Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 19:27
  #25
Medlem
Jag har själv varit drogberoende, och sålt de här båda drogerna. Om man ska vara helt ärlig, så är de båda lika farliga när de är i ren form. Som vi vet bankas Kola ut som in i helvete, och en stor del av all kola som kommer till Europa är inte ens rent, utan runt 50%, och sedan bankas det ut med en massa skit, vilket gör att människor dör ibland av det. Mångå kolafarmare är också, så giriga att de slänger in kaliumsalt, och t.o.m betong i produkten för att få vikt. I värstä fall tvättas de här produkterna inte alls bort från drogen.
Citera
2017-04-06, 18:40
  #26
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackerNatur
Rusmässigt är de bägge två starka nog att skapa torskar så att det skriker om det.

Det som gör laddet farligare i mina ögon är givetvis pengarna som gör det till mer än knark. Har sett många falla för laddet och slutar ofta med en helt jävla snedvriden syn på pengar, kontakt med tungt kriminella samt lite egen försäljning för att ha råd med bruket - detta långt före man hamnar där som tjackis. Inte många som går ut med tjack för 3000 kr för att dansa en fredagkväll liksom.

Tycker även att det där "kick-ruset" man får av ladd verkligen KÄNNS mer beroendeframkallande. För ca 10 år sedan drog jag rätt mycket kokain men såhär i efterhand handlade kvällarna ofta främst om att dra mer och mer ladd bara - och självklart hade alla koll på hur mycket som fanns i påsarna runt bordet!

Tjack är farligt på ett annat sätt - man kan ju lugnt säga att inte alla har psyken för att hantera tjacket och att man kan känna sig lite sliten efter, men de flesta med ett "vanligt" liv stannar naturligt och sover för att fungera.

Att sitta på ett parti ladd känns som ett riskfyllt kreditkort. Rätt hanterat kan bonusar, frequent flyer points etc bidra till privatekonomin.. men har du inte disciplin nog att hålla fingrarna i styr så hopar sig snabbt räntor och andra problem. Det är liksom inte lika enkelt att hamna i en situation där man plötsligt ska betala 60 000 kr till Bandidos som man har snortat upp.. straffskalorna ska vi inte ens tala om heller. Även rättsapparaten fattar ju att laddet göder kriminaliteten i landet.

Fruktansvärt. Fucking. On. Point.

Precis så här är det. Oavsett om rättsväsendet bedömer kokain vara farligare än amfetamin så är det ju till syvende och sist så att ett kokainmissbruk inte sällan får helt andra ekonomiska konsekvenser. Och det ibland väldigt, väldigt snabbt.

Det är lite som Alexander Larsson säger i P1-dokumentären Kokainligan (parafraserat från minnet): "ingen har inte råd att missbruka kokain".
Citera
2017-04-06, 19:21
  #27
Medlem
De främsta skillnaderna är att kokain är väsentligt mer påfrestande på det kardiovaskulära systemet samt att det, till skillnad mot amfetamin, är fysiskt beroendeframkallande. Utöver detta har du även den sociala och ekonomiska biten. Det som möjligen skulle ligga till amfetaminets nackdel är väl att du kan smådosera dig igenom vardagen för att hålla energin och motivationen uppe så till den grad att förr eller senare knappt kommer upp ur sängen utan amfetamin och detta ens utan att ha varit hög.
Citera
2017-04-09, 20:22
  #28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackerNatur
Tycker även att det där "kick-ruset" man får av ladd verkligen KÄNNS mer beroendeframkallande. För ca 10 år sedan drog jag rätt mycket kokain men såhär i efterhand handlade kvällarna ofta främst om att dra mer och mer ladd bara - och självklart hade alla koll på hur mycket som fanns i påsarna runt bordet!
Det är lite som att vara IV-torsk på tjack. Själva ruset på kokain är ju inte så värst kul, inte i jämförelse med rushen av en bra snok.
Citera
2017-04-10, 00:21
  #29
Medlem
Mommejrs avatar
Kokain är bra mycket skadligare än amfetamin. Bra mycket enklare att ta för mycket och riskera att fara illa av det när det gäller kokain än amfetamin.
Amfetamin är inte farligt om man har koll på sitt bruk. Dock så är det inte särskilt nyttigt att ta det dagligen en längre tid.
Citera
2017-04-10, 17:01
  #30
Medlem
forfoxsakes avatar
Nu skapar ju inte amfetamin genier direkt när det överkonsumeras och näring, vätska och sömn försummas. Tjackpsykos är ingen myt. Men som partydrog, fokusdrog eller medecin brukat med ansvar tappar ju användaren inte omdömet. Snarare ökas det.
Med kola däremot vaknar ju reptilhjärnan och omdömet far på semester i långtbortistan. Alkohol på det och kanske benso med så är det ju bäddat för katastrof.

Förutom själva beroendet och de kardiovaskulära bieffekter som redan nämnts.

Tjack före ladd alla dagar hos oss tack.
Citera
2017-04-10, 17:03
  #31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfoxsake
Nu skapar ju inte amfetamin genier direkt när det överkonsumeras och näring, vätska och sömn försummas. Tjackpsykos är ingen myt. Men som partydrog, fokusdrog eller medecin brukat med ansvar tappar ju användaren inte omdömet. Snarare ökas det.
Med kola däremot vaknar ju reptilhjärnan och omdömet far på semester i långtbortistan. Alkohol på det och kanske benso med så är det ju bäddat för katastrof.

Förutom själva beroendet och de kardiovaskulära bieffekter som redan nämnts.

Tjack före ladd alla dagar hos oss tack.
Grejen är ju att om man skiter i att äta, dricka och sova på koks så får det samma effekt som på tjack.
Citera
2017-04-10, 17:29
  #32
Medlem
forfoxsakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Grejen är ju att om man skiter i att äta, dricka och sova på koks så får det samma effekt som på tjack.

Sant! Även på andra droger än centralstimulantia blir det skevt och förvirrat när kroppen får soppatorsk. Nyktert med

Är dock tämligen oerfaren med just kokain utöver rätt beskedliga sessioner men när tjack, katinoner och tom kolaliknande metylfenidat med rc-kusiner gått att avsluta i tid för att sköta plikter har kola fått mig att stanna uppe natten lång och sjukskrivning från jobb. Därför har jag mest reagerat på akut omdömeslöshet som egenhet.
Citera
2017-04-10, 17:40
  #33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfoxsake
Sant! Även på andra droger än centralstimulantia blir det skevt och förvirrat när kroppen får soppatorsk. Nyktert med
Grejen med stimulanter är ju att dopaminet ställer till det extra mycket. Kokainpsykoser är minst lika kända som tjackpsykoser. Kanske inte Sverige men i USA kostar det ju kanske en röding för ett gram, där är det välkänt.
Citera
2020-08-01, 06:19
  #34
Medlem
Alltså kokain tar du varje 30-45 minuter, medan amfetamin tar man 1 gång varannan timme ungefär om man vill ha rushen igång.
Därav att du kan dammsuga upp 1 gram kokain betydligt mycket fortare än du suger i dig amfetamin, olika skadliga ämnen, dvs att kokain går rätt hårt på hjärtat, medans amfetamin drar ihop blodkroppar vilket innebär att du kan förkalka blodådror och vener.
Kokain är skadligare både kort och långsiktigt.

Men det är underbart😁
Citera
2020-08-01, 14:03
  #35
Medlem
BettyBamBams avatar
Av vad jag sett hos mina vänner när vi varit "i svängen" mer än ett decennium är väl att tjacket bryter när människor. En del tar sig tillbaka och blir drogfria. Andra inte.

Kokainisterna verkar dock ha ett större problem med sitt beroende även om det inte är ett missbruk som verkar gå ut över vardagen.
Citera
2020-08-01, 16:58
  #36
Medlem
Softers avatar
Det tror jag absolut, om du gör den jämförelsen att du är påtänd hela dagarna tills läggdags. Kanske behövs 2-3g kokain dagligen om du ska vara fjuttad hela dagen tills läggdags? Men 1g tjack ungefär?
Har en polare om vittnade om att han tog 5g kokain per dag i ett halvår, hen hade fortfarande 4 månader efter han slutade med kokainet ont i hjärtat som uppstått ur "tomam intet" . Säger väl inte så mycket egentligen men jag vet att man kan dö av en överdos kokain. Bar det är skäl nog att respektera siten lite extra. Det är svårt på tjack om man inte har typ hjärtfel.

Edit: Har redigera min text typ 4 gånger men är stavfel överallt ändå. Ät mat, Sömnbrist, otippat va, i en tråd om cenftralstimu.
__________________
Senast redigerad av Softer 2020-08-01 kl. 17:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback