Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-14, 12:04
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6651066

" "Våldtäktsstaty" på Märstaskola skapar debatt"



En staty på Arlandagymnasiet i Märsta har väckt debatt. Den föreställer en mansvarelse som grabbar tag i en kvinnovarelses bröst. En bild av sexövergrepp, tycker kritikerna.

– Båda är nakna och det handlar om en våldtäkt. Jag tycker att det skickar fel signaler till unga människor, säger Centerns gruppledare i Sigtuna kommun, Gil Brodin."

Bör statyn plockas bort?
Citera
2017-03-14, 12:14
  #2
Medlem
Ja. Det föreställer ju sexuella trakasserier, och ska man visa det måste man visa på det oacceptabla med det. Speciellt när statyn heter "Lek" blir det ju lite omvänd effekt.
Citera
2017-03-14, 12:18
  #3
Medlem
Captinheros avatar
Detta är ju ett i-landsproblem.Är en tolkningsfråga först och främst. Sen det är en jävla staty orka bry sig. sist men inte minst, tyvärr så är ju våldtäkter ändå en vardag nu i samhället så ingen bryr sig ändå.
Citera
2017-03-14, 12:39
  #4
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Man ser ju dock även i statyn att den uppenbart shao lin-tränade kvinnovarelsen är på väg att göra en 180-graders sväng och spräcka skallen på snubben med sin råa bålstyrka som urkraft. Jag tycker det sänder en bra signal till unga tjejer.
Citera
2017-03-14, 13:43
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Ja. Det föreställer ju sexuella trakasserier, och ska man visa det måste man visa på det oacceptabla med det. Speciellt när statyn heter "Lek" blir det ju lite omvänd effekt.
Är det sexuella trakasserier även om kvinnovarelsen bad mansvarelsen att ta henne på brösten?

Lägg ner.
Citera
2017-03-14, 13:54
  #6
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1t
Är det sexuella trakasserier även om kvinnovarelsen bad mansvarelsen att ta henne på brösten?

Lägg ner.
Och hur ska vi veta det? Känner sig tjejerna obekväma så ska statyn veck, finns ingen anledning att ha den där överhuvudtaget.
Citera
2017-03-14, 14:54
  #7
Medlem
Att ställa en staty som föreställer sexuellt ofredande och döpa den till "lek" är ett minst sagt märkligt budskap att sända till elever och unga människor.
Citera
2017-03-14, 15:24
  #8
Avstängd
Tycker den visar upp en realistisk bild av samtiden. Enda felet är att kvinna inte är vit.
Citera
2017-03-14, 15:33
  #9
Medlem
Strossels avatar
Alltså , statyn är från 1925, var inte en jävel som trodde det var ett försök till våldtäkt då den gjordes bara jävla feministskit som ska placera allt i sexfacket.
Citera
2017-03-14, 15:59
  #10
Avstängd
Alltså jag är kvinna och jag förmodar att alla ni är män som vill säga något kvinnovänligt för att eventuellt få ligga någon gång under 2017. Jag lovar och svär: Alla kvinnor som är friska anser denna vara humoristisk.

Hade hon sett tydligt rädd ut, eller mannen elak ut, det hade varit annorlunda. Nu är de båda neutrala eller kanske t.o.m. kärleksfulla...
Citera
2017-03-14, 16:05
  #11
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1t
Alltså jag är kvinna och jag förmodar att alla ni är män som vill säga något kvinnovänligt för att eventuellt få ligga någon gång under 2017. Jag lovar och svär: Alla kvinnor som är friska anser denna vara humoristisk.

Hade hon sett tydligt rädd ut, eller mannen elak ut, det hade varit annorlunda. Nu är de båda neutrala eller kanske t.o.m. kärleksfulla...


Känns bra att höra att alla kvinnor inte är gnälliga feminazister. Håller med dig angående statyn.
Citera
2017-03-15, 09:47
  #12
Medlem
I ett Sverige bestående av 99% vita hade jag inte sett något problem med statyn, men i dagens sverige med en massa våldtäktsbenägna muslimer, afrikaner, araber tycker jag den ger fel signaler.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback