Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-14, 17:55
  #1
Medlem
Couplets avatar
Har sökt här på FB, googlat, frågat vänner, men inte hittat något riktigt svar på vad som händer med älgar som folk kör på och dödar. Har flera gånger åkt förbi tillfällen då trafikdödade älgar vinschas bort från vägbanan, men vad händer med dem sedan? Tas de hem och läggs i frysen? Tillfaller de markägaren? Tas de omhand via destruktion, eller vad?

(Denna tråd kanske ligger bättre på jaktforumet?)
Citera
2017-03-14, 18:06
  #2
Medlem
l150s avatar
Bodde granne med en man som sökte upp skadeskjutna djur, tog hand om påkörda djur etc.
Detta var i Nordvärmland.
Han kranade upp älgarna på sin lilla lastbil och dumpade dom sen i skogen.
Om det är flera som gör så vet jag inte, men han gjorde så iaf.
Iof var han rätt skev. En gång anordnade han en isfiske tävling och dumpade sen alla småabborrar bakom ortens bensinmack.
Det luktade sur ***** i flera veckor där.
Citera
2017-03-14, 18:13
  #3
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Bodde granne med en man som sökte upp skadeskjutna djur, tog hand om påkörda djur etc.
Detta var i Nordvärmland.
Han kranade upp älgarna på sin lilla lastbil och dumpade dom sen i skogen.
Om det är flera som gör så vet jag inte, men han gjorde så iaf.
Iof var han rätt skev. En gång anordnade han en isfiske tävling och dumpade sen alla småabborrar bakom ortens bensinmack.
Det luktade sur ***** i flera veckor där.
Haha, ja så kan man så klart göra. Vi får väl se om det är rätt eller ej i den här tråden, hoppas jag.
Citera
2017-03-14, 18:23
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Normalt sett tillfaller trafikskadat vilt markägaren.
Är djuret hårt påkört duger det kanske inte som föda,
och då kan det dumpas i skogen.

Då blir räven och korpen glada.
Citera
2017-03-14, 19:55
  #5
Medlem
hazzos avatar
Ett krockskadat djur används inte till föda. Stor risk att inre organ är trasiga o en massa inälsvätskor runnit ut i kroppen. Det är bara att gräva ner eller dumpa i skogen.
Citera
2017-03-14, 20:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Ett krockskadat djur används inte till föda. Stor risk att inre organ är trasiga o en massa inälsvätskor runnit ut i kroppen. Det är bara att gräva ner eller dumpa i skogen.

Beror helt på olyckan, oftast är det bara ben som blivit brutna. djuren är bra mycket tuffare än klena människor

jag har ätit åtskillda rådjur, ett par älgar och ett vildsvin

sen vill man ju inte käka nåt som man hittar dagen efter som självdött.


Det är killar och tjejer som ställer upp med blod svett och tårar och gör ett jävla hästjobb, och tacken för mödan är hot, trakasserier och våld
Citera
2017-03-14, 20:50
  #7
Avstängd
dom tillfaller markägaren
Citera
2017-03-14, 23:11
  #8
Medlem
Är djuren inte tjänliga som människoföda så brukar de i vissa fall även köras till djurparker och bli mat till rovdjuren.
Citera
2017-03-15, 05:31
  #9
Medlem
pollenpers avatar
När jag körde på en hare så åt jag upp den.
Min kompis busschauffören som körde en lantlinje plockade upp påkörda harar då han visste att de inte hade legat länge.

Hare - godis
Citera
2017-03-15, 12:16
  #10
Medlem
INTPs avatar
Bodde för 20 år sedan intill en landsväg just där vilt gärna korsade den för att ta sig till mat och vatten, nästan varje år brukade någon köra på en älg som markägaren sedan tog hem, slaktade, och köttet fördelades bland boende på gården. Ofta handlade det om "mindre" påkörning, t.ex. att bilen bara träffat och brutit bakbenen på älgen, möjligt att det även förekom värre olyckor som ledde till att inget gick rädda men som barn tänkte jag väl inte så mycket på sånt.

Sedan drogs vägen om och fick viltstängsel, tror inte det skett några viltolyckor där sedan dess.
Citera
2017-03-16, 09:11
  #11
Medlem
Om vi ska vara petiga (och det ska man ju när det gäller juridik) så tillfaller viltet jakträttsinnehavaren/viltvårdsområdet och inte markägaren.

Sen skiljer det sig åt om det är tex statens vilt under jakttid osv.

Men grundregeln är att det är jakträttsinnehavaren.
Citera
2017-03-18, 22:24
  #12
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Om vi ska vara petiga (och det ska man ju när det gäller juridik) så tillfaller viltet jakträttsinnehavaren/viltvårdsområdet och inte markägaren.

Sen skiljer det sig åt om det är tex statens vilt under jakttid osv.

Men grundregeln är att det är jakträttsinnehavaren.

Och för att förtydliga så är jakträttsinnehavaren så gott som alltid markägaren såvida markägaren inte överlåtit/arrenderat ut jakträtten till någon annan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback