Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-14, 19:17
  #1
Medlem
xSues avatar
Hej,

Byggde min dator för 5 år sedan och har endast uppgraderat PSU och GPU sedan dess. Den har klarat sig utmärkt men på senare tid med större arbetsbörda (till exempel videoredigering) är den i det långsammare laget (~450 i Cinebench). Därför ska en ny inköpas.

Varför jag väljer AMD Ryzen 7 1700x istället för Intel i7-7700k är för dess multicore.

Har två frågor,
1. Är det någon del jag bör vänta med att köpa? Köpte min 970 veckan innan 1000-serien började säljas (pga att min gamla gick sönder), grämer mig fortfarande....
2. Har listat RAM med hastigheten 3200 nedan, hur stor skillnad gör det jämfört med till exempel 2400?

Chassi
ATX
PSU
EVGA Supernove G2 850W
Processor
AMD Ryzen 7 1700x
Moderkort
X370
RAM
Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz
SSD
Samsung 960 EVO Series 250GB
GPU
NVIDIA GeForce GTX 970

Tack för all hjälp!
Citera
2017-03-14, 19:23
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
För att svara på din fråga, måste du skriva vilken CPU du har idag. Annars är det svårt att hjälpa dig.
Citera
2017-03-14, 19:32
  #3
Medlem
xSues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
För att svara på din fråga, måste du skriva vilken CPU du har idag. Annars är det svårt att hjälpa dig.

Har en i5-2500k.
Citera
2017-03-14, 19:41
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xSue
Har en i5-2500k.

Ok.
Du behöver i alla fall byta moderkort och CPU. (Oavsett plattform AMD/Intel).
Tror du på AMD, så varför inte?

Själv tror jag mer på Intel, och skulle satsa på Intel. (AMD har varit på efterkälken i minst 10 år, alla deras nya CPU skulle vara "revolutionerande". Vilket inte var sant.)

AMD:s nya arkitektur, i alla fall för 1700x, är okej, till och med riktigt bra.
Men själv är jag en försiktig general och kollar vad som händer... (Kör tre generationer nyare intel än vad du gör, så känns inte som jag har bråttom!)

Kör på, om du tycker att det känns rätt!
Citera
2017-03-14, 19:48
  #5
Medlem
Tripportreats avatar
Du skulle ju kunna börja med att klocka processorn och se hur långt det räcker för dig, med kylare ska du väl kunna klocka den till 4.2 ghz och till och med uppåt 4.5 om du känner dig våghalsig.

//Tripportreat
Citera
2017-03-14, 20:50
  #6
Medlem
xSues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tror du på AMD, så varför inte?


Jag tror att 1700x passar bättre för mina behov. Skulle jag endast gå på gaming är i7-7700k mycket bättre idag men jag värderar de andra delarna mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Du skulle ju kunna börja med att klocka processorn och se hur långt det räcker för dig, med kylare ska du väl kunna klocka den till 4.2 ghz och till och med uppåt 4.5 om du känner dig våghalsig.

Absolut kan jag göra det, köper mig några månader i alla fall. Finns det en anledning att vänta några månader på att köpa nytt? Är det någonting som kommer ut snart? (typ samma hopp som från 980-1080)
Citera
2017-03-14, 21:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xSue
Absolut kan jag göra det, köper mig några månader i alla fall. Finns det en anledning att vänta några månader på att köpa nytt? Är det någonting som kommer ut snart? (typ samma hopp som från 980-1080)

Närmaste som kommer är väl R5 från AMD och det är då deras ryzen 6/12 4/8 cpu'er, klenare men billigare än R7 helt enkelt. Rykten säger 17 april men lita inte på det. I gpu väg är det rx500 serien som är en refresh på rx400 serien samt vega som kommer härnäst, rx500 sägs komma 18 april och vega någon gång efter det men inget att lita på det heller.

Skylake X/kabylake X kommer senare i år, augusti säger någon källa? Om inte intel har ett äss i ärmen så kommer nog R7 fortfarande vara bästa prestanda/krona för redigering, rendering osv. Från broadwell till skylake såg vi runt 5% bättre IPC och lite bättre clockspeeds så visst kommer det vara en uppgradering från nuvarande 6900k men med tanke på intels priser ser jag inte hur det ska löna sig för en "amatör" i brist på bättre ordval. Vore imponerande om intel skulle sänka priserna på deras 8/16 cpuer för att matcha AMD i pris/prestanda men så mycket kan man väl bara drömma om Bara 6900k kostar 12k, går ju att bygga ett helt ryzen system för det priset..
__________________
Senast redigerad av Heffadynga 2017-03-14 kl. 21:44.
Citera
2017-03-14, 21:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xSue
Hej,

Byggde min dator för 5 år sedan och har endast uppgraderat PSU och GPU sedan dess. Den har klarat sig utmärkt men på senare tid med större arbetsbörda (till exempel videoredigering) är den i det långsammare laget (~450 i Cinebench). Därför ska en ny inköpas.

Varför jag väljer AMD Ryzen 7 1700x istället för Intel i7-7700k är för dess multicore.

Har två frågor,
1. Är det någon del jag bör vänta med att köpa? Köpte min 970 veckan innan 1000-serien började säljas (pga att min gamla gick sönder), grämer mig fortfarande....
2. Har listat RAM med hastigheten 3200 nedan, hur stor skillnad gör det jämfört med till exempel 2400?

Chassi
ATX
PSU
EVGA Supernove G2 850W
Processor
AMD Ryzen 7 1700x
Moderkort
X370
RAM
Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz
SSD
Samsung 960 EVO Series 250GB
GPU
NVIDIA GeForce GTX 970

Tack för all hjälp!

Kan inte svara på hastigheten, dock säger jag uppgradera nu!
Citera
2017-03-14, 21:42
  #9
Medlem
slitenslavs avatar
amd har väl inte ens ddr4 så om jag skulle uppgradera idag skulle jag byta till intel.
Citera
2017-03-14, 21:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slitenslav
amd har väl inte ens ddr4 så om jag skulle uppgradera idag skulle jag byta till intel.

Jo det har dom.
Citera
2017-03-14, 23:13
  #11
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xSue
Jag tror att 1700x passar bättre för mina behov. Skulle jag endast gå på gaming är i7-7700k mycket bättre idag men jag värderar de andra delarna mer.



Absolut kan jag göra det, köper mig några månader i alla fall. Finns det en anledning att vänta några månader på att köpa nytt? Är det någonting som kommer ut snart? (typ samma hopp som från 980-1080)
Mer prisvärt att köpa en i5-7600k istället:
https://ark.intel.com/products/97150...up-to-4_10-GHz
Citera
2017-03-15, 00:43
  #12
Medlem
xSues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Närmaste som kommer är väl R5 från AMD och det är då deras ryzen 6/12 4/8 cpu'er, klenare men billigare än R7 helt enkelt. Rykten säger 17 april men lita inte på det. I gpu väg är det rx500 serien som är en refresh på rx400 serien samt vega som kommer härnäst, rx500 sägs komma 18 april och vega någon gång efter det men inget att lita på det heller.

Skylake X/kabylake X kommer senare i år, augusti säger någon källa? Om inte intel har ett äss i ärmen så kommer nog R7 fortfarande vara bästa prestanda/krona för redigering, rendering osv. Från broadwell till skylake såg vi runt 5% bättre IPC och lite bättre clockspeeds så visst kommer det vara en uppgradering från nuvarande 6900k men med tanke på intels priser ser jag inte hur det ska löna sig för en "amatör" i brist på bättre ordval. Vore imponerande om intel skulle sänka priserna på deras 8/16 cpuer för att matcha AMD i pris/prestanda men så mycket kan man väl bara drömma om Bara 6900k kostar 12k, går ju att bygga ett helt ryzen system för det priset..


Tack för svaret!

Vill gärna att processorn håller i ~5 år som den jag har nu så att gå ner till R5 är inget alternativ, större chans att jag går upp till 1800x istället.
GPU har jag redan en GTX 970. Den tänker jag också behålla ett tag till i alla fall. Ska kika på VEGA

Kommer inte vänta till hösten. R7 kommer troligen bara bli bättre med löpande optimering.

Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Mer prisvärt att köpa en i5-7600k istället:
https://ark.intel.com/products/97150...up-to-4_10-GHz

Värderar multicore mer. i5-7600k är väldigt prisvärd, men passar inte riktigt med mina behov.
Tack för svaret!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback