Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-14, 13:25
  #1
Medlem
RagingHippies avatar
Hej! Jag är ingen dataexpert, men jag är lite nyfiken på vad för alternativ det finns till clearnet ?

Jag börjar bli trött på att skriva på en massa avtal, ge ut mobiltelefon-nr och personinfo för att kunna använda internet.

Har hört talas om Darknet, Onion och Torbrowser. Men har inte koll på hur det funkar och vad det finns för möjligheter.

Vad finns det mer för ställen än dessa ? har hört talas om nätverkskommunikationer utan ip-adresser t.ex.. inget jag är 100% på heller, om någon kunde förklara hur det går till.

Vad finns det mer för alternativa internet och är alla långsammare än vanliga clearnet ?

Är majoriteten av materialet sådant som till viss del är olagligt eller finns det saker man kan finna på clearnet men som man inte behöver registrera sig för ?`

mvh!
Citera
2017-03-14, 13:41
  #2
Medlem
Det är TOR / i2p som gäller. Du bör klara att använda båda så länge du inte är mentalt handikappad.

På sidor där du behöver registrera dig använder du bara anonyma mailtjänster som Sigaint.
Citera
2017-03-14, 15:09
  #3
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromoflow
Det är TOR / i2p som gäller. Du bör klara att använda båda så länge du inte är mentalt handikappad.

På sidor där du behöver registrera dig använder du bara anonyma mailtjänster som Sigaint.

Fast Google, Youtube och Hotmail försöker "skydda mig" genom att ständigt kräva mitt telefon-nr.
Hur gör du för att använda google och youtube ?
Citera
2017-03-14, 15:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Hej! Jag är ingen dataexpert, men jag är lite nyfiken på vad för alternativ det finns till clearnet ?

Alternativet till clearnet är darknet, det vill säga alla de sajter som inte är publika, öppna eller indexeras av sökmotorer eller är allmänt kända. Definitionen varierar något beroende på vem du pratar med, men generellt kan man säga att clearnet är det öppna och välkända, darknet är det stängda och undangömda. Darknet behöver inte nödvändigtvis innefatta TOR, men är ofta synonymt med vartannat i vardagligt tal.

Citat:
Jag börjar bli trött på att skriva på en massa avtal, ge ut mobiltelefon-nr och personinfo för att kunna använda internet.

Avtal är en del av det moderna samhället oavsett vilken tjänst du använder som ett företag tillhandahåller. Med få undantag ska du snarare passa dig från sajter som erbjuder tjänster utan att begränsa sig själva och dig genom ett avtal som stadgar rättigheter och skyldigheter.
Mobiltelefonnummer och personinfo blir vanligare och vanligare som ett led i att verifiera att det är faktiska människor som registrerar sig snarare än spambotar och dylikt. Vissa företag, t ex Facebook, har dessutom ett vidare intresse att hålla koll på din faktiska identitet än någon påhittad sådan.

Citat:
Har hört talas om Darknet, Onion och Torbrowser. Men har inte koll på hur det funkar och vad det finns för möjligheter.

Torbrowser är en anpassad version av Firefox med lite tilläggssytematik för att kunna surfa på TOR, The Onion Router (network). Förenklat kan man beskriva TOR-nätverket som en serie av sammankopplade reläer där varje relä inbördes krypterar kommunikationen och känner till avsändande och mottagande relä, men ingenting mer om informationen bortom det. På så sätt uppnås en förhållandevis hög säkerhet och anonymitet i den mån att du kan komma in på ena sidan (från publika Internet) och komma ut på andra sidan (TOR) med adresser som inte kan relateras till dig. Förfarandet påminner om hur proxy-servrar fungerar, men är något annorlunda.

Citat:
Vad finns det mer för ställen än dessa ? har hört talas om nätverkskommunikationer utan ip-adresser t.ex.. inget jag är 100% på heller, om någon kunde förklara hur det går till.

Nätverkskommunikation utan IP-adresser är väsentligen unheard of. I princip all nätverkstrafik sker idag över IP-nätverk.

i2P, The Invisible Internet Project, är ett alternativ till TOR. Huvudsakligen pratar man om dessa två när man nämner darknet, men märk väl att en privat sida på det offentliga internet:et likväl kan räknas som en del av darknet.

Citat:
Vad finns det mer för alternativa internet och är alla långsammare än vanliga clearnet ?

TOR, I2P och icke-publika delar av Internet behöver verkligen inte vara långsammare. Problemet, åtminstone när det kommer till TOR, är att det finns en hög mängd användare som använder ett relativt litet antal reläer och exitnoder. Principen är inte annorlunda än om du sitter på din arbetsplats eller skolas internetanslutning: ju fler som använder den samtidigt desto trögare kommer det att gå.

Citat:
Är majoriteten av materialet sådant som till viss del är olagligt eller finns det saker man kan finna på clearnet men som man inte behöver registrera sig för ?

På TOR är cirka 50% av sajterna 'olagliga' (vilket givetvis varierar på lagstiftning/land), så nej det rör sig inte om någon betydande majoritet.

Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Fast Google, Youtube och Hotmail försöker "skydda mig" genom att ständigt kräva mitt telefon-nr.
Hur gör du för att använda google och youtube ?

Google och YouTube kräver inte registrering för att användas. För att utöka svaret på din föregående fråga så finns det mängder av sajter på Internet (clearnet) som du inte behöver registrera dig på för att komma åt materialet.
Det är däremot vanligare och vanligare att du behöver registrera dig för att komma åt särskilda funktioner av tjänsterna.

Så vitt jag vet finns det inget krav från Google (och därigenom YouTube) att ditt Google-konto ska vara en riktig identitet. Facebook har däremot ett sådant krav.

Edit: Om du är ute efter någon slags ersättare till Internet där du hittar motsvarande uppsjö av material, content, communities/sajter och så vidare får du leta bra länge, däremot. Medan vissa sajter (t ex Facebook) finns även på TOR är det mer regel än undantag att stora sajter inte migrerats till TOR eller finns enbart åtkomliga där.

Följande Flashback-tråd finns för hjälp och allmäna funderingar i IT-säk-forumet: (FB) Guide/Frågor/Tips/Support om tjänsten Tor
__________________
Senast redigerad av Regentia 2017-03-14 kl. 15:44.
Citera
2017-03-14, 16:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Fast Google, Youtube och Hotmail försöker "skydda mig" genom att ständigt kräva mitt telefon-nr.
Hur gör du för att använda google och youtube ?

Jag använder det som det är tänkt. Har inget att dölja från dem.

Du skulle kunna använda TOR-browser för att använda dessa tjänster och skapa konton med falska uppgifter i utbyte mot låg hastighet.
Citera
2017-03-14, 18:32
  #6
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromoflow
Jag använder det som det är tänkt. Har inget att dölja från dem.

Du skulle kunna använda TOR-browser för att använda dessa tjänster och skapa konton med falska uppgifter i utbyte mot låg hastighet.

Fast har du någonsin läst igenom och fullständigt förstått hela deras "avtal" ? - min integritet för deras tjänster.
Citera
2017-03-14, 18:49
  #7
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Fast har du någonsin läst igenom och fullständigt förstått hela deras "avtal" ? - min integritet för deras tjänster.
Hur är det relevant till vad clearnet/darknet är? Varenda människa fattar att Facebook och liknande i princip äger allt du laddar upp på sidan. Det är ingen nyhet.
Citera
2017-03-14, 20:29
  #8
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Hur är det relevant till vad clearnet/darknet är? Varenda människa fattar att Facebook och liknande i princip äger allt du laddar upp på sidan. Det är ingen nyhet.

Det är ju knappast inget de skyltar med.

Vill bara veta om det finns alternativ.. inte en lektion om att saker är som dem är och det får man acceptera.

Jag är inte här för att kaxa. Det är ni som är experterna, jag vet ingenting.. Det är därför jag frågar.
Citera
2017-03-14, 22:01
  #9
Medlem
Till vad använder ni darknet? Hur är hastigheten, går det att strema genom Tor eller är bandbredden för låg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback