Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-04-22, 09:11
  #109
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Varför skulle risken vara minimal?
Det är en faktum att det är en bostadsbubbla och att den kommer spricka. Det är en fråga om när.
Det kan vara i morgon, det kan var nästa månad eller om tio år.

Många spekulerar och tror sig veta, de allra flesta har troligen fel.

Så gambla den som vill, och hoppas på tur.
Riktigt så enkelt är det ju inte heller. Tar man ett jobb i Stockholm måste man bo där och eftersom det inte finns någon fungerande hyresmarknad måste man köpa. Det har väldigt lite med spekulation att göra.
Citera
2017-04-22, 12:12
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har priserna I Tokyo fallit 70% sen 1987? Räknar man realvärde eller absolut belopp då? Hur har ekonomin i övrigt gått under den perioden i Tokyo? Är det verkligen bara isolerat till bostadsmarknaden?

Edit: Jag menar inte att du har fel, men jag har aldrig hört det innan så jag blir nyfiken.

Givetvis så är det inte isolerat till bostadsmarknaden. Nikkei 225 stod i 38000 som högst 1989, den står i knappt hälften idag (trots en dryg dubbling sedan 2009).

Bostadsmarknaden är inte isolerad från övriga ekonomin. Blir det dyrt att bo så finns det mindre pengar att spendera i övriga ekonomin som då går sämre vilket ger arbetslöshet och sämre löner.

Bästa sättet att verifiera information är att själv googla.
Citera
2017-04-22, 12:17
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Givetvis så är det inte isolerat till bostadsmarknaden. Nikkei 225 stod i 38000 som högst 1989, den står i knappt hälften idag (trots en dryg dubbling sedan 2009).

Bostadsmarknaden är inte isolerad från övriga ekonomin. Blir det dyrt att bo så finns det mindre pengar att spendera i övriga ekonomin som då går sämre vilket ger arbetslöshet och sämre löner.

Bästa sättet att verifiera information är att själv googla.

Precis, det var lite det jag ville mena. Det hade gått åt helvete hur man än hade gjort i Japan då, inte bara för de som har köpt en bostad.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback