Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-15, 22:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken tillfällighet!!
Jag kollade vilket antivirusprogram jag har på denna dator. Brukar ha Avast eller F-secure. På denna datorn hade jag inget av dem. Kollade om jag åtminstone hade Defender och den var aktiverad.

För att jag gärna vill ha rätt så hämtade jag Avast och installerade. Kollade om jag fortfarande hade Defender. Den var nu avaktiverad.

Jag tror Microsoft var tvungna att tillåta andra AV-program än deras egna. Det var likadant tidigare med webläsarna.

Startade du om datorn mellan ? Är på jobbet så har inte kunnat testa än
Citera
2017-03-16, 07:03
  #14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken tillfällighet!!
Jag kollade vilket antivirusprogram jag har på denna dator. Brukar ha Avast eller F-secure. På denna datorn hade jag inget av dem. Kollade om jag åtminstone hade Defender och den var aktiverad.

För att jag gärna vill ha rätt så hämtade jag Avast och installerade. Kollade om jag fortfarande hade Defender. Den var nu avaktiverad.

Jag tror Microsoft var tvungna att tillåta andra AV-program än deras egna. Det var likadant tidigare med webläsarna.
Om man installerar AVG Free så stängs Defender inte av automatiskt enligt AVG själva.

The reason that Defender is not disabled when AVG is installed because you have installed only the free version of AVG Antivirus. If you have installed the AVG Internet Security paid version which has the Enhanced Firewall component in it then the Defender will get turned off automatically.

Man rekommenderar därför att manuellt stänga av den före man installerar AVG för att slippa problem som TS upplevde.
Citera
2017-03-16, 10:38
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addexo
Startade du om datorn mellan ? Är på jobbet så har inte kunnat testa än

Efter installation av Avast skedde nog en omstart.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om man installerar AVG Free så stängs Defender inte av automatiskt enligt AVG själva.

The reason that Defender is not disabled when AVG is installed because you have installed only the free version of AVG Antivirus. If you have installed the AVG Internet Security paid version which has the Enhanced Firewall component in it then the Defender will get turned off automatically.

Man rekommenderar därför att manuellt stänga av den före man installerar AVG för att slippa problem som TS upplevde.

Bra då vet vi att jag hade rätt att "normalt" så kan ett tredjeparts AV stänga av Defender.
Citera
2017-03-16, 11:26
  #16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Efter installation av Avast skedde nog en omstart.



Bra då vet vi att jag hade rätt att "normalt" så kan ett tredjeparts AV stänga av Defender.
Gratisvarianterna är lite si och så med det men med betalversionerna fungerar det oftast som du säger. Kapersky är väl det antivirus som är bäst för tillfället.

http://www.antiviruskoll.se/antivirustester.php
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback