Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-14, 14:40
  #13
Medlem
Kan säkert bero på olika saker, allt från tex. vanlig nyfikenhet till att de väntat på att få en ren låda, men jag skulle påstå att det främst beror på att katter inte är flockdjur, de växer upp i grupp med kattmamman och syskon, de lär sig av sin kattmamma allt hur de ska bete sig. En domesticerad katt ser oss människor som deras kattmammor till skillnad från flockdjur som ser människor som flockledare. Katten kan nyfiket titta på när vi tömmer deras toalådor dels för att vi som deras "kattmamma" visar hur man ska bete sig och eftersom avföring och dess lukter sitter i instinkten att både "notera/känna dofter av/revir, och gömma" hos djur så är det ofta intressant, och dels så kan katten visa intresse för att den ofta blir uppmuntrad av oss att lägga avföringen på rätt ställe, den har varit duktig och söker de bekräftelse så vill de ha sin mammas uppmärksamhet, med hög svans.
Citera
2017-03-14, 17:09
  #14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Katter är fascinerade av händer och allt underbart vi kan göra med dem. Om de kunde, skulle de säkert mycket hellre vilja ta en spade och plocka bort sina korvar, men nu när det inte går stirrar de med beundran i blick.

De skulle även vilja kunna öppna dörrar, kylskåp, kattmatsburkar osv. Kolla får ni se att de tittar dels i ögonen, dels på händerna.

Klappa tillbaka när vi gosar tror jag också de skulle vilja, men nu får de nöja sig med att stånga lite ineffektivt.

Vad tror ni katter hade gjort om de -pang!- fick ett par fungerande händer? Jag tror öppna och stänga dörrar tills de inte orkade längre.

En annan aspekt just vad gäller lådan är att de tycker om att få rensat och sitter där för att det är trevligt för dem att se det blir gjort.
Citera
2017-03-14, 20:55
  #15
Medlem
Så gjorde mina när dom var kattungar. Då var det helfestligt att sitta och följa spaden varenda millimeter, inspektionen skedde dagligen - utan undantag

Nu har jag kanske något vakande öga på mig, men det är sällan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback