Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-15, 01:41
  #1
Medlem
Hei,

jeg har tenkt på å skaffe meg en ny katt, men er litt usikker i valget mellom kattunge eller att skaffa en voksen katt fra dyrebeskyttelsen.

Vil gjerne vite litt om erfaringer med å ha en voksen katt i hjemmet og om det er noen utfordringer rundt det? Vil jo gjerne gjöre en god gjerning, men samtidig vil jeg jo at katten skal trives
Citera
2017-03-15, 01:51
  #2
Medlem
Readyfreddies avatar
Jag skaffade en 5-årig svart sak för drygt tio år sedan och det har jag aldrig ångrat. Fortfarande pigg och glad och trogen som en hund. Och då var hon ändå inlämnad som problemkatt.

Tycker verkligen du ska skaffa en oönskad vuxen katt från ett katthem. Man gör en riktigt god gärning.
Citera
2017-03-15, 02:12
  #3
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tycker verkligen du ska skaffa en oönskad vuxen katt från ett katthem. Man gör en riktigt god gärning.

Indeed.

Sådana katter har dessutom en högre benägenhet att tolerera andra katter i området, vilket skär ned på "Oh my God, oh my God, min katt har blivit svårt skadad av en annan katt i området och behöver vård för 7 tusen spänn.. skall jag avliva henne?"-scenarion.
Citera
2017-03-15, 02:17
  #4
Medlem
VelvetReds avatar
Kattunge!

Men om du kan ta hand om en herrelös katt så skall du så klart göra det. Alla katter förtjänar goda hem, underbara varelser det där.

Se bara till att ge den mycket kärlek och all närhet den vill ha dock, låt den sova på dig om den vill!
Citera
2017-03-15, 02:19
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Se bara till att ge den mycket kärlek och all närhet den vill ha dock, låt den sova på dig om den vill!

Samt se till att katten som väljs är en katt som Väljer Dig, snarare än en katt som Du Väljer.
Citera
2017-03-15, 02:20
  #6
Medlem
Jag röstar för en vuxen katt alternativt en "tonåring".

Kattungar kräver ju i regel mer, är jobbiga trots att dom är söta o.s.v.
Citera
2017-03-15, 05:19
  #7
Medlem
Browngreeneyess avatar
En god gärning är att ta hand om en katt från katthem.

Fördelar:
-Är troligtvis redan kastrerad eller streliserad
-Är troligtvis vaccinerad

Nackdelar:
-Kan vara skygg/aggressiv eller ha andra egenskapet som den utvecklat under tiden med sin förra ägare
Citera
2017-03-15, 06:25
  #8
Medlem
En fördel med katthem är också att om man talar med personalen där och beskriver sin situation, hur mycket man kan om katter och vad man förväntar sig har de många katter att välja på för att hitta en som passar.
Citera
2017-03-15, 06:32
  #9
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En fördel med katthem är också att om man talar med personalen där och beskriver sin situation, hur mycket man kan om katter och vad man förväntar sig har de många katter att välja på för att hitta en som passar.

Den absolut bästa metoden är dock att träda in i kattrummet och sitta där i x antal timmar, tills en av katterna kommer fram till en och kanske till och med lägger sig i ens knä.

Då kan man vara SÄKER på att man hittat RÄTT katt.
Citera
2017-03-15, 08:47
  #10
Medlem
skraxs avatar
Beror på. Om du tar en katt från ett katthem så är det en bra grej men katten kanske inte är så som du hoppas.

Jag tog 2 katter som var placerade på ett katthem och dom lever och mår bra men däremot så är den ena extremt rädd. Haft dom över ett år nu och den ena är som vilken katt som helst medans den andra är ärrad för livet. Hon hade fått sitt ena ben brutet av att nån idiot stampat på henne. Sånt gör ofta att katterna, även om dom lever och mår bra, aldrig nånsin vill bli klappade igen. För mig funkar det fint så länge hon mår bra men om du vill kela med din katt så är det viktigt att ta reda på om katten kommer från misär.

Skaffar du en kattunge så är det väldigt lätt att forma deras humör med rätt uppfostran.

Lycka till
Citera
2017-03-15, 10:45
  #11
Medlem
Jeg skal tenke på og dere kommer med mange gode råd

Kattunger er lettere å forme ja, men samtidig så vet jegom all den energien de har i tenårene.

Tror jeg skal ta reise til nærmeste katthem og snakke med de som jobber der. Og at jeg tar meg tid til å bli kjent med kattene de har der Vil ikke gjøre noe forhastet.
Citera
2017-03-15, 11:30
  #12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Att skaffa katt är ett åtagande på 15-20 år eller mer, för så lång är deras livstid. Du bör vara ordentligt påläst innan vare sig du skaffar en vuxen katt eller unge och känna till sådant som att man fostrar katter med beröm och belöning, inte med straff t ex. Vilken stimulans katten behöver, extra viktigt för innekatter och de ställer även stora krav på ägaren vad gäller engagemang.

Jag skulle rekommendera dig, som förstagångskatt, att ta en titt på vuxna omplaceringskatter som brukar annonseras ut i dagspress, Blocket etc. Brukar vara dödsbon, allergier, flytt osv. Då får du en omhuldad hemmakatt. Räkna med att bli ordentligt utfrågad om dina avsikter. Du gör en god gärning då också eftersom de brukar bli avlivade om ingen lämplig ny ägare finns.

Katthemmen brukar inte ta omplaceringar pga platsbrist, utan det är katter som upphittats ute och det är ganska vanligt de är i dåligt skick när de kommer in. Man ska vara medveten om att inte alla katter som farit illa kan rehabiliteras till fullo ens av en van person och det kan gälla både psyket och fysiken, ex vis magåkommor. Tyvärr håller inte heller alla katthem vidare god standard, "mycket snack lite verkstad".
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-03-15 kl. 11:38.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback