paparazzi och kändisbilder --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2017-03-16, 21:48
  #9
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krats
Jag tvivlar inte en sekund på att jag klarar av jobbet i sig då jag är van vid att ha att göra med människor, bygga kontaktnät, lösa problem, vara kritisk osv etc.

För tillfället arbetar jag som arrangör av evenemang, nattklubbs-manager, DJ, Fotograf & Grafisk designer. Problemet här är att jag inte har någon större koll på modell-branschen samt hur den fungerar, men det är klart ingenting jag inte kan lära mig.

Så kompetensen saknas inte helt och hållet, vad jag mestadels saknar är information om branschen.

Lyd ett gott råd, du kommer inte komma någon vart i den branschen utan redan upparbetade kontakter.
Om du nu prompt vill jobba i den där smutsiga skitbranschen så jobba upp dej i en agentur och sedan tar du med dej dina kunskaper, kontaktnät, kunder och om du har tur några modeller. Men jag tror nog du får förlita dej på dina andra engagemang ett antal år innan du kan skörda några frukter av det äventyret.
Jag har varit förlovad med en modell ett par år samt även sambo med en annan och genom dom såg jag vilken skitbransch det är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback