• 1
  • 2
2017-03-14, 13:29
Medlem
Kollade nyligen på en lägenhet och den kostade 300 000. Och utöver det ligger hyran på 5000. Alltså kommer man efter ca 4 år betalat lika mycket i hyra som lägenheten kostade. Hur i helvete kan det löna sig när samma storlek kostar en hyres lika mycket i månaden? Är jag dum? Förklaring tack!
Citera
2017-03-14, 13:33
Medlem
Teleslingas avatar
Du ska se din bostadsrätt som en investering som stiger i värde.
Citera
2017-03-14, 13:34
Moderator
Briasccas avatar
De första 300.000 är ingen kostnad. De är en kapitaltillgång och investering som du får tillbaka när du säljer.
Citera
2017-03-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123
Kollade nyligen på en lägenhet och den kostade 300 000. Och utöver det ligger hyran på 5000. Alltså kommer man efter ca 4 år betalat lika mycket i hyra som lägenheten kostade. Hur i helvete kan det löna sig när samma storlek kostar en hyres lika mycket i månaden? Är jag dum? Förklaring tack!

Det är väl ganska ovanligt att man får samma storlek, område och livsnivå för samma månadsavgift i en hyresrätt som bostadsrätt.

Edit: Jag har någon släktning som hyr ett litet hus på kanske 70kvm, den betalar 2500kr vilket blev billigare än att köpa ett hus och ta lån. Det alltså inte alltid vara billigare att köpa en bostad jämfört med att hyra.
Citera
2017-03-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
De första 300.000 är ingen kostnad. De är en kapitaltillgång och investering som du får tillbaka när du säljer.

Tack!
Citera
2017-03-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123

Troligtvis har bostadsrättföreningen rätt så höga lån vilket förklarar hyran. När jag köpte lägenhet var det om jag minns ~1milj lån per lägenhet vilket gick ut över hyran.

De 300k du betalar är som sagt en investering snarare än en kostnad (du får tillbaka när du säljer, troligtvis mer), men det kan såklart vara värt att fundera på om det är bättre att hyra lägenhet och lägga dina pengar i en fond istället.
Citera
2017-03-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
De 300k du betalar är som sagt en investering snarare än en kostnad (du får tillbaka när du säljer, troligtvis mer).

Inte säkert. Kan gå åt andra hållet också.
Citera
2017-03-14, 15:10
Medlem
Om föreningen sköter sitt, så kommer även avgiften sjunka. Men finns tyvärr föreningar som sköts dåligt och då ökar avgiften också.

Var med på mötena och försök påverka till din fördel, eller titta på annat objekt med bättre kassa.
Citera
2017-03-14, 15:59
Medlem
Kan bara svara för Stockholms innerstad. Där brukar månadsavgiften + räntekostnad på ett par miljoner understiga vad månadshyran är. Men så höga som priserna är nu så går det nog inte att räkna hem längre. Å andra sidan finns det inte så väldigt mkt hyresrätter att tillgå.
Citera
2017-03-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Du ska se din bostadsrätt som en investering som stiger i värde.

Och det är detta folk går på, gång på gång.
Och det stämmer, så länge du inte sitter på svarte petter (sitter med sista kortet).
Det spelar egentligen ingen roll när du köper eller säljer, du tjänar på det ändå, så länge bubblan inte spruckit medan du äger bostaden; då är du körd.
Citera
2017-03-14, 16:14
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Och det är detta folk går på, gång på gång.
Och det stämmer, så länge du inte sitter på svarte petter (sitter med sista kortet).
Det spelar egentligen ingen roll när du köper eller säljer, du tjänar på det ändå, så länge bubblan inte spruckit medan du äger bostaden; då är du körd.
Ja, eller betalat överpris för en bostadsrätt i Laxå. Tror annars risken är minimal.
Citera
2017-03-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ja, eller betalat överpris för en bostadsrätt i Laxå. Tror annars risken är minimal.

Varför skulle risken vara minimal?
Det är en faktum att det är en bostadsbubbla och att den kommer spricka. Det är en fråga om när.
Det kan vara i morgon, det kan var nästa månad eller om tio år.

Många spekulerar och tror sig veta, de allra flesta har troligen fel.

Så gambla den som vill, och hoppas på tur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in