Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 00:35
  #1
Medlem
Som rubriken lyder har jag funderat på att resa till Centralamerika, tänkte först och främst Costa Rica, då det är lugnast där av alla länder. Men även Mexico och kanske någon ö i karibien har jag också tänkt på. Målet är att kunna hitta jobb någonstans där nere för att kunna bo kvar ett längre tag, alternativt resa runt så länge som möjligt. Så ni som rest runt/jobbat där har ni några tips? vilka länder bör man besöka? hur mycket pengar behöver man för att klara sig per månad? hur lätt det är att fixa jobb? osv. alla svar uppskattas!
Citera
2017-03-15, 07:58
  #2
Avstängd
BaZoBazos avatar
börja åka dit på en långsemester , om du gillar det kan du fundera på att jobba men försök då att leva så lite som en turist som möjligt och kolla upp vad som gäller om du vill arbeta med tillstånd och visum med ambassaden innan du åker, kolla upp i Sverige.
Citera
2017-03-15, 09:53
  #3
Medlem
Samizdats avatar
Vad hade du tänkt arbeta med?
Citera
2017-03-15, 15:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo
börja åka dit på en långsemester , om du gillar det kan du fundera på att jobba men försök då att leva så lite som en turist som möjligt och kolla upp vad som gäller om du vill arbeta med tillstånd och visum med ambassaden innan du åker, kolla upp i Sverige.

Jo det var ju det jag tänkte, men är osäker på hur mycket pengar man behöver ha med sig, kan tänka mig att leva så billigt som möjligt.
Citera
2017-03-15, 15:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Vad hade du tänkt arbeta med?


Kan arbeta med vad som helst så länge jag kan försörja mig i det landet jag är i.
Citera
2017-03-15, 15:37
  #6
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsloss
Kan arbeta med vad som helst så länge jag kan försörja mig i det landet jag är i.
Jo, men levnadsvillkoren där för en s k Svensson skiljer sig åt extremt mycket jämfört med här. Att få ett vanligt knegarjobb som utlänning kan du glömma, och du lär inte vilja ha ett sådant jobb heller. Backpackers brukar "volontära" på vandrarhem - receptionsarbete och dylikt för mat och husrum.

Hur mycket pengar som behövs, och vilka länder du borde besöka, beror på vad du vill se och göra. I t ex Antigua (Guatemala) skulle jag utan tvekan ha kunnat leva på under 3 000 kr i månaden. Kanske inte ett särskilt roligt liv, men billigt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2821249

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback